تهران - ایران اُنا: از آنجا که زنان نیمی از جمعیت انسای را شامل می شود بنابراین آنان نقش مهمی در توسعه ی جامعه در ابعاد مختلف آن دارند. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 7029
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 17 فروردين ماه، 1394 -
03:30
قرآن،توانایی های زنان رابه رسمیت میشناسد.وازحقوق قانونی،اجتماعی،آموزشی،سیاسی،اقتصادی آنان همانند حقوقی که مردان درجامعه ازآن بهرمندند،دفاع می کند. قرآن به جزحقوق فوق الذکر، بطورحلاصه حقوق دیگری رانیزبرای آنان قائل است که درزیربه آنهااشاره می شود:
1- حق داشتن کرامت ذاتی:
قرآن به آیاتی دلالت می کندکه درآن هابه "کرامت ذاتی"زن ومرد اشاره شده است.برای مثال درآیه "4/سوره تین" چنین فرموده است که " لقدخلقناالانسان فی احسن تقویم"{ماانسان رادربهترین صورت ونظام آفریدیم}
دراین آیه خداوندفارغ از"جنسیت"برخلق انسان دربهترین صورت هم ازنظرجسمی وهم روحی وعقلی اشاره داشته است.یعنی دروجود"زن ومرد"استعدادهایی قرارداده تابتواننددرپرتوآن علم ،ایمان،تقوا وعمل صالح رااکتساب وبه صعودبه سمت تکامل خوددرجهت "قرب الهی" مبادرت ورزند.
درآیه "70سوره/الاسرا"نیزمی فرماید"ولقدکرمنابنی آدم ...."به موجب این آیه نیزمقام "انسان"رابرتردانسته بدون آنکه اشاره ای به مردوزن بودن داشته باشد.پس این فقط مردنیست که دارای کرامت ذاتی است بلکه زن نیزبه عنوان یک انسان ازکرامت برخورداراست. 2- حق حیات درقرآن حق زندگی برای انسان(مردوزن) مقدس شمرده شده است.نوصیه های دینی نیزحکایت ازهمین مساله داردبطوری که قتل یک فردبی گناه رابه مثابه ی قتل "کل بشریت وانسانها"قلمدادشده است.بنابراین تاکیدات زیادی درقرآن وجودداردتا"انسان"ی راکه خداوندمحترم شمرده (جزدرمواردی خاص که حکم الهی است) به قتل نرسانند{لاتقتلوالنفس التی حرم الله .سوره الانعام/آیه 151}
برهمین اساس می باشدکه قرآن درسوره "تکویر/آیه 8-9"عمل شیطانی کشتن دختران وزنده بگورکردن آنان رابه شدت محکوم کرده وازقاتلان می پرسد"بای ذنباً قتلت"
ویادرآیه های 58-59 سوره "نحل"چنین می فرمایدکه :درحالی که هرگاه به یکی ازآنان بشارت می دهنددخترنصیب توشده ،صورتش (ازفرط ناراحتی)سیاه می شودوبه شدت خشمگین می گردد.بخاطربشارت بدی که به اوداده شده،ازقوم وقبیله ی خودمتواری می گردد(ونمی داند)آیااوراباقبول ننگ نگه دارد یادرخاک پنهانش کند؟آگاه باشیدکه بدحکم می کنند"
این درحالی است که بعدازآغازرسالت پیامبر(ص)برحق حیات دختران نه تنهاتاکیدداشته بلکه درجامعه ای که پسر(مرد)داشتن افتخاربودمی فرماید:تولدپسربرای خانواده ازجانب خدایک هدیه محسوب می شودوتولددختربرکت ورحمت. درنتیجه خط بطلانی براندیشه های "زن ستیزانه"می کشد.
3-حق تحصیل علم تاکیدآیه "ربی زدنی علما"درسوره" طه /آیه 114"یا درنمونه های دیگرمانند:سوره علق/1-5 ،سوره "زمر/آیه 9 که می فرماید:"آیاکسانی که می دانندباکسانی که نمی دانندبرابرند"یادرآیه 11/سوره مجادله که می فرماید:"خداوندکسانی راکه ایمان آورده اندوکسانی راکه علم به آنان داده شده است درجات عظیم می بخشد"حاکی ازهمین نقش تعیین کننده درسرنوشت انسان است. بنابراین صرفنظراز"جنسیت"باتوجه به این آبات می توان گفت دوچیزاست که انسان رابالامی برد:
1- ایمان اگربخواهیم درروایات نیزکنکاش کنیم بازخواهیم دیدقضیه علم آموزی برای زنان ومردان بازبه همین رویه است.ازامام علی (ع)روایت شده که :کسی که مرگ اوفرارسددرحالی که به دنبال کسب علم است میان اووپیامبران یک درجه فاصله است.درروایتی دیگرازپیامبر(ص)آمده است سه گروه درروزقیامت شفاعت می کنند:پیامبران،عالمان وشهیدان.(نمونه/ج 23/ص438).
به هرحال قران همواره ایمان آورندگان راتوصیه به دفع آتش جهنم ازخود،کودکان،بردگان،همسران (خانواده)کرده است"سوره تحریم/آیه 6).بنابراین چه موقع می توان به این امرمهم دست یافت؟ مسلما عمده ترین عامل تحقق ،افزایش واصلاح علم ووآگاهی انسان است. آگاهی وعلمی که ازطریق آن انسان فارع ازجنسیت خودمی تواندراه خوب،اعمال خوب،راازراه وعمل بدتشخیص دهد. البته این رانبایدفراموش کردکه اختصاص یافتن روزیاموعدخاص علاوه برروزهایی بوده که آنان برای ادای فریضه نمازدرمسجدپیامبرراهمراهی می کرده اند.پس تقریباتمامی اندیشمندان اسلامی همگی براساس آیات الهی، اذعان واجماع کامل دارندکه کسب دانش برای زنان همانندمردان بسیارضروری است وهیچ منع وتبعیضی دراین زمینه نبایدمیان آنا قائل شد. عزیزاله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : زن و حقوق 2 - جایگاه زن در ایران باستان [ سه شنبه، 15 مهر ماه، 1393 ] 3810 مشاهده
درد بی درمان - قسمت ششم - پیری [ شنبه، 12 فروردين ماه، 1396 ] 802 مشاهده
درد دل های تربیتی - بیست و شش - نماد دانشگاه [ چهارشنبه، 3 دي ماه، 1393 ] 1444 مشاهده
قلم شکسته - قسمت اول - مقدمه [ شنبه، 12 اسفند ماه، 1396 ] 842 مشاهده
حجاب در ترازو - بخش هشتم [ شنبه، 9 اسفند ماه، 1393 ] 2219 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|