امروز:  سه شنبه، 4 ارديبهشت ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 7192      ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 9 ارديبهشت ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: دوربین نگرشی باید به اندازه ای قوی باشد که بتواند برای مشکلات جهانی و انسانی نظریه پردازی کند.این نوع نگرش ، انسان ها را از یک جنس می داند و انسانیت را جوهره ی اصلی تمامی کسانی می داند که آدمی نامیده می شوند.



نظریه پردازی - قسمت شانزدهم - نگرش ها

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: نگاه افراد به اطراف خود دارای ویژگی های منحصر به فرد خودی است.این نگاه مانند دیدن پشت عینک های مختلف نزد انسان هاست.رنگ عینک نوع دید او را تعیین می کند.هر آچه قوی باشد،قوی دیده می شود.در دیدگاه ها هم همین حالت وجود دارد.

نگرش ،نوع نگاه انسان ها به رویدادها و اتفاقات زمانه است.نگرش ها  دارای دایره های متفاوتی هستند.نگرش یک دانشمند نسبت به دنیای اطراف خود بسیار وسیع تر از یک انسان عادی است.بدیهی است که عملکرد انسان ها به اندازه ی نگرش آن ها مورد انتظار قرار می گیرند.

نگرش کوتاه نشان دهنده ی تفکرات کوته نیز می گردد.چنین فردی به دور خود دیوارهایی ترسیم می کند تا دنیای وسیع تر را نبیند.نگرش وسیع در دایره ای بزرگ جهت می گیرد و در همان حدود هم عکس العمل نشان می دهد.این دیدگاه در باره ی تمامی انسان ها قابلیت اجرا دارد.

نظریه پردازی هم در تحلیل های علمی به جهت نگرش ها سوق داده می شود.نظریاتی که دارای کاربرد های منطقه ای هستند، از طرف کسانی ارائه می گردند که دارای نگرشی منطقه ای و محلی می باشند.ما این را می پذیریم که نظریات دارای دامنه های متفاوتی هستند.

دامنه ها بدون شک با نگرش های نظریه پرداز از یک سو و نظریه پذیران از سوی دیگر در ارتباطند.هر اندازه بعد نظریات وسیع تر باشند،نگرش نظریه پردازان نیز وسیع ترخواهند بود.از سوی دیگر نگرش وسیع نظریه پذیران نیز تابع همین قاعده می گردند.نگرش ها با نظریات در وسعت ،ارتباط دارند.

شاید بیهوده نباشد اگر گوییم که برای پذیرش نظریات وسیع باید نگرش نظریه پردازان را وسعت دهیم.نظریه ای که برای حل یک مشکل طایفه ای ارائه می گردد،نظریه پردازش محدود به تعصبات فامیلی و قومی خود است.این حالت گرچه ممکن است مفید هم باشد اما از دیدگاه نگرشی بسیار محدود و ناموفق است.

نگرش های ملی گرایانه هم محدود به نظریات ملی می شوند.کسانی که دارای نگرش تعصبی کشوری هستند و یا نگرش نژاد پرستانه دارند،تمامی کوشش های خود از جمله نظریه پردازی را در همان محدوده انجام می دهند.این نوع نگرش ها محدود کننده ی فعالیت های علمی می شوند.

نگرش یک حالت شخصی است و مختص شخص نظریه پرداز در ارائه می گردد.کسانی که خود را نظریه پرداز می دانند باید نوع دید خود را فراتر از محدوده های خانوادگی، محلی،فامیلی،ملی و یا قاره ای گسترش دهند.ما انتظار داریم که نگرش نظریه پرداز به وسعت انسان ها باشد.

دوربین نگرشی باید به اندازه ای قوی باشد که بتواند برای مشکلات جهانی و انسانی نظریه پردازی کند.این نوع نگرش ، انسان ها را از یک جنس می داند و انسانیت را جوهره ی اصلی تمامی کسانی می داند که آدمی نامیده می شوند.مشکلات یک انسان سختی  تمامی انسان هاست.

طبیعی است که میان نگرش و سطح آگاهی ها رابطه ای تنگا تنگ وجود دارد.وقتی دانشمندی در یک گوشه ی جهان تمامی دردهای انسانی را در جنگ و خونریزی می بیند،خود را محدود به یک محله یا کشور ننموده است.او انسانیت را خوب می فهمد و خود را در یک نژاد محدود نمی کند.

ما در فعالیت نظریه پردازی به دنبال نظریات کوتاه مدت و گذرا نیستیم.نگرش کوتاه را خطرناک می بینیم.امیدواری به نگرش های وسیع را بیشتر از سایر نگرش ها تلقی می کنیم.گرچه مخالف با نظریاتی که قابلیت حل مشکلات منطقه ای را دارند، نیستیم اما اگر این نظریه پردازی در همین حد بماند نگران هستیم.

باید اطلاعات نظریه پذیران را هم افزایش دهیم.ما منطقا و عرفا در برابر انسانیت مسئولیم.منظور ما در این بخش نظریه پردازان هستند که با دادن نظریه  های خود قصد تغییر، تحول و تکامل انسان ها را دارند.دنیای علم در شرایطی به پیشرفت می رسد که جنس نظریه ای آن انسانیت و آدمیت باشد.جنس آدمیت و انسانیت را نظریه پردازانی درک می کنند که دارای نگرش های جهانی باشند.

نگرش اجازه ی حرکت کند تر یا تند تر را می دهد.نظریه تابع نگرش کوتاه، به طور حتم کوتاه خواهد بود همان طوری که نظریه ی دارای نگرش وسیع نیز وسیع خواهد بود.دانشمندان و علمای نظریه پرداز نمی توانند نگرش کوتاه داشته باشند.

ان ها به وسعت کره ی زمین و در مواردی بالاتر از آن دید دارند.آن ها چشم طبیعی ندارند که با آن دنیا را ببینند.آن ها چشم درونی و تابع معلوماتی را دارند که انسان دیدی نوعی از آن را تشکیل می دهد.نگرش نظریه پردازی باید به وسعت آن چیزی باشد که ما آدمیت می دانیم.دیدن صحنه های جنگ و خون ریزی برای آن است که یا نظریه پردازان،یا نظریه پذیران و یا هر دو دارای نگرش کوتاه نژادی هستند.

آرامش انسان در قید نظریاتی است که احساس همگانی بودن را به وجود آورد.نظریه ای که تابع نگرش کوتاه می گردد در وسعت بیشتری قابلیت پیشروی ندارد.امریکایی یا انگلیسی و ایرانی بودن تنها واژه های شناختی برای تفاوت های تشخیصی هستند.

از نظر نظریه پردازی ، تمامی آن ها انسان هایی هستند که حق دارند آزاد باشند و آزاد زندگی کنند.برای ایجاد نظریات وسیع باید روی نگرش های وسیع کار کرد.نژاد پرستی را به زباله ها انداخت و آدمیت را به روشنی دید.این چنین نگرشی باعث نجات انسان ها از وضعیت فعلی می گردد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قتل دوست برای تصاحب زمین میلیاردی  [ پنجشنبه، 8 تير ماه، 1396 ] 586 مشاهده
 راز قتل زوج سالخورده در ابهام  [ چهارشنبه، 21 مرداد ماه، 1394 ] 1110 مشاهده
 آیا خوردن پای مرغ برای درد پا مفید است؟  [ شنبه، 30 بهمن ماه، 1395 ] 8966 مشاهده
 خوزستانی ها منتظر تابستان داغ و خشک باشند  [ شنبه، 7 بهمن ماه، 1396 ] 480 مشاهده
 پیش بینی بازدید 5میلیون نفر از مناطق عملیاتی  [ دوشنبه، 21 اسفند ماه، 1396 ] 488 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب