امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 7164      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 6 ارديبهشت ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: ارزش ها را باید پذیرفت.علم به تنهایی نمی تواند ارزش سازی کند.علم در دنیای بدون مرز حرکت می کند.ارزش ها حدود ایجاد می کنند.حدودی که مانند دیوار های خانه محافظ محسوب می گردند.



نظریه پردازی - قسمت پانزدهم - ارزش ها

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: معرفی و ارائه ی تمامی فعالیت ها تنها یک مرحله از کار را مشخص می کند.ان چه مهم تر است ان است که ایاجامعه و یا افراد ان ارائه را می پذیرند یا خیر؟بنابراین موفقیت یا عدم ان در گرو پذیرش قرار می گیرد.بهترین ورودی ها هم اگر با تلخی روبرو شوند،توفیقی به دست نمی اورند.

پذیرش نیازمند به معیار است.مطالب در درون ترازویی قرار می گیرند که افراد ان را قبل از این تعیین نموده اند.همان طوری که در سنجش اشیا ترازو دارای اعتبار است در فعالیت های نظریه  پردازی نیز همین حالت حاکم می باشد.اعتبار سنجی یکی از مهم ترین تلاش ها در رد یا پذیرش یک مطلب محسوب می گردد.

معیار ها و میزان ها در تمامی جوامع وجود دارند.در محافل علمی دارای رنگ و بوی دانشی هستند.در جوامع اولیه تابع احساسات و تعصبات می گردند.در جوامع پیشرفته دارای شکل عاقلانه و متفکرانه اند.اصل وجود معیارها برای همه قابل قبول است.انچه تفاوت ایجاد می کند،شکل و شمایل ان هاست.

نظریه پردازی هم مانند تمامی فعالیت های علمی در همین چار چوب مورد ارزیابی قرار می گیرد.اگر نظریه ای در یک جامعه ی پیشرفته ارائه شود،پذیرش ان مانند یک جامعه ی اولیه نیست.همین حالت در فضای علمی به شکل جدیدی خود نمایی می کند.

معیارها در زمان پذیرش تابع بسیاری از اعتقادات و باورها ها هستند اما این نمادها به صورت مستقیم نمایان نمی شوند.نمود ان ها به صورت غیر مستقیم و با واژه هایی مانند خوب،بد،ضعیف،عالی،حرام،حلال،مطلوب و غیر مطلوب شکل می گیرند.

ما این واژ ها را ارزش می نامیم.در واقع دادن همین واژه هاست که به فرد یا افراد می گویو  که پذیرا باشید یا نباشید.ارزش ها در تمامی جوامع مانند هم نیستند.به همین دلیل است که دارای شدت و ضعفند.گاه در میان افراد سریع پذیر و گاه دیر پذیر می گردند.به نظر می رسد که تلاش برای سرعت بخشی باید در زمینه ی تغییر ارزش ها باشد.

ارزش ها تابع فرهنگ حاکم بر زندگی افرادند.انچه ان ها را تعیین می نماید،فرهنگی است که سال هل در یک کشور رایج بوده است.زمان بر بودن ان ها به استحکامشان منجر شده است.گرچه تغییر ، تابع زمان می شود اما هر چه زمان بر بودن یک فرهنگ بیشتر باشد،تغییر ان سخت تر می شود.

ارزش ها در نظریه پردازی دارای دو نقش عمده هستند.یکی در ابتدای ورود ان به جامعه و در واقع شجاعت ارائه ی ان که در بسیاری از موارد عقیم می ماند،دیگری در زمان اجرا ،  عملکرد و کاربرد ان است که معمولا ان بخشی از نظریه مورد کاربرد قرار می گیرد که حداقل مخالفتی با ارزش ها نداشته باشد.

مثال های فراوانی می توان در این مورد بیان کرد.نظریه ی کاربردی بودن گوشت خوک و درمان مشکلات انسان ها در جامعه ی مسلمان توفیقی نخواهد داشت.ارزش گذاری ان تنها تابع باورهای مسلمانان در طول تاریخ است.شاید بسیاری از افراد این نوع جوامع حتی زحمت پرسیدن دلیل ان را نکشند.به زبان دیگر حتی ندانند که چرا حرام است.

نظریه ی جنسیت در میان جوامع مذهبی کار ساده ای نیست.بر اساس ارزش های مذهبی جنسیت خواست خداست و انسان حق دخالت ندارد.ارزشی که به این باور داده می شود،مانع بیان ان و اجرا در این نوع افراد می گردد.ارزش ها نقش معیار را بازی می کنند.

ارزش ها را باید پذیرفت.علم به تنهایی نمی تواند ارزش سازی کند.علم در دنیای بدون مرز حرکت می کند.ارزش ها حدود ایجاد می کنند.حدودی که مانند دیوار های خانه محافظ محسوب می گردند.البته ازادی در فضای بیشتر دارای کمترین مخالفت هاست اما ایا این خود بی ارزشی محسوب نمی شود.

دنیای نظریه پردازی برای پیشرفت انسان ها تدوین شده است.اگر انسان ها در پذیرش ان نقشی نداشته باشند،شکی نیست که ارزش مندی خود را از دست می دهد.ارزش ها تابع انسان ها هستند.انتخابگر ان ها ادمی است.اوست که تصمیم می گیرد نظریه ای را مطلوب تشخیص دهد یا خیر.

در نظریه پردازی تلاش ها برای ایجاد زندگی سعادتمندانه است.زندگی که در ان ارامش و صفا باشد.زندگی که ان را از سایر موجودات جدا سازد.تولید مثلی که دارای حد و مرز است.دنیایی که در ان همکاری و تفاهم وجود دارد.ارزش ها برای همین منظور مداخله می نمایند.

نظریه پرداز باید قبل از مطالعه و تدوین نظریه ی خود،به ارزش ها نگاهی عمیق داشته باشد.ارزش ها ، انسانیت انسان را حفظ می کنند.بالاترین ارزش ها همان هایی هستند که اجازه نمی دهند انسان از مسیر ادمیت خارج شود.زندگی حیوانی و برهنگی امروزی در بسیاری از جوامع به دلیل تابع بودن ان ها به ارزش های علمی است.ارزش های علمی باید تابع ارزش های انسانی باشند.

ارزش ها خود نیز دارای ارزش هستند.به دین معنا که ارزش ها هم باید ارزش یابی شوند.ارزش ها دارای سلسله مراتب هستند.هر ارزشی ارزشمند نیست.قله ی ان ها انسانیت است.همان ویژگی هایی که اگر از انسان ها گرفته شوند، او را از مسیر خارج می کنند.

نظریه پرداز باید به عنوان یک کار علمی ان ها را ببیند و در ارائه و یا اجرا مدنظر قرار دهد.ارزش های اوجی که ما ان ها را ارزش های انسانی می نامیم.ان ها معیارهای ما برای کلیه ی فعالیت ها از جمله نظریه پردازی هستند.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 درد بی درمان - قسمت چهارم - خشم  [ چهارشنبه، 25 اسفند ماه، 1395 ] 711 مشاهده
 شکست تربیتی و رسانه ها  [ يكشنبه، 4 خرداد ماه، 1393 ] 1543 مشاهده
 آسیب های اجتماعی - مبارزه  [ دوشنبه، 13 بهمن ماه، 1393 ] 1840 مشاهده
 درد دل های تربیتی - بخش سیزدهم - بازنگری  [ دوشنبه، 14 مهر ماه، 1393 ] 1066 مشاهده
 ایران اُنا بررسی کرد: دانشگاه -1- دانشجو کیست  [ سه شنبه، 3 آذر ماه، 1394 ] 1798 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب