تهران - ایران اُنا: بحث اسلام با جوامع اسلامی دو بحث کاملا جداگانه و مجزا است. چه بسا قرآن موارد این چنینی از آیات را بیان کرده اما آنچه در جوامع اسلامی معاصر وجود دارد یا می گذرد و می بینیم چیز دیگری باشد که البته ریط آن چنانی به قرآن ندارد. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6816
ارسال شده در مورخه : شنبه، 25 بهمن ماه، 1393 -
03:30
به گزارش ایران اُنا، قرآن پایگاه و موضع برابری را برای مردان و زنان از لحاظ ارزش "حیات" قائل شده است. به این معنی که چنانچه به هر عنوانی به صورت عمد "زندگی" آنان ساقط شود ، برای قاتل هر دو "جنس" مجازات یکسانی تعریف کرده است.
بنابراین هیچ تبعیضی دراین رابطه میان آنان وجودندارد.برای مثال "درآیه 93سوره نساء"چنین آمده است که"هرکس فردباایمانی راازروی عمدبه قتل برساندمجازات اودوزخ است درحالی که جاودانه درآن خواهدماند"{ومن یقتل مومناً متعمداً فجزاوه جهنم...}.
دراین آیه کاربردکلمه ی "مومن"بدون این که معنای جنسیتی خاصی ازآن برداشت شود شمولیت مجازات رابرای قاتل هردوجنس به طورمشابه درنظرقرارداده است.زیراازنظرقرآن ،قاتل یک انسان مومن راصرف نظراز"زن یامرد"بودنش اززندگی محروم کرده است .به همین دلیل درادامه ی آیه مجازات های مساوی چون مواردذیل برای قاتل درنظرگرفته است چه قاتل یامقتول زن یامردباشد:
1-جاودانگی درآتش(خالدا فیها)
2- خشم الهی(غضب الله علیه)
3- لعنت خدا(لعنه)
4-آماده شدن عذابی بزرگ برای او(اعدً له عذاباً عظیما).
در"ایه 35 سوره ی احزاب" نیزمی بینیم "زنان ومردان"باصفات مشابهی موردخطاب قرارداده شده اند بدون این که شائبه ی برتری درآن احساس شود. آن جاکه آمده است:
" به یقین
مردان مسلمان وزنان مسلمان
مردان باایمان وزنان باایمان
مردان مطیع فرمان خدا وزنان مطیع فرمان خدا
مردان راستگو وزنان راستگو
مردان صابر وزنان صابر
مردان باخشوع وزنان باخشوع
مردان انفاق کننده وزنان انفاق کننده
مردان روزه داروزنان روزه دار
مردان پاک دامن وزنان پاک دامن
مردانی که خدارابسیاریادمی کنندوزنانی که بسیاریادخدامی کنند، خداوندبرای همه ی آنان مغفرت وپاداش عظیمی فراهم ساخته است"
باوجودآیاتی اینچنینی که برابری جنسیتی درآن به صراحت موردتوجه بوده است، برخی عتقاددارنداسلام وجامعه دینی اسلامی مردان رادرموقعیت برتری نسبت زنان قرارداده است.
البته بحث اسلام با جوامع اسلامی دوبحث کاملا جداگانه ومجزا است.چه بسا قرآن موارداین چنینی ازآیات رابیان کرده اما آنچه درجوامع اسلامی معاصروجوددارد یامی گذردومی بینیم چیزدیگری باشدکه البته ریط آن چنانی به قرآن ندارد. چه بسا مسولان دینی آنان طی سالیان متمادی ازآیات یاروایات برذاشت هایا اشتباهاتی رامرتکب کرده باشند که ان شاا... سعی می شودبه موقع ودرجای مناسب به آن نیزبپردازیم.
به هرحال یکی ازآیاتی که باعث می گرددبرخی بااستنادبه آن به اشتباه ،استدلالی مبنی برتبعیض علیه زنان دراسلام داشته باشنداین آیه ی "228سوره ی بقره" است.آنجاکه می فرماید"وبرای زنان همانندوظابفی که بردوش آنهاست حقوق شایسته ای قرارداده شده ومردان برآنان برتری دارند."(وللرجال علیهن درجه).
بایدعرض کردکه محوراین آیه وچندآیه ی پیشین مربوط به بحث "طلاق"است.لذاهدفش توصیه به مسلمانان درموردحفظ ونگهداشت پایه های اساسی زندگی زناشویی ومسائل مربوط به خانواده است.
زیرافرآن خانواده رابه عنوان یک واحداجتماعی بسیارمهم تلقی کرده است که حقوق وتعهدی برابر برای "مردوزن" برای حفظ آن درنظرگرفته است.
بنابراین اگردراین آیه به "برتری مرد"اشاره شده ،منظورانحصارمسئولیت درجهت کسب درآمدبرای خانواده است که البته درآن زمان کاملا معمول بوده است.بدیهی است که دراین جاهدف گذاشتن بارسنگین مسئولیت تامین مخارج زندگی خانوادگی بردوش مردان است نه مجوزی برای تسلط وایزاری برای ایجادمحدودیت برای زنان.اگرچنین بودهیچگاه قرآن "زن ومرد"رابعنوان پوشش ولباسی برای هم معرفی نمی کرد.
عزیزاله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : درد بی درمان - قسمت دوازدهم - حسادت [ چهارشنبه، 7 تير ماه، 1396 ] 1203 مشاهده
حجاب در ترازو - بخش هفتم [ چهارشنبه، 3 دي ماه، 1393 ] 1605 مشاهده
جامعه ی انسانی -5- ارتباط انسانی [ يكشنبه، 30 خرداد ماه، 1395 ] 679 مشاهده
نظریه پردازی - قسمت هفتم - اهداف [ يكشنبه، 9 فروردين ماه، 1394 ] 1920 مشاهده
داعش از منظر ملوک [ سه شنبه، 27 خرداد ماه، 1393 ] 2427 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|