تهران - ایران اُنا: این حقیقت به خوبی نشان می دهد برخی مفسرین در گذشته، ناخواسته بدترین تفسیر را که همان پرده نشینی زنان در خانه هاست، از این آیه برداشت کرده اند در حالی که در متن آیه چنین درخواستی هرگز از زنان پیامبر (ص) نشده است. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 7308
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 24 ارديبهشت ماه، 1394 -
03:30
حجاب و مساله پرده نشینی زنان در خانه تصور ناصحیحی که در طول تاریخ از آیه حجاب شده بود باعث گردید تا بسیاری از درون آنآیه شریفه،"پرده نشینی"زنان در خانه ها را استنباط کنند !اما سوال این است آیا می توان از آیات حجاب حکم "پرده نشینی" و نهفته رویی (مخدره) زنان را استخراج کرد؟ بهتر است به بخش اصلی آیه نگاه کنیم که می فرماید: إذاسألتموهنّ متاعاً فسئلوهنّ من وراء حجاب .( احزاب/آیه 53).به خوبی پیداست که دراین آیه هرگز بحث پوشش زنان مطرح نیست بلکه دستور و فرمایشی مخصوص همسران پیامبر(ص) بوده است نه تمام زنان جامعه هم عصر پیامبر (ص) . از این رو ،نمی توان چنین حکمی را بر سایر زنان مترتب و مستقر کرد. بنابراین اسلام ،بر خلاف آنچه که گاه به صورت امری مرسوم در نگاه نسبت به زنان جامعه در تاریخ ما وجود داشته است ، به هیچ وجه دستور پرده نشینی و درخانه ماندن را برای زنان صادر نکرده است . متاسفانه برخی با علم و آگاهی به این که مصداق این آیه شریفه، فقط همسران پیامبر(ص) بوده است، تمایل داشته اند یا دارند که این حکم را به سایر زنان مسلمان نیزتسری دهند یعنی علاوه بر ارزش و ستودگی حبس زنان در خانه! وظیفه نظارت بر حسن اجرای چنین رجحانی! را هم بر عهده ی مردان بگذارند!(رک: احكام القرآن جصاص ج 3 ص 483 آنجا که آمده است: هذا الحكم و إن نزل خاصا في النبي(ص)و أزواجه فالمعني عام فيه و في غيره، إذ كنا مأمورين باتباعه و الاقتداء به إلا ما خصه الله به دون أمته) به نظر می رسد علت چنین برداشتی ،چیزی جز تفسیر نادرست و انحرافی از آیه (آیه حجاب)یا حتی بحث مربوط به آیه"جلبات" نباشد .در حالی که با تدقیق در اوضاع جغرافیایی و ساختار خانه های مسکونی مردم در صدر اسلام، این گونه تفاسیر علاوه بر ناهمخوانی با شاکله و سنخ خانه ها درصدر اسلام (که اصولاً فاقد سرویس های بهداشتی در منازل هم بوده است و مردم برای برآوردن نیاز ،بایستی به خارج از خانه هایشان می رفتند ) بلکه مخالفتی آشکار با فلسفه خلقت زن از جانب خداوند متعال نیز می باشد.نکته مهمتر است که بدانیم اگر به متن این آیه خوب دقت شود ،خواهیم دید خطاب این آیه صراحتاً به مردان است نه زنان!! قسمت اصلی آیه را اگر مجدداً مرور کنیم که می فرماید : إذاسألتموهنّ متاعاً فسئلوهنّ من وراءحجاب.درمی یابیم که خطابش به مردان بوده است زیرا می فرماید،اگر می خواهید از زنان پیامبر چیزی بگیرید یا درخواستی داشته باشید،بی ملاحظه وارد حریم یا خانه های آنان (که البته فاقد در هم بوده) نشوید. زیرا ممکن است آنان در وضعیتی باشند که نخواهند کسی در آن وضعیت آنان را ببیند. بنابراین مردان باید از پشت حائل یا حجابی توقف کنند و سپس تقاضاهایشان را مطرح نمایند. این حقیقت به خوبی نشان می دهد برخی مفسرین در گذشته، ناخواسته بدترین تفسیر را که همان پرده نشینی زنان در خانه هاست، از این آیه برداشت کرده اند در حالی که در متن آیه چنین درخواستی هرگز از زنان پیامبر (ص) نشده است .بنابراین آیه حجاب مانعی برای ورود سرزده مردان به خانه همسران پیامبر بوده است نه مانع خروج زنان پیامبر از منزل!. پس نتیجتاً، پرده نشنی و عدم خروج از خانه در عصر پیامبر (ص) نه تنها وجود نداشته ،بلکه آنچه که بعد ها به نام کراهت خروج زنان از منزل و رواداری ِ پرده نشینی زنان در جامعه به وقوع پیوسته بود ،چیزی جز استنباط هایی ناصحیح ،نبوده است. عزیراله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : 100هزار وام 5میلیونی به فرهنگیان اعطاء می شود [ پنجشنبه، 8 بهمن ماه، 1394 ] 1040 مشاهده
قدر و ارزش خود را اینگونه حفظ کنید [ پنجشنبه، 15 آبان ماه، 1393 ] 1693 مشاهده
سند مالکیت پلیس برای خودرو رسمی است [ پنجشنبه، 11 شهريور ماه، 1395 ] 509 مشاهده
هشدار معاون دادستان به برخی رد صلاحیت شده ها [ پنجشنبه، 8 بهمن ماه، 1394 ] 985 مشاهده
بزرگترین مشکل بی عرضگی و سوء مدیریت است [ پنجشنبه، 5 بهمن ماه، 1396 ] 478 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|