امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6905      ارسال شده در مورخه : شنبه، 16 اسفند ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



سال93 درحالي رو به پايان است كه توليد خودرو افزايش نزديك به 70درصد را به خود ديد و براساس آخرين آمار حدود يك‌ميليون و 100هزار دستگاه خودرو در اين سال توليد شد كه اين تعداد خودرو در مقايسه با دوسال گذشته افزايش چشمگيري داشته است.



احتمال توقف تولید پرايد و پ‍ژو 405 در سال 94

تنها دو هفته به پايان سال باقي مانده است و اين سوال در ذهن متقاضيان و فروشندگان خودرو ايجاد شده كه آيا خودرو در سال آينده گران مي‌شود يا خير؟ كدام‌يك از محصولات جديد معرفي‌شده به بازار عرضه خواهند شد؟ اين سوال‌ها در حالي ذهن مشتريان را مشغول كرده كه موضوع قيمت‌گذاري، موضوعي جنجالي در اين صنعت است؛ شوراي رقابت درحالي به‌عنوان مرجع قيمت‌گذاري شناخته مي‌شود كه وزارت صنعت و معدن و تجارت دولت يازدهم تعيين قيمت توسط اين شورا را چندان مطلوب نمي‌داند و معتقد است قيمت خودرو بايد از طريق خودروسازان و با نظارت سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان تعيين شود.

شكل ساده‌شده فرمول قيمت‌گذاري توسط شوراي رقابت اين است: (2درصد - نرخ تورم) قيمت سال گذشته + قيمت سال گذشته = قيمت خودرو. اما در شكل پيچيده‌تر اين فرمول مولفه‌هاي مهمي از قبيل قيمت تمام‌شده برمبناي نرخ مواد اوليه داخلي و وارداتي، دستمزد نيروي كار، تورم‌بخشي، نرخ ارز، عوارض و ماليات‌هاي وارده و... لحاظ است كه برخي از اين موارد محل مناقشه است.

نخست اينكه تورم بخشي محاسبه‌شده توسط شوراي رقابت كمتر از تورم بخشي مورد محاسبه توسط خودروسازان است و ديگر اينكه نرخ ارز مورد محاسبه توسط شوراي رقابت برمبناي ارز مبادله‌يي است و اين درحالي است كه خودروسازان مي‌گويند ارز مبادله‌يي تعلق‌گرفته به آنها تنها بخشي از نياز ارزي آنان را تامين مي‌كند و مابقي ارز مورد نيازشان را از بازار آزاد تامين مي‌كنند.

 كاهش قيمت شايعه است و تثبيت آن شايبه!

با محاسبه همه اين‌ موارد، مسوولان درخصوص افزايش و كاهش قيمت در سال آينده اظهارات متفاوتي دارند. در‌حالي‌كه سايپايي‌ها از افزايش قيمت خودرو در سال آينده خبر مي‌دهند ايران‌خودرويي‌ها در اين خصوص اظهارنظر خاصي نكرده‌اند با اين حال محمدرضا نجفي‌منش با اشاره به اينكه كاهش يا تثبيت قيمت خودرو در سال آينده بيشتر شبيه شايعه است، گفت: افزايش نرخ ارز بر هزينه توليد خودرو تاثير مي‌گذارد و به همين دليل مسايلي مانند تحريم، آمار توليد خودرو را به يك‌سوم رسانده است. وي با بيان اينكه كيفيت خودروهاي داخلي هر سال رو‌به‌رشد بوده است، افزود: دريافت پول با فاصله 3 تا 6ماه پس از فروش قطعات خودرو است اما ماليات آن همان زمان معامله دريافت مي‌شود كه اميدواريم شرايط خودرو‌سازان و قطعه‌سازان نيز لحاظ شود. اينكه خودروسازان و قطعه‌سازان خواهان افزايش قيمت خودرو هستند امري طبيعي است اما با اينكه وزير صنعت ومعدن و تجارت از افزايش قيمت خودرو در سال آينده خبر مي‌دهد، نمايندگان مجلس مثل هميشه به اين موضوع واكنش نشان داده‌اند كه افزايش قيمت خودرو به زيان مشتريان است.

 تنوع محصول و افزايش 70درصدي توليد

سال93 درحالي رو به پايان است كه توليد خودرو افزايش نزديك به 70درصد را به خود ديد و براساس آخرين آمار حدود يك‌ميليون و 100هزار دستگاه خودرو در اين سال توليد شد كه اين تعداد خودرو در مقايسه با دوسال گذشته افزايش چشمگيري داشته است. با اين حال گمانه‌زني‌ها براي ميزان توليد در سال94 به اين ترتيب است كه توليد خودرو تا مرز يك‌ميليون و 500دستگاه برسد. البته به نظر مي‌رسد در اين سال توليد دو خودرو پرايد و پ‍ژو405 پايان يابد. البته خودروسازان وعده حضور خودروهاي جديد را مي‌دهند. سايپا از حضور 7 خودرو جديد و ايران‌خودرو از 3 خودروي جديد در بازار خبر مي‌دهند و حالا جدا از ميزان توليد اينكه خودرو در سال آينده به‌تبع افزايش توليد نيز قيمت‌ها ممكن است تغييراتي داشته باشد.

 همه عوامل افزايش قيمت

با اين حساب خودروسازان مدعي هستند هزينه‌هاي سربار با افزايش توليد افزايش مي‌يابد و به اين ترتيب افزايش قيمت طبيعي است و در همين خصوص دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: از ابتداي سال آينده ميزان حقوق و دستمزد افزايش خواهد يافت. علاوه بر آن به‌طور سنتي در سال جديد شاهد افزايش قيمت مواد اوليه خواهيم بود. به گفته وي، باتوجه به افزايش عوارض دولتي و هزينه‌هاي توليد از ابتداي سال آينده قيمت خودروهاي داخلي بايد افزايش يابد. خودروسازان معتقدند در سال آينده برخي عوارض دولتي ازجمله عوارض شماره‌گذاري، بيمه و ماليات بر ارزش‌افزوده افزايش مي‌يابد و علاوه بر هزينه‌هاي دولتي كه از سوي خودروسازان به دولت پرداخت مي‌شود هزينه‌هاي توليد خودرو نيز افزايش مي‌يابد. بنابراين رشد هزينه‌هاي دولتي و غيردولتي صنعت خودرو افزايش هزينه‌هاي توليد و قيمت تمام‌شده توليد خودروهاي داخلي را به‌دنبال خواهد داشت و به‌دنبال آن قيمت خودروها هم بايد افزايش يابد.

 خودروسازان به‌جاي درخواست مستندات بدهند

درخواست خودروسازان درحالي است كه رييس شوراي رقابت مي‌گويد كه نيازي به ارايه درخواست جديد از سوي خودروسازان نيست، زيرا شوراي رقابت هر سال باتوجه به نرخ تورم‌بخشي و شاخص‌هاي موثر در تعيين قيمت و براساس شاخص‌هاي موجود و مستندات خودروسازان نسبت به بازنگري در قيمت‌گذاري خودروها اقدام مي‌كند. اين در حالي است كه باتوجه به نگرش موجود، مطمئنا شوراي رقابت براساس وظيفه قانوني و مديريتي با درايت و آگاهي نسبت به افزايش قيمت اقدام مي‌كند تا اين جريان در مسيري هدايت شود كه خودروسازان داخلي براي ادامه فعاليت‌هاي اقتصادي بدون نياز به وام و بهره بانكي نسبت به حاشيه سود، در راه توسعه و گستردگي تنوع محصول حركت كنند.

در هر صورت احتمال كاهش قيمت خودرو در سال آينده وجود ندارد اما بحث افزايش قيمت خودرو به قوت خود باقي است. هرچند به نظرمي‌رسد موضوع مرجع قيمت‌گذاري در سال آينده از موضوع قيمت پررنگ‌تر خواهد بود.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 ارائه بسته دوم حمایت غذایی در هفته آینده  [ سه شنبه، 22 مهر ماه، 1393 ] 1252 مشاهده
 خودرو دنا در ایران می‌ماند یا نه ؟  [ سه شنبه، 23 دي ماه، 1393 ] 3258 مشاهده
 نرخ سود سپرده باید ۱۲ تا ۱۳درصد باشد  [ يكشنبه، 25 بهمن ماه، 1394 ] 1059 مشاهده
 گران‌ترین نان دنیا کجاست؟  [ دوشنبه، 4 دي ماه، 1396 ] 520 مشاهده
 عسل را حتما با موم بخرید  [ شنبه، 24 تير ماه، 1396 ] 1064 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب