امروز:  شنبه، 3 آذر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 735      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 25 بهمن ماه، 1390 - 03:30   ._PRINT.  



بخل و گمان بد به روزی

دو صفت که در مومن جمع نمی‌شود

شبکه شوش: رُوِیَ عَن رَسوُل الله صلّی الله عَلیه وَآله و سَلَّم قال: خِصلَتانِ لا تَجْتَمِعانِ فی مُؤمِنٍ اَلْبُخْلُ وَ سُوءُ الظَّنِّ بِالرِّزْقِ؛ ترجمه: پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلَّم ـ فرمودند: دو صفت است که در مؤمن جمع نمی‌شود؛ بخل و گمان بد به روزی.



شرح حدیث: در گذشته روایتی را مطرح کردیم در باب اینکه انسان نباید نام مقدس خدا را با قسم خوردن برای امور دنیایی‌اش وسیله قرار بدهد. عرض کردم این اثر وضعی دارد. قسم راست هم اثر وضعی دارد و برکت را از انسان می‌گیرد.

گاهی نه! از نظر درونی، انسان در ارتباط با امور دنیایی‌اش و بعد هم نعوذ بالله در ارتباط با خدا این گونه می‌شود. آن روایت از نظر ظاهری بود که از طریق نام خدا، مرتّب قسم می‌خورد که از این راه چیزی به دست آورد. از آن طرف برعکس آن را می‌خواهم بگویم که اگر به دست نیاورد. چون دو تاست؛ هم جنبه‌های مثبت و هم منفی. مثبتش آن بود که گفتم. حالا می‌روم سراغ منفی‌اش.

پیغمبر در روایتی می‌فرماید: دو خصلت هست که هیچ گاه در مؤمن نمی‌آید و در او جمع نمی‌شود. نخست: مسأله بخل است. بخل؛ از رذایل نفسانی است و معنایش هم این است که انسان در جایی که شرعاً و عقلاً سزاوار است، از نعمت‌هایی که خدا به او داده مصرف کند، بهره نگیرد. (شرعاً و عقلاً).

یک بخل داریم، یک اسراف داریم. بخل معنایش این است که من شرعاً وظیفه دارم مصرف بکنم و خرج نمی‌کنم؛ یعنی دارم ولی استفاده نمی‌کنم. اسراف معنایش این است که بی‌جا خرج می‌کنم؛ نباید مصرف کنم، ولی مصرف می‌کنم. در کنار بخل، معنای اسراف این است، جایی که آدم شرعاً سزاوار نیست، خرج بکند،‌ نعمت الهیّه را هدر بدهد. این راجع به بخل بود و نسبت به خودمان است.

مطلب دوّمی که در این روایت پیغمبراکرم می‌فرماید: «وَ سوُءِالظَّنِّ بِالرِّزْقِ»؛ این یعنی چه؟ این آن جاهایی است که تو هر چه خدا را خواستی وسیله کنی، کارسازی پیدا نکرد. من تقریباً تلاش می‌کنم روایات مرتبط را بخوانم.

می‌گویم بگو ببینم در دلت چه خبر است؟ اینجاست که بد گمانی نسبت به رزق پیدا می‌کنی؛ یعنی اینجا سزاوار بود خداوند به من بدهد، ولی نداد. این به چه معناست؟

خوب دقت کنید. کلمه اوّل راجع به خودت است. آنچه درباره خودت است، روی خداوند پیاده می‌کنی. یعنی خدا نعوذ بالله بخل ورزید؟ در حالی که بخل را معنا کردم؛ یعنی سزاوار بود به من بدهد و نداد. این عین بخل است.

ولی گاه بخل را نسبت به خودت می‌گویی و یک وقت ـ نعوذ بالله ـ نسبت به خدا «سوء ظَّنِ بالرِّزق» می‌یابی. معنایش بخل نسبت دادن به خداست، که سزاوار بود به من بدهد و بخل ورزید و به من نداد. نعوذ بالله. فهمیدی؟

اگر آنجا کارسازی پیدا نکرد از نظر ظاهری، می‌آیی از این طرف. حال از نظر درونی چه کار می‌کنی؟ گاهی هم به شما بگویم که شما به زبان می‌آورید و متوجّه هم نمی‌شوید.می‌خواهم این را بگویم: سخنانی از دهانتان بیرون می‌آید، مواظب باشید! می‌گویی خدا نخواست.

اینکه می‌گویی خدا نخواست، منظورت این است که مصلحت و بجا نبود خدا به من بدهد و برای همین ‌نداد. این را می‌خواهی بگویی؟ که در عمق دلم راضی‌ام؟

یا نه؛ می‌خواهی بگویی خدا نعوذ بالله بخل ورزید؟! کدام را می‌گویی؟ حواست جمع باشد. یک وقت نباشد در کنار «خدا نخواست‌هایی» که از دهانت بیرون می‌آید، ‌بخواهی بگویی خدا بخل ورزید!! یعنی بجا بود به من بدهد و نداد. این گونه خیال می‌کنی که تو خداپرستی؟ مشکلت اینجاست.

نمی‌فهمی این که از دهانت بیرون آمد، اگر با نارضایتی نسبت به خدا باشد،‌ گره دیگر می‌اندازی در کارت؛ اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد.

منبع: دفتر اطلاع رسانی آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 خواب های آشفته آمریکا برای سوریه  [ يكشنبه، 25 فروردين ماه، 1392 ] 1497 مشاهده
 آرایش انتخاباتی در بهارستان و رباط کریم  [ چهارشنبه، 28 فروردين ماه، 1392 ] 4331 مشاهده
 چرا 110 نماینده مجلس هشتم نمره قبولی نگرفتند؟  [ سه شنبه، 16 اسفند ماه، 1390 ] 5442 مشاهده
 كدام نمايندگان اولين بار بهارستانی شده اند؟  [ شنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1391 ] 5135 مشاهده
 رزمایش مشترک امریکا حالت انفعالی دارد  [ چهارشنبه، 5 مهر ماه، 1391 ] 3397 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب