امروز:  جمعه، 2 آذر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6815      ارسال شده در مورخه : شنبه، 25 بهمن ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: واقعه ی عاشورا از دیدگاه تربیت دارای موضوعاتی کاملا تخصصی است و با نظرات سیاسی یا عقیدتی نیز متفاوت است.تربیت در این رویداد به عنوان روندی  که می بایست در مراحل مختلف طی شود، در نظر گرفته شد.



تربیت در عاشورا: اهداف تربیتی در عاشورا

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: انقلاب عاشورا بدون هدف و منظور آغاز نگردید.شناخت آن ها مهم و ضروری است .باید کوشید و آن ها را از درون این واقعه بیرون کشید.بدیهی است که یافتن هدف یا اهداف آن تابع دیدگاه کنگاش کننده و نگرش او به این واقعه است.انقلابی که بعد از گذشت سال ها هنوز تازه و زنده است و با اینکه در محدوده ای کوچک از جهان بزرگ اسلام به وقوع پیوست اما گسترش آن به وسعت تمام جهان  انجام گردید.

اهداف سیاسی،دینی،اجتماعی،فرهنگی،تربیتی،اقتصادی،فردی،جمعی،جنگی،اخلاقی، تاریخی ،فلسفی و امثال آن برای بسیاری قابل برداشت است اما ما تنها بر اهداف تربیتی آن تاکید می نماییم و معتقدیم که این اهداف در بسیاری از موارد پاسخگوست.هدف تربیتی برای جریان رشد دهی انسان یک جهت دهنده ی قوی و راهنما کننده ی مسیری است.

اگر انقلاب عاشورا را جریانی فکری و تغییر دهنده ی وضعیت درونی انسان ها بدانیم، تربیت در این رابطه نقشی اساسی ایفا می کند.در این میان نه تنها باید از هدف های متعدد نام برد بلکه باید آن ها را نیز دسته بندی نمود و در مکان های خود مورد بحث و بررسی قرار داد.

هر جریان رشدی بدون توجه ی به دیدگاه ها و یا گرایش های درونی آن دارای دو نوع هدف واضح است.ابتدا هدف غائی یا نهایی و به زبان ساده هدفی که حد اکمل است و آخرین کوشش ها را برای رسیدن می طلبد.دوم هدف یا اهداف واسطه ای که سلسله وار به یکدیگر متصلند و هر هدفی به قبل از خود وابسته است و نهایت آن نیز رسیدن به هدف غائی است.

در واقعه ی عاشورا نیز همین قانون حکم فرماست، با تاکید بر اینکه نوع تربیت در این روند، تربیت اسلامی است و نشات گرفته از باور و یقین درونی رهبر آن یعنی امام حسین(ع) است.در این نوع تربیت، هدف این است که مقدمات حرکت و هدایت آدمی را در صراط مستقیم پرستش آفریدگار فراهم آورد و معراج او را به مرحله ی کمال انسانی آسان سازد.

در تربیت اسلامی آدمی دارای مسئولیت است.این نوع تربیت که در مقام بیان رسالت پیامبران و نتایج آن موجود است، انسان را آزاد و مختار آفریده و بر جان و روان خویش بینا معرفی می کند.واقعه ی عاشورا را باید از این نظر نیز مورد دقت و کنگاش قرار داد و تلاش های امام را برای رسیدن بدان، تحسین نمود.

تربیت اسلامی، انسان را عامل رهایی و گمراهی خویش و مسئول رفتار شایسته و تبهکاریش می شناسد و محصول مجاهده ی آدمی و سپاس یا کفران نعمتش و گرایش به پاکیزگی یا به گناهش را عائد خودش می داند و در نتیجه انسان را نقشه پرداز و معمار ساختمان سعادت و شقاوت خویش اعلام می کند.

در واقعه ی کربلا همین موارد برای امام نیز روی دادند.وظیفه ی رهبر تربیتی آن نیست که بی تفاوت  بماند و بدون توجه به جهل و نادانی مردم، خموش بنشیند و گمراهی آن ها را به تماشا گیرد.وظیفه امام آگاهی بخشی و بیداری بود که همین وظیفه را در شکل های متفاوتی از جمله سخنرانی ها یا رفتارهای بروزی خود به نمایش گذاشت.

بر این اساس می توان گفت که در تربیت عاشورا که امام محور اصلی تلاش هایش قرار داد، رسیدن به هدف غائی ،نگاه بلند مدت ایشان بود.کلام و رفتار امام در تمامی این رویداد حتی در بدترین وضعیت جنگی نیز در همین جهت نمایان بود.

واقعه ی عاشورا از دیدگاه تربیت دارای موضوعاتی کاملا تخصصی است و با نظرات سیاسی یا عقیدتی نیز متفاوت است.تربیت در این رویداد به عنوان روندی  که می بایست در مراحل مختلف طی شود، در نظر گرفته شد.روندی که آغازش را امام(ع) از مدینه رقم زد و مراحل مختلفش را در بین راه، حوادث مختلف ایجاد شده قبل از رسیدن به کربلا و اتمامش را در روز عاشورا یا روز دهم  محرم انجام داد.

بنابراین اهداف تربیتی عاشورا مانند تمامی رویدادهای تربیتی متشکل از هدف غائی و اهداف واسطه ای بود و نوع آن نیز تابع تربیت اسلامی گردید.برای روشن تر شدن این موضوع می توان هر یک را با توجه به معیارها و نمادها ارائه نمود.

هدف غائی در عاشورا:بدون شک نهایت هدف مورد نظر امام با توجه به تمامی رویدادها، قرب به درگاه الهی و پرستش حضرت حق بود.ایشان در توضیح عبادت و بندگی خداوند، افراد را به سه دسته تقسیم نمودند.آن هایی که از ترس عبادت می کنند.کسانی که برای پاداش دست به این کار می زنند و کسانی که برای شکرگزاری حق را می پرستند که اما سومین مورد را تایید می نمایند.وقتی امام تصمیم به سفر می گیرند، بسیاری از دوستان و محبان و حتی برادرش محمد حنفیه از او درخواست می کنند تا سفر خود به کوفه را لغو نماید امام می فرمایند دیگر دست از زندگی شسته ام و برای اجرای فرمان الهی تصمیم راسخ گرفته ام.بنابراین تابع محض فرمان خدا بودن و رسیدن به قرب الهی را نیز برای مردم خود خواستار بودند.

اهداف واسطه ای در عاشورا:در مورد اهداف متعدد دیگری که مسلسل وار باعث قرب الهی می گردند، امام در ابزار های گوناگون خویش مانند خطبه ها، نامه ها، کلمات و رفتارها،اشاراتی داشتند.به طور مثال هدف شناخت خدا،پیامبر(ص)،ائمه ،آگاه نمودن مردم، دوری جستن از دنیا، کسب جوانمردی، عمل بخشش،خصلت شکیبائی، راضی به رضای خدا بودن، وفای به عهدداشتن، ظلم ستیزی، عدالت طلبی،آزاد اندیشی، اندیشیدن، تعقل، نوع دوستی، رفع تنگدستی و کمک و همیاری را امام در تمامی آن ها لحاظ نمودند و با انواع روش ها از مردم می خواستند تا با اجرای آن ها زمینه را برای رسیدن به رضایت خداوند هموار سازند.

وی خصلت های مانع ساز را نیز مورد حمله قرار داده و مجدانه می خواستند تا مردم از آن ها فاصله گیرند.برای امام رشد تدریجی در مردم مهم و حیاتی بود و وی درجات مختلف آن ها را گوشزد می نمودند.ایشان با رفتار خود هر یک از اهداف واسطه ای را نیز نشان می دادند.به طور مثال شکیبایی  که از رفتارهای امام در طول سفر بود به شکل های متعدد نشان داده می شد.

آگاه نمودن مردم نیز در طول سفر از قدم های مهم امام در دانش افزایی محسوب می گشت.همین اهداف واسطه ای بودند که حر را از لشکر کفر به سپاه امام منتقل کرد.یادآوری  مردم کوفه مبنی به نوشتن دعوت نامه ها را امام به عنوان هدفی برای بیداری و بازگشت به خویش و تعهد به پیمان پیگیری کردند.

پیروی از وحدت مسلمین و مانع خونریزی شدن را نیز امام در تمامی رویدادها لحاظ کردند.همیشه این سخن را در ابتدای هر رویدادی مطرح نمودند که گریز از جنگ غیر ممکن است اما نمی خواهم آغاز گر آن باشم.اتصال جوانمردی به ایثار، دوری از لذات دنیوی، آزاد بودن،رعایت عدل و انصاف در برخوردها را ایشان به اشکال مختلف دنبال می کردند.در آخرین کلام ایشان به سپاه یزید مبنی به حمله به خیمه ها فرمودند اگر دین ندارید ، آزاده باشید.

توسل او به حضرت حق و شکایت به وی برای رفتارهای ناشایست دشمن و پرتاب خون فرزندش به آسمان برای نشان دادن وابسته نبودن وی به دنیا و تنها برای رسیدن به قرب الهی را در طول پیکارشان به نمایش گذاشتند.وی در آخرین لحظات به اهداف واسطه ای و در نهایت هدف غائی اشاره داشتند.بر پایی نماز ظهر عاشورا و در شلوغی حمله ی دشمن تنها برای نشان دادن هدف اصلی او از قیام بود.

اهداف متعدد امام با تحلیل های گفتاری و رفتاری وی کاملا قابل کشف و نمایاندن  است و باید این مهم را در هر موضوعی به طور کامل و با دقت انجام داد.کاری تخصصی و با درایت که می تواند بسیاری از ناگفته های عاشورا را آشکار سازد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 حجاب در ترازو - بخش سوم  [ جمعه، 18 مهر ماه، 1393 ] 1348 مشاهده
 درد دل های تربیتی - بخش سوم/ هدف  [ چهارشنبه، 19 شهريور ماه، 1393 ] 1319 مشاهده
 طلاق عامل تزلزل خانواده/ بخش اول  [ يكشنبه، 18 مرداد ماه، 1394 ] 2112 مشاهده
 زن و حقوق 7 - گذری بر ریشه های تنوع تفسیر  [ سه شنبه، 20 آبان ماه، 1393 ] 1872 مشاهده
 قناعت ورزی در روز گار معاصر  [ چهارشنبه، 15 بهمن ماه، 1393 ] 3699 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب