امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6671      ارسال شده در مورخه : شنبه، 27 دي ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: با این همه تولید نمایش در بخش های مختلف  توسط گروه های نمایشی ؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم تئاتر شوش بیمار است و چراغ آن نیمه روشن است.



تئاتر شوش می تواند شکوفا باشد

عباس کرم الهی 

با این همه تولید نمایش در بخش های مختلف  توسط گروه های نمایشی ؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم تئاتر شوش بیمار است و چراغ آن نیمه روشن است.

البته باید گفت که از نظر من روشنایی چراغ تئاتر شوش فقط به تولید نمایش نیست وگرنه همه ی گروه ها از ابتدای سال فعال بوده اند و این بر کسی پوشیده نیست ؛ اما وقتی که صمیمیت بین تئاتری ها نباشد ، یک رنگی و یکدلی نباشد ـ یکی برای همه و همه برای یکی نباشند . وقتی که به جای این صمیمیت ؛ تخریب یکدیگر و غیبت کردن پشت سر این و آن را گرفته که حتی با جلسات آسیب شناسی هم نمی شود درمانش کرد باید قبول کنیم که چراغ تئاتر شوش نیمه روشن است و اگر به همین روان پیش رود  از خاموش شدنش نباید تعجب کرد .

اما می شود به این امید بست که تئاتر شوش هم می تواند شکوفا شود اگر به 23 پیشنهادی که در زیر آمده است عنایت ویژه ای شود :

مقدمه

با درک ضرورت هدفمند شدن فعالیت های هنری و ایجاد جریان منطبق بر سیاست های فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جامعه و توسعه آرمان های فرهنگی و هنری پیشنهادهای زیر ارائه می گردد و امیدوارم این پیشنهادات گام های موثری برای بالابردن سطح کیفی و کمی و ساماندهی گروه های نمایشی در جوی صمیمی در چارچوب اساسنامه ای مدون و تأیید شده توسط انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان ، مثمر ثمر باشد ـ انشاءالله

پیشنهاد اول :

با توجه به این که در شهرستان شوش دو/2 گروه ثبت شده و دارای اساسنامه به نام های « اندیشه و مهتاب »به مدیریت « عباس کرم الهی و حسین یلالی »و در کنار آن  دو/2  گروه ریشه دار به نام « سایه سار ـ سنتی »به مدیریت « عبدالحسین رسته خاک و رضا طاهری» و دو/2 گروه با قدمت کمتر از ده/10 سال به نام « زیگورات ، بچه های ایرونی» به مدیریت           « احمد دیناروند و مالک آریانفر » که این دو/2 گروه اخیر جایگزین گروه های « تیام و دعبل» به مدیریت « محمود بالویی و هادی بریسم» شده اند ، اگر هر ماه را برای تولید یک نمایش در نظر بگیریم و هر یک از این چهار/4 گروه بخواهد در طول سال دو/2 نمایش را با موضوع آزاد تولید کند به خودی خود هشت/8 ماه از سال پر شده و چهار ماه باقیمانده نیز اختصاص به اجراهای نمایش های مذهبی توسط گروه های تعزیه خوانی و مذهبی « حضرت علی اصغر(ع) ـ صوت الغریب ـ جنه الحسین (ع) و ..... دارد ؛ پس اضافه کردن گروه جدید با توجه که این که فقط یه سالن اجرا و یک پلاتو داریم علاوه بر اینکه جایز نیست ، مدیریت گروه های بیشتر را برای انجمن هنرهای نمایشی مشکل تر می کند . لذا متقاضیان تشکیل گروه های جدید  می بایست زیر نظر سایر گروه ها فعالیت داشته باشند .

پیشنهاد دوم :

از آنجایی که بازیگران اکثر گروه ها مشتکل هستند و این کار باعث می گردد  هم به علت خستگی بازیگران کارها یکی پس از دیگری از نظر کیفی افت محسوسی داشته باشند و از طرفی دیگر یا به سایر علاقه مندان نوبت عرض اندام داده نمی شود و یا این که سایر گروه می بیست منتظر باشند تا گروهی که زود تر تمرینات خود را آغاز کرده کارش را به اجرای عمومی برساند و بعد از خاتمه آغاز به تمرین کند ـ لذا می بایست هر گروه دارای یک هسته ی مرکزی حداقل متشکل از هفت نفر باشد که این هفت نفر به جز گروه خود با هیچ گروهی حق فعالیت نداشته باشند و اگر هم قرار است فعالیتی داشته باشند طی سلسه مراتبی و با مکاتبات اداری بین گروه ها این کار صورت پذیرد و مدیر یا سرپرست و یا کارگردان گروه به صورت مستقیم با بازیگرانی که جز هسته ی مرکزی گروه دیگری هستندوارد مذاکره نشوند .

پیشنهاد سوم :

به منظور بالابردن سطح کیفی و استفاده از نیروی جوان در کنار نیروهای با تجربه ؛ هر گروه هر دو/2 سال یک بار (به جز مدیر گروه که می بایست ثابت بماند ) برای مشخص شدن هیئت مدیره ای قوی ودارای شرایطی مشخص که توسط مدیر گروه ارائه می گردد ،  انتخاباتی بین اعضای داخلی خود برگزار کند و کسانی که انتخاب می گردد در واقع در کنار مدیر ؛ ا با عناوین « رئیس ـ نایب رئیس ـ خزانه دار ـ منشی ، مسئول روابط عمومی و بازرس  در ترکیبی به نام هیئت مدیره »  شروع به فعالیت کنند و علاوه بر آن و سه نفر به عنوان هسته ی مرکزی با عناوین « معاونت اداری مالی ـ معاونت هنری و معاونت نظارت و ارزیابی » که به صورت انتصابی توسط مدیر منصوب می شوند و در مجموع این ده/10 نفر برنامه ریزان گروه اعم از « انتخاب نمایشنامه ـ انتخاب کارگردان ـ شناسایی اسپانسر و خیرینی که قصد حمایت های مادی و معنوی را دارند ، خواهند بود و چنانچه کارگردان از نظر فیزیکی بدنی از بین گروه فردی را برای ایفای نقش مناسب نبیند یا با نصب فراخوان و تست بازیگری افراد مورد نظر را انتخاب می کند و یا به صورت کتبی نام بازیگران مورد نیاز خود که در سایر گروه ها فعالیت داند به هیئت مدیرگروه جهت طی نمودن مراحل اداری ارسال می کند و هیئت مدیره و هسته ی مرکزی در این راستا مدیر را همیاری خواهند کرد .

پیشنهاد چهارم :

انجمن هنرهای نمایشی این اختیار را به مدیران و هیئت مدیره ی هر گروه بدهد که علاوه بر ساماندهی اعضای خود ، چنانچه در جلسات خود مصوب نماید که اعضای داخلی گروه نیاز به آموزش تئوری ـ عملی و کارگاهی را دارد ( برای گروه های دارای اساسنامه ) مبادرت به تشکیل کلاس با نظارت انجمن هنرهای نمایشی نماید .

پیشنهاد پنجم :

به منظور خودکفایی گروه ها از نظر نیروی انسانی و تجهیزات این اختیار به گروه ها داده شوند که عضو گیری داشته باشند و برای بالا بردن توان مالی خویش و گرایش خیرین نسب به کمک های مالی شماره حسابی را با امضاء مدیر و خزانه دا ر و ممهور به مهر گروه در یکی از بانکها افتتاح نماید .

پیشنهاد ششم :

برای برخورد با گروه ها ، کارگردانان ـ سرپرستان و بازیگران متخلف و در مقابل برای تشویق آنها یک آئین نامه ی انضباطی تدوین گردد و تصمیم گیرندگان آن رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ کارشناس هنری اداره ـ رئیس انجمن هنرهای نمایشی و دو نفر از پیشکسوتان حوزه ی تئاتر باشند .

پیشنهاد هفتم :

هر گروه ( گروه های دارای اساسنامه و دارای شماره ی ثبت ) برای نامه نگاری خود این اختیار را داشته باشند که از سربرگ های خود و ممهور به مهر گروه استفاده کند .

پیشنهاد هشتم :

انجمن هنرهای نمایشی اگر بستر را فراهم کند هر هر ماه کلیه ی دست اندرکاران هنرهای نمایشی شامل « مدیران ـ سرپرستان ـ هیئت مدیره ها ـ هسته های مرکزی ـ معاونین مدیران ـ عوامل فنی ـ کارگردانان ـ نمایشنامه نویسان و باز یگران دور هم جمع شوند و علاوه بر تشریح عملکرد و اهداف آینده ، در مورد موضوعی به مدت دو/2 ساعت بحث و بررسی و تبادل نظر شود هم اطلاعات فنی به روز خود شد و هم همبستگی و اتحاد بین جامعه ی هنرهای نمایشی به وجود می آید .

پیشنهاد نهم :

در صورتی که انجمن هنرهای نمایشی با شناسایی اهل فن بین گروه های فعال نمایشی شامل « نمایشنامه نویسان ـ کارگردانان ـ بازیگران ـ عوامل فنی ـ منتقدان  و ... شوراهایی  به همین نام و به تفکیک تشکیل دهد و برای هر شورا آئین نامه ای تدوین نماید ، تأثیر مثبتی در پیشرفت کیفی تئاتر در شوش خواهد داشت .

پیشنهاد دهم :

انجمن هنرهای نمایشی سرپرست گروه های نمایش را ملزم نماید تا اعضای برجسته ی خود را که دارای شرایط اخذ نشان و رتبه ی هنری هستند ظرف مدت معینی معرفی نموده و انجمن پیگیر ارسال مدارک آنها به انجمن هنرهای نمایشی ایران باشد .

پیشنهاد یازدهم :

به منظور بالا بردن انگیزه ی گروه ها و همچنین جذب علاقه مندان به عضویت در گروه های نمایشی ـ انجمن هنرهای نمایشی یک کارت شناسایی را طراحی نموده و با دریافت حق عضویت از هر فرد ترتیبی اتخاذ نماید که دارندگان کارت از فعالیت های نمایشی تمام گروه ها به صورت  پرداخت نیم بهای بلیط دیدن به عمل آورند .

پیشنهاد دوازدهم :

انجمن هنرهای نمایشی با احیا نمودن مجددا کتابخانه ی تخصصی و تجهیز این کتابخانه  به کتاب های بیشتر و به روز کشور و طراحی کتاب  ، بستر را برای مطالعه ی تئاتری ها فراهم نماید .

پیشنهاد سیزدهم :

انجمن هنرهای نمایشی تمام گروه ها را ملزم نماید تا علاوه بر تولید نمایش صحنه ای ،  در بخش نمایشنامه خوانی نیز شرکت نمایند .

پیشنهاد چهاردهم :

انجمن هنرهای نمایشی به منظور بالا بردن انگیزه و به وجود آوردن نشاط بین هنرمندان هر سه ماه یک اردوی تفریحی به یک نقطه ی دیدنی از استان یا خارج از استان با برآورد هزینه مالی و سرشکن نمودن هزینه به صورت مساوی بین استقبال کنندگان خاطرات خوشی را خلق نماید .

پیشنهاد پانزدهم :

انجمن هنرهای نمایشی با توجه به اینکه در آینده قرار است حوزه ی هنری وابسته به اداره ی تبلغیات اسلمی فعال شود و قطعاً گروه های تعزیه خوانی و مذهبی را تحت پوشش خود خواهد برد از هم اکنون شورای به عنوان شورای تعزیه و نمایش های مذهبی را فعال نموده و از گروه های کلاسیک ـ بومی محلی ـ عروسگی ـ دفاع مقدس و ..... جدا نماید و  تا زمانی که از پیکره ی انجمن هنرهای نمایشی جدا نشده ام  به صورت یک شورای واحد مدیریت نماید .

پیشنهاد شانزدهم :

انجمن هنرهای نمایشی از تولید نمایش های مذهبی و تعزیه توسط گروه ها همزمان با هم و آن هم با یک موضوع مشترک جلوگیری نماید و این گروه ها را طوری ساماندهی کنند که ترافیک تولید نمایش های تکراری به وجود نیاید و با عنایت به تقویم هجری قمری هر گروه ملزم به اجرای تعزیه ی یکی از امامان و معصومین شده و حتی در این راستا می تواند یک گروه را به تولید نمایش های تاریخی نظیر زندگی نامه شخصیت های نظیر حضرت دانیال نبی(ع) ـ دعبل خزایی و یا شهدایی از شوش که حماسه ها آفریدند تشویق نمود و منابع پژوهشی را دراختیار آن گروه قرار داد .

پیشنهاد هفدهم :

به منظور ارش نهادن به خاک صحنه خورده ها که هم اکنون عنوان پیشکسوت را با خود یدک می کشند و همچنین آشنایی جوانان با این بزرگان تئاتر ، علاوه بر ایجاد نمایشگاه از عکس ها و آثار آنها به عنوان موزه ی تئاتر شوش ، بستر را برای راه اندازی کانون پیشکسوتان تئاتر  فراهم نماید .

پیشنهاد هیجدهم :

انجمن هنرهای نمایشی به عنوان حامی ، ترتیبی اتخاذ نماید که اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچگونه هزینه ای از گروه هایی که مبادرت به اجرا بدون بلیط فروشی می کنند و هیچگونه اسپانسری هم نداند دریافت نکند .

پیشنهاد نوزدهم :

چنانچه نمایشی در حال اجرای عمومی است و مردم از دیدن آن نمایش استقبال می کنند به طوری که مدت زمان اجرای عمومی خاتمه یافته است و چون هدف رضایت مردم است ترتیبی صورت پذیرد که حداقل سه شب برای تمدید آن در نظر گرفته شود .

پیشنهاد بیستم :

کلیه ی گروه های نمایشی ملزم شوند که از آغاز تا پایان اجرای هر نمایش مراحل اداری خود را از طریق دفتر انجمن هنرهای نمایشی پیگیر باشند .

پیشنهاد بیست و یکم :

در صورتی که اعضای هیئت بازخوانی از اعضای هیئت نظارت بر نمایش و صدور پروانه ی نمایشی تفکیک شود نسبت به دقت بیشتر در بالا بردن سطح کیفی تولیدات نمایشی تأثیر مثبت خواهد داشت و البته کسانی که در هیئت بازخوانی متون نمایشی منصوب می شوند همه نمایشنامه نویس بوده و چند کار از آنها توسط خود یا دیگر کارگردانان اجرای عمومی شده باشد .

پیشنهاد بیست و دوم :

انجمن هنرهای نمایشی در تعهداتی که ابتدای سال داده بود برخی را عملیاتی کرد و عمده ترین آن که برگزاری جشنواره ی داخلی و همچنین انتشار ماهنامه بود را به فراموشی سپرد ، شاید گفته شود که گروه ها برای اجرای جشنواره ی داخلی همکاری نکردند و برای ادامه ندادن خبرنامه ی داخلی  شاید گفته شود که از نظر مالی در مضیقه بودیم که ادامه ندادیم ـ موضوع  ادامه ندادن خبرنامه معقول است اما برگزار نکردن جشنواره باید آسیب شناسی شود و موانع سر راه را برداشت و کار امروز را به فردا موکول نکرد .

پیشنهاد بیست و سوم :

یکی دیگر از تعهدات انجمن هنرهای نمایشی که در تعطیلات عید نوروز و در حضور رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد ، راه اندازی یک سایت به نام انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوش بود تا اخبار و رویدادهای انجمن و تمام گروه های نمایشی در آن ثبت شود اما با توجه به این که ده ماه از آن روز می گذرد هنوز خبری از راه اندازی سایت نشده ، پیشنهاد می شود با استفاده از کاربر و یا کاربرانی به عنوان ادمین چنانچه این سایت واقعا طراحی شده ، به میمنت یوم الله 22 بهمن فعالیت خود را آغاز نماید .

جمع آوری و نتیجه گیری :

تئاتر، اين انساني ترين هنرها، از موثرترين راهها جهت بيان دردها و آلام بشري و تاثير گذارترين روشها در ارائه رهنمود ، دادن شناخت و فرهنگ سازي به شمار مي آيد . بنابراين اگر می خواهیم اشاعه دهنده ی خوبيها باشیم مسير فعاليت را برای « آموزش ، پژوهش، تجربه و البته مهمتر از همه توليد تئاتر بر اساس موازين انساني، اسلامي و منطبق با قوانين جاري مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معطوف نمود  . تا با گامهاي استوار در سايه مهر يزادن، صادقانه جهت حفظ و اشاعه ارزشهاي ديني، ملي، بومي، اجتماعي، و .... كوشا و در اين راه از توجه و همراهي متوليان فرهنگي هنري و تلاش جوانان علاقمند بهره جست .



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 دیدار فرماندار شوش با 2 خانواده شهید کارگر  [ چهارشنبه، 9 ارديبهشت ماه، 1394 ] 1039 مشاهده
 نیازهای شوش - قسمت دوم - معرفی  [ يكشنبه، 14 تير ماه، 1394 ] 1258 مشاهده
 همتی همه جانبه برای ثبت جهانی شوش/2 و پایانی  [ پنجشنبه، 4 تير ماه، 1394 ] 1323 مشاهده
 شروع فعالیت کارخانه قند شوش از آبان ماه  [ سه شنبه، 14 شهريور ماه، 1396 ] 791 مشاهده
 ایوان کرخه گمانه‌زنی و تعیین حریم می‌شود  [ شنبه، 25 مرداد ماه، 1393 ] 1605 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب