امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 7287      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 21 ارديبهشت ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: به باور "اقلی "گراهای دینی ،"دین اکثری" در یسیاری موارد اصل محتوای آیات الهی را که از هرکسی به اندازه  وسعِِ فهم و ایمانیش انتظار دارد،نادیده گرفته اند.



دین اکثری و اقلی (2)

عزیزاله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: تطبیق انسان با دین،یکی از ویژگی های اساسی در نگاه "اکثریگرا" هاست. چنین نگرشى، تاکید براین نکته است که  فلسفه وجودی دین، با داشته ها یا برساخته های خود(در متن یا حواشی)  چیزی جز برآورده کردن همه انواع نیازهاى انسانی نیست ، لذا برای این که همه بتوانند بیشترین موفقیت ها از دین را عاید خود گردانند، باید در تمام قلمرو های   فردى –اجتماعى،سیاسی –اقتصادی،علمی -فرهنگی و غیره ،از دین، دستورالعمل بگیرند.

"اقلی گرایان"این نوع رویکرد را ناصواب می دانند و اطمینان دارند که این نگاه ،عملاً تایید و تاکیدی بر تعطیلی"عقل" و "خردمندی" است. آنان این فربه خواهی و جامعیتی را که "اکثر گرا"ها برای دین بیان می دارند، رد می کنند و معتقدند چون نمی توان دلیل عقلی و شرعی محکمی برای این نظر ارائه کرد ،بنابراین نبایدچنین پنداشت که دینِ مورد نظر"اکثری گرا"ها ، جمیع مسائل حیات انسانی را هم  در طرح و هم در ارائه راه حل،بیان کرده باشد تا ما نتیجتاً یقین حاصل کنیم چنین جامعیتی هم، می تواند بطور کامل آباد کننده آخرت و دنیای انسانها باشد.

بنابراین "اقلی گراها "اصرار می ورزند که ما "دین خاتم داریم؛ امّا فهم خاتم نداریم. ادّعای کمال برای "فقه واقعی" و" احکام واقعی" عنداللَّه (مقام ثبوت) گره ای از کار فرو بستة ما نمی‏گشاید و کمال برای علم فقه (مقام اثبات) نمی‏آورد. به تعبیر دیگر، اگر فقه واقعی‏خاتم است، علم فقهی را که محصول فقه فقها است و معرفتی جاری و جمعی شامل صواب و خطا است، به هیچ ‏وجه ‏نمی‏توان خاتم شمرد". (رک: سروش،1378، بسط تجربه نبوی، ص148).

از دیگر سو دین باوران" حداقلی"تصریح می کنند،دین در آغاز پیدایش خود واقعیت و موضوعی کوچک و "اقلی"داشته است اما این "اقلی"بودن ،بسیار کارامد بوده است.آنان  همچنین تاکید دارند این "کوچکِ کارآمد" در طولِ رشدِ تاریخی،شاهد حمل اضافه بارهای بسیاری بر دوش  خود بوده که گاه  تحملش برای خودش نیز،مشکل و طاقت فرسا می نموده است چه رسدبه این که ما بخواهیم آن را بر دوش نحیف افراد اجتماع که از نظر توانایی و استعداد ها مختلف اند،اجباراً تحمیل کنیم.

 به باور "اقلی "گراهای دینی ،"دین اکثری" در یسیاری موارد اصل محتوای آیات الهی را که از هرکسی به اندازه  وسعِِ فهم و ایمانیش انتظار دارد،نادیده گرفته اند .زیرا "دین" کلیات و الزامات را به انسان ها نشان داده است و این خود انسان ها هستند که باید بقیه امور را از تجارب عصری وبشری که در حافظه تاریخ ماندگار شده است،برای تطبیق خود با عصری که درآن زندگی می کنند ،دریافت و جستجو کنند.آنان برای موجه نشان دادن نظر خود،استنادا ت روایی بسیاری را ذکر می کنند.از جمله این که از پیامبر (ص) نقل است که فرموده اند : "بُعثت بالحنيفيةِ السمحة السهلة"یعنی :من با یک دین سهل و آسان آمدم نه بار گران (بحارالانوار، ج 72، ص 234 و فروع كافى، ج 5، ص 494).این حدیث مصداق گویایی برای تاییدبر "دین اقلی" است. پس اسلام دينى است كه انجام فرمان ها و احكام آن آسان است و تکالیف دست و پاگیر و شاقّ و حَرَج آمیز آن در مرتبه ای بسیار نازلتر قرار گرفته است. این در حالی است که خداوند نیز، در مرحله ى تشريع احكام و قانون گذارى، بر مردم آسان گرفته است یعنی احكام اسلامى را به گونه اى که قائلان "حداکثری"ها بیان می دارند، وضع نكرده است تا بندگان دچار مشكلات غيرقابل تحمّل ی شوند.مانند آیات چون :

"ما جعل عليكم فى الدين من حرج(سوره ى حج/22)"، یا " یرید الله بکم الیسر(بقره/185)" و روایاتی از این دست که  " لاضرر و لاضرار فی الاسلام ( کافی،ج5،ص292،باب الضرار)"...

 

 

 
   

بنابراین باید دین را از آنچه که در طول تاریخ به آن افزوده شده است ، با همت وتلاشی جهادگرانه، تراشید تا به اصل و موزونی اولیه اش برسد. آنگاه می توان انتظار داشت این دین تراشیده اما غنی  و عاری از خرافات و برداشت های اضافی، همانند عصر پیامبر (ص)، کاربردش بسیار از دین فربه ، سنگین و حداکثری ،بیشتر باشد .زیرا ایمان به همان اندک قطعایاتی که دین برآنها ابتناء یافته است ،می تواند ایمان ما را تشکیل دهد و در عین حال  تحمل بار آن برای همه افراد حتی کم توانان نیز آسانتر شود.

به نظر می رسد،بیشتر مخالفت با دین،از جانب "اقلی گرا"ها ، دینی است که برساخته‌ی دستورات و احکام فقهی باشند تا خود دین.صرفنظر از تفاوت های مبنایی که بین" دین و فقه" وجود دارد و  ما بنا نداریم در این گفتار به تفاوت ساحت ها آنها دو بپردازیم، باید اشاره کرد بر خلاف  "اکثری گرایان " که معتقدند  تمام تدابیر کافی و وافی در علومی  مانند اقتصاد،مبادلات تجارت جهانی،قوانین،اخلاق،خداشناسی،و... در فقه یا شرع ،آنهم برای هرنوع ذهن و زندگی با هر نوع سادگی یا پیچیدگی موجود است و افراد یا مومنان برای سعادتمندی این یا آن جهانی خود نیاز به هیچ منبع یا منابع دیگری غیر از دین ندارند ، "اقلی"گرایان دینی معتقدند شرع   موارد "اقلی لازم"را به انسانها می آموزاند نه "موارد "اکثری" را.

"اکثری گرا"ها ، رویکرد "اقلی گراها" به فقه  را کاملاً رد  می کنند. زیرا آنان "فقه" را (همانند دین) به دلیل دارا بودن غنای حکمی  و برنامه ای اش، واجد حداکثر توصیه ها و تدابیر برای اداره امور و هدایت اجتماع می دانند.بنابراین  اگر در جامعه ای،افراد یا مردم با مشکلاتی برمی خورند ،دلیلش نه در دین یا فقه، بلکه در "نامتعبدانه" عمل کردن مردم به احکام شرعی است.برای مثال در بحث وجود مشکلات موجود در اقتصاد و معیشت افراد جامعه،چنانچه  مطابق احکام شرعی مردم خمس و زکات خود را پرداخت کنند ،قطعاً تمام مشکلات اقتصادی و به تبع آن اجتماعی  از جامعه رخت بر خواهند بست یا قابل حل خواهندبود .

 در حالی که "اقلی"گرایان ضمن رد چنین نظریه ای ،مدلل می آورند ،برداشت نتایج "حداکثری" از احکام ،نوعی ساده انگاری پیچیدگی ها و نادیده گرفتن  دشواری های ذهنی و معیشتی افراد است . لذا از "دین اکثری" نمی توان انتظارات موجهی داشت.برای مثال: "اقلی گرایان"، در بحث مربوط به "قطع یا بریدن انگشتان دست دزد"که حکمی حداکثری برای مهار دزدی است چنین طرح سوال می کنند که آیا این حکم حداکثری،واقعاً بهترین و کافی ترین راه ممکن است؟

آنان ضمن  عدم رد اجرای چنین احکامی ، اجرای چنین احکامی را هر چند"لازم"می دانند اما  دارای "کفایت"نمی شمارند.به بیان بهتراز نظر "اقلی گراها"، تاکید بر "لزوم" به معنای داشتن "کفایت" موضوع نیست. زیرا احکام جزایی یا حقوقی  وقتی اعتبار "لزوم"بودن  را دارند که اجتماع در وضعیتی متعادل و طبیعی قرار داشته باشد . اما آیا وقتی ریشه ها و زمینه های فساد در یک جامعه  کاملاً از بین نرفته ،باز  هم می توان با اجرای چنین مجازات هایی ، مشکل دزدی را حل کرد؟ یعنی وقتی در جامعه ای بیشتر افراد در تامین معاش یا  درآمد کافی و مهمتر ازآن در بحث تعلیم وتربیت صحیح با مشکلات جدی مواجه اندو در عین حال زمینه های دزدی هم برایشان فراهم و زمینه های مهار آن هم ناکافی است آیا تنها اکتفا به مجازات های "حداکثری" چون قطع دست ،می تواند راهگشا باشد؟

بنابراین ،مجازات باید "اقل"ترین کار باشد نه "حداکثر" ترین آن. زیرا بحث بکاربستن حداکثری باید در مربوط به پیشگیری ها باشد نه در باب مجازات ها.زاویه ی نگاه "اقلی"گرایی ها را می توان به حوزه های دیگری از  دین چون عباداتی مانند نماز و روزه  یا عمل های دینی از جمله خمس و زکات  نیز تسری داد.زیرا "خمس" و "زکات"نیز حداقل وظیفه‌‌‌ی مالی افراد است و البته قطعاً اگر کسانی بخواهند فراتر عمل کنند "آزاد و مختار"ند.(ناگفته نماند که ما در این بحث وارد مناقشه های فقهی احکام که میان فقهای درون مذهبی وجود دارد نمی شویم ).

(ادامه در گفتار بعد)

 



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد  [ چهارشنبه، 27 آذر ماه، 1392 ] 920 مشاهده
 جامعه ی انسانی -5- ارتباط انسانی  [ يكشنبه، 30 خرداد ماه، 1395 ] 648 مشاهده
 افزایش حقوق فرهنگیان از تیرماه  [ دوشنبه، 17 تير ماه، 1392 ] 1098 مشاهده
 روزه داری سبب کاهش افسردگی می شود  [ سه شنبه، 16 تير ماه، 1394 ] 1557 مشاهده
 از سفید شدن زودهنگام موهای خود جلوگیری کنید  [ جمعه، 19 شهريور ماه، 1395 ] 540 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب