تهران - ایران اُنا: در حال حاضر همکاریهای مشترکی با کمپانیهای چینی در حال انجام است، پس از توافق شریک تجاری ایران در تولید خودرو به چین ختم نمیشود و بستر همکاریهای بیشتر به جریان خواهد افتاد. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 7015
ارسال شده در مورخه : جمعه، 14 فروردين ماه، 1394 -
03:30
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگویی درباره تاثیر نتیجه مذاکرات هستهای و توافق در صنعت خودرو ایران اظهار کرد: پس از اینکه صنعت خودرو در سالهای اخیر طعم بد تحریمها را چشید، توافق هستهای میتواند آغاز توسعه همکاریها با کشورهای صاحب تکنولوژی و بزرگ باشد. در واقع شاید این صنعت در آیندهای نه چندان دور علاوه بر حضور کشور چین که در این سالها تشدید شد، کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در کارنامه فعالیت و همکاریهای خود داشته باشد. او با بیان اینکه مردم از تولید خودروهای داخلی قدیمی رضایت ندارند و ما به عنوان خودروساز این موضوع را قبول داریم، گفت: باید در کشور تولید خودروهای قدیمی هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتی بروز به بازار عرضه کنیم اما این در شرایطی است که پس از توافق هستهای صنعت خودرو را با همکاری کمپانیهای بزرگ آمریکایی و اروپایی پیش ببریم. دبیر انجمن خودروسازان افزود: در حال حاضر همکاریهای مشترکی با کمپانیهای چینی در حال انجام است، پس از توافق شریک تجاری ایران در تولید خودرو به چین ختم نمیشود و بستر همکاریهای بیشتر به جریان خواهد افتاد. توسعه محصولات و تنوع در بازار مطمئنا رضایت مردم را جلب خواهد کرد. نعمتبخش با بیان اینکه متقابلا شرکتهای خودروساز معیارهایی برای همکاری با هم در نظر میگیرند، گفت: هر کمپانی خودروسازی با معیاری وارد مناقصه میشود و اصلیترین محور این معیارها فضای رقابتی این تولید و قیمت آن است که مورد توجه قرار میگیرد. در این شرایط مجموعه قطعهسازها هم میتوانند طرحهای مشترکی با شرکتهای خارجی داشته باشند و محصولاتشان را به بازارهای صادراتی و کمپانیهای بزرگ عرضه کنند. این فعال صنعت خودرو افزود: صنعت خودرو و بازار این محصول پس از توافق هستهای و برداشتهشدن تحریمها میتواند ورود محصولات اروپایی و آمریکایی را در کارنامه خود داشته باشد. طراحی پلت فرم مشترک با کمپانیهای خارجی بزرگ شاید اصلیترین همکاری ایران با صنعتگران خارجی باشد اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که چنین طراحی مشترکی چندین پلت فرم جدید به وجود خواهد آورد که بازار را به کلی با محصولات خارجی بروز میکند. او افزود: در صورت برداشت شدن تحریمها بسیاری از خارجیها به همکاری با ایران علاقمند هستند و این استقبال خود را بارها نشان دادهاند اما همه چیز پس از این بستگی به نوع قراردادها و معیارهای همکاری با کمپانیهای خارجی و بزرگ دارد.
این کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با اقتصادنیوز با بیان اینکه جریان این صنعت پس از توافق هستهای و برداشته شدن تحریمها پیچیده است، گفت: اگر از منظر فرصت به این موضوع پرداخته شود، بازار خودرو بازاری وسوسهانگیزی برای بزرگان صنعت است، به همین دلیل میتواند آغاز همکاریهای مشترکی تلقی شود و ممکن است این امر مصرفکنندگان را از وضعیت بازار و کیفیت محصولات عرضه شده راضی کند اما چنین تعاملی با شرکتهای خارجی بستگی به تمهیدات اندیشیده شده دارد. زمانی همکاریها ایران را متضرر خواهد کرد که شرایط را خطرناک میکند که از این فرصت طلایی به نحو نامطلوبی استفاده شود. عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: در سالهای اخیر برای صنعت خودرو داخل کشور زحمتهای فراوانی کشیده شد و نباید با تصمیمات غلط آنها را نابود کرد. در شرایطی همکاریهای گسترده با کشورهای خارجی سودمند است که در بهترین فرصتها بهترین تصمیمها گرفته شود. این وضعیت زمانی حاصل میشود که خودروسازان با شرکتهای بزرگ خارجی انتقال فناوری داشته باشند با وجود اینکه که تمامی این اقدامات زمانبر است اما آنها باید به روند فعالیتهای طراحی و تولیدی خود سرعت بدهند. او با بیان اینکه باید به بهترین شکل از این فرصت پیشرو استفاده کرد، گفت: ترکیب تکنولوژی با تنوع در صنعت خودرو، باعث ارتقای صنعت کشور خواهد شد و مطمئنا پس از توافق و کلید خوردن رایزنیها و مذاکرات شریکهای تجاری ایران سرمایهگذاریهای بسیاری به خطوط تولید داخلی ورود پیدا خواهد کرد. اما زمانی سرمایهگذاری مسترک سودمند است که انتقال طرح تکنولوژی و همکاریها تعهد ایجاد کند و به صورت پایدار شکل بگیرد. همچنین این فرصت را باید به عنوان فرصتهای کوتاه ببینیم و کاملا واقعگرایانه در این پیچیدگی پیش رویم. کاکایی افزود: اگر ایران برنامهریزی همهجانبه داشته باشد دیگر همکاریهای ناکامی که با رنو و پژو داشتیم تکرار نخواهد شد. صنعت خودرو ایران در سالهای اخیر ضربه ترک کردن ایران توسط کمپانیهای بزرگی را خورد که در زمانی اگر قراردادها و معیارهای همکاری محکمی منعقد میشد، این اتفاق نمیافتاد و همکاریها در سالهای بحرانی تحریمها ادامه مییافت. عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تحقیقات ثابت کرده تحریمها پس از چند سال برای مردم کشور عادی میشود و صنایع ناچارند رو پای خود بایستند، گفت: صنعت خودروی ایران هم این ویژگی را داشته و دارد به همین دلیل باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد. او در ادامه افزود: در این شرایط اگر تصمیمات درست و به جایی نگرفته شود، ممکن است واردات در دورهای تشدید شود و وابستگیهایی به وجود بیاورد اما این امر میتواند با مدیریت پشت سر گذاشته شود و صنعت خودرو کشور را با توسعه تحقیقات و همکاریهای خارجی ارتقا داد.
او افزود: شرکتهای تولیدکننده خودرو باید در حین مشارکت نکات طلایی این همکاریها را دریابند و از صفر تا 100 تولید را از قطعات اولیه تا انتها را در نظر بگیرند. زیرساختهای این همکاری در فرصت پیش رو باید منطقی باشد و بر اساس مشکلات موجود شک بگیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در همکاریهای خودرویی با کشورهای خارجی پس از توافق هستهای که تا کنون نتیجه مطلوبی حاصل شده، باید به نوع قراردادها و حقوق بینالملل توجه شود و این موارد یکجانبه نباشد، یادآور شد: اگر حق و حقوقهای دو طرف شفاف باشد و قراردادها محکم بسته شود، تجربه تلخی که با دو شریک خارجی داشتیم که ایران را تنها و یکه رها کردند، دیگر اتفاق نمیافتد و هر دو شریک تجاری از این فرصت همکاری منتفع میشوند./ ایران جیب
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : جهانگیری: دیوار تحریم شکاف برداشته است [ شنبه، 2 فروردين ماه، 1393 ] 1163 مشاهده
جدیدترین قیمت خودروهای داخلی [ دوشنبه، 16 شهريور ماه، 1394 ] 846 مشاهده
آسیب شناسی صنعت نیشکر در ایران [ چهارشنبه، 8 ارديبهشت ماه، 1395 ] 1020 مشاهده
اعلام نرخ دیه در سال 93 [ چهارشنبه، 27 فروردين ماه، 1393 ] 1297 مشاهده
آخرین وضعیت سپردهگذاران ثامن الحجج [ دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه، 1395 ] 870 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|