امروز:  شنبه، 3 آذر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 7145      ارسال شده در مورخه : جمعه، 4 ارديبهشت ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: نظریه پرداز باید در مورد ارائه نظریه ی خود به این نکته ی مهم توجه کند که موفقیتش با باورها گره خورده است.شاید نظریه ای که در یک جامعه قدرت تغییر  ندارد در جامعه ای دیگر باعث تکامل نیز گردد.



نظریه پردازی - قسمت چهاردهم - باورها

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: انسان ها در طول زمان دارای عقاید و باورهای متعددی بوده اند.در سرزمین های مختلف این باورها به شکل های خاصی نمود می یابند.اتش پرستی، شیطان پرستی،  یکتا پرستی، حیوان پرستی،  اعتقادات خاص نسبت به وقایع و رویدادها از جمله ی ان هاست.زندگی ادمی تا حدود زیادی وابسته ی به ان هاست.

باورهای جدای این که خوب یا بد باشند، بر روند رشد و تعالی جامعه تاثیر گذارند.کلیه ی فعالیت های ادمی با ان ها شکل می گیرند.هر یک از رفتارهایی که در جامعه روی دهند با ان ها سنجیده می شوند.گاه فعالیت های علمی نیز با وجود ان ها افزایش و یا کاهش می یابند.

نظریه پردازی از دو نظر تابع و مغلوب باورها می گردد.یکی از بابت نظریه ای که قرار است ارائه گردد.در این صورت نظریه ای که مخالف باورهای نظریه پرداز باشد در ذهن رشد نمی کند.به طور مثال نظریه ی حرامی که در جوامع مسلمان ارائه گردد محکوم به شکست است.

نفوذ باورها در تمامی فعالیت های نظریه پردازی مشخص است.نظریه پرداز غیر مسلمانی که گاو برایش مقدس است،بیشترین نظریاتی را که مظرح می کند ان است که این تقدس را حفظ کند.نظریه ی تبدیل حیوان به انسان یا نظریه ی هم جنس بازی برای جلوگیری از ازدیاد نسل به هیچ عنوان در جامعه ی مذهبی قدرت مانور ندارد.

از منظر نظریه پذیری نیز این شدت بیشتر است.اگر در ارائه ی نطریه با اندک ادم ها سروکار داریم، در نظریه پذیری با مجموعه ای از ان ها در تماسیم.باورهای میان مردم به قدری قوی است که مانند فیلترهای قدرت مند عمل می کنند.گاه ارائه ی یک نظریه ی علمی حتی با محتوای فوق العاده در جوامع با اعتراض روبرو می گردد.

نظریه های علمی در جوامع مختلف به دلیل باورهای متفاوت است که در پذیرندگی هم متفاوت می گردند.اینکه ایا نظریه درست است یا نه؟ان را باید در هماهنگی ان با باور های جامعه یافت.ما به طور وسیعی تحت تاثیر باورهای خود هستیم.علت ان نیز مشخص است زیرا باورها نکات تحمیلی نیستند که با امدن نظریه ی مخالفی ، متغییر گردند.

اکثر نظریاتی که قابلیت مطرح شدن را دارند دارای دونقش متفاوت در ارتباط با باورها هستند.یکی این که مخالف با باورها نبوده و باعث ترقی و ماندگاری ان ها گردند و دوم این که باورهایی را مورد خطاب قرار دهند که پایه و اساس علمی ندارند.

به طور مثال در جامعه ای که تاریکی را یک موجود قوی در سرنگونی انسان ها می داند، دادن نظریه ی علمی و اثبات ان نقش اساسی در متغییر ساختن را بازی می نماید.البته باز هم تاکید می شود که حتی باورهای  غیر علمی هم به سادگی،  پذیرندگی نظریات جدید را ندارند.

نظریه پرداز باید در مورد ارائه نظریه ی خود به این نکته ی مهم توجه کند که موفقیتش با باورها گره خورده است.شاید نظریه ای که در یک جامعه قدرت تغییر  ندارد در جامعه ای دیگر باعث تکامل نیز گردد.نظریاتی انسانی بیشتر از سایر نظریات تابع جامعه هستند.

نظریه پرداز علمی باید به یک نکته ی مهم در باره ی باورها توجه داشته باشد و ان این است که باور امری درونی است.بر این اساس ماندگاری زیادی دارد.مانند ریشه در درخت می ماند.نظریه پردازان انسانی خصوصا تربیتی به این امر واقفند که نظریه ی جدید نیز باید درون ساز باشد.قدرتی فراتر از  باوری که از نظر علمی پایه ی محکمی ندارد.

ما باورها را همیشگش نمی دانیم و معتقدیم که تابع زمان نیز می شوند اما می دانیم که نظریه ی جدید به سادگی در این میدان موفق نمی شود.در بسیاری از نظریاتی که قبل از این ارائه شده و موفق شده اند،باورها نقش چندانی نداشتند.مثلا نظریه ی ارتباطی مخالفتی با باورهای مذهبی و غیر مذهبی نداشته و لذا به سادگی پذیرفته و اجرا شده است.

در همین ارتباط تولید فرزند در خانم های ناتوان در تولید، سال هاست که پشت در های باورها باقی مانده و موفق به پذیرش نشده است.نظریه ی ماندگاری دانشمندان نیز که بر اساس ان سر دانشمندان مسن را به بدن افراد جوان پیوند می زند،سال هاست که جرئت ارائه پیدا نکرده است.

باورها را باید باور کرد.نظریات را نیز باید باور کرد.البته نه برای اینکه پذیرفته شوند بلکه برای این که اجازه ی ارائه داشته باشند.این به معنای رشد نظریات و تفکرات ادمی تلقی می شود.نظریه پرداز قبل از ورود به این صحنه باید محیط را مورد کنگاش عمیق قرار دهد تا در ارئه و مخالفت با باورها مشکلی نداشته باشد.

بسیاری از نظریات غیر اخلاقی در حوزه ی علم پذیرفته شده اند اما به وسیله ی علمای دین اسلام و مسیحیت محکوم شده اند.ما باید بدانیم که نظریات برای تغییرات درونی ارائه می گردند.تغییرات ظاهری از نظر ما تنها یک رفرم زود گذر است در حالی که جامعه انتظار پیشرفت های سریع را دارد.منطقا نمی توان با حضور نظریات مخالف با باورها،  چندان امیدوار به پیشرفت بود.

نظریه پرداز مسلمان در جامعه ی مسلمان امکان موفقیت بیشتری دارد کما اینکه نظریه پرداز امریکایی در حوزه ی باورهای خود موفق تر خواهد بود.با ذکر این نکته که بسیاری از باورهای جوامع دارای مشترکات فراوانند.اگر این را بپذیریم،امید به نظریات مشترک که همان انسانیت انسانی است بیشتر می گردد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 اقدام زشت با کارگر بیهوش در کارگاه گچ بری  [ سه شنبه، 4 آبان ماه، 1395 ] 720 مشاهده
 قتل پدر با ضربه های چوب  [ دوشنبه، 24 تير ماه، 1392 ] 978 مشاهده
 11 معجزه بعد از عاشورا  [ پنجشنبه، 23 آبان ماه، 1392 ] 2180 مشاهده
 کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود  [ پنجشنبه، 15 آبان ماه، 1393 ] 1563 مشاهده
 ۳گروهی که می‌توانند در ایران اسلحه حمل کنند  [ يكشنبه، 15 مرداد ماه، 1396 ] 1859 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب