امروز:  پنجشنبه، 30 فروردين ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 7527      ارسال شده در مورخه : شنبه، 23 خرداد ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: اگر یکی از مهمترین عصاره های "دینداری"را سعادت ،معرفت و هویت سازی بدانیم ، کثرت چیستی تعریف این کلید واژه از منظر دانایان  و نظریه پردازان دینی ،ما را با تکثٌری روبرو کرده است که نسل امروز را ناچار به انتخاب و دریافت کننده‌ی "کالای سعادتمندی" خود مطابق میل و ذائقه اش نموده است.



دین ورزی در عصر حاضر

* عزیزالله احمدی - معاون فرهنگی ایران اُنا:

روند رو به رشد جامعه‌ی امروزی ما و نیز تغییرات حاصله در علم آموزی ،شهر نشینی،رشد شبکه های اجتماعی، فناوری  و مهمتر از آن تغییرات جمعیتی  گویای این است که پابه پای این تغییرات ، فهم افراد از مساله به ویژه مساله "دین ورزی"نیز دچار دگرگونی هایی شده است. بنابراین افرادی که دغدغه و داعیه‌ی "دین ورز"کردن دیگران را جز وظایف خود می دانند ،ناچارند در برنامه ریزی ها، آموزش ها،مدیریت ها،و خلاصه هرآنچه که می تواند بوسیله آن افراد را دین ورز و دین خواه نگه داشت ، به شاخص های یاد شده توجه لازم را بنمایند.

نادیده گرفتن این شاخص هاست که برخی را به قضاوتی این چنینی وا داشته تا بگویند،نسل امروز جامعه‌ی ما نسبت به گذشته پایبندی به دین و دین ورزی اش،نقصان یافته است. اساس چنین نظری از اصل ناصحیح و نحیف است .لذا می توان آنرا به سادگی به چالش کشید.زیرا نسل معاصر نیز که اغلب جوانند و تحصیلکرده ، "دین ورز"اند منتهی نوع "دینداریش"متفاوت شده است.برای فهم این تفاوت ،باید ویژگی های نسل امروز را به خوبی شناخت. یکی از این  وجه ممیز ها این است که ،نسل امروزی دیگر همانند نسل گذشته ،"نخبه گرا" نیست  بنابراین  میل دارد در "دین ورزی" و " دینی عمل"کردن ،بر فهم خود از دین عمل کند نه نخبگان دینی.

اساسا ًتفاوت در "دین ورزی" ، از تفاوت های "بین نسلی" و اجتماعاتی نشات می گیرد که جامعه آنان در حال گذر از جوانی به میانسالی است.بنابراین جامعه معاصر ما نه با نقصان در دین ورزی،بلکه با "تفاوت"در دین ورزی روبروست که آن هم تاحد بسیاری طبیعی است.زیرا باید پذیرفت ،نسل امروز همانند نسل پیش از خود،نپوشد، نخورد،نیندیشد،فهم نکند،و یا حتی دین نورزد. به نظر می رسد  در چنین جوامعی ، مشکل اصلی وقتی بوجود آید که نسل قبل، بخواهد به نسل نو،با رویکرد ها و نحوه دین دارانه اش را، تحمیل کند. این تحمیل نه تنها باعث پس زدن آن تحمیل ها می شود بلکه در صورتی که با فشار و اصرار همراه باشد، می تواند به تعارض و گسست بین نسلی نیز بینجامد.

روند های تاثیر گذار بر دین ورزی در عصر حاضر

تغییرات جمعیتی

 روند تغییرات جمعیتی و دگرگونی هایی که مطابق با آن در سن افراد بوجود آمده ،نشان می دهد جامعه جامعه‌ی ما از نظر سنی در حال گذار از ساختار  "پیش جوانی" به ساختار "پسا جوانی " و میانسالی است.بنابراین می توان گفت که تفاوت در سن افراد، تفاوت در "دین ورزی"را به دنبال خواهد داشت.برای مثال اگر در برهه ای از زمان ،بیشتر افراد یک جامعه در هرم سنی "پیش جوانی و جوانی "باشند ، از نگاه"دین ورزانه"نگری ، این جامعه ،دچار "آرمان گرایی" های دینی(خواه دین متعارف یا دین سیاسی) سوق خواهد داشت.[آنچه در اندیشه دکتر شریعتی در دوران قبل از انقلاب می گذشت و پذیرش اندیشه های او توسط  جوانان آن عصر ، نمونه ای روشن از "دین ورزی آرمانگرا" است] .

اندیشه های آرمانگرایانه از دین که بیشتر مختص جوامع دینی پراز جوان است ، خواهان مدینه سازی های فاضله ای در تمامی ابعاد و ساحت ها اجتماعی از جمله اقتصاد ،سیاست،جامعه، اخلاق و غیره است. نکته قابل تامل تر آن است که این گونه جوامع دینی ،این فاضله خواهی را نمی خواهند تنها در اجتماع خود پیاده کنند بلکه در صدد استقرار آن در کل جهان بر می آیند. این نوع آرمانخواهی می تواند مصائب و مشکلاتی را در داخل و خارج از مرزها برای مردم آن جامعه به مرور ایجاد کند.زیرا همین که با گذشت زمان نسلی نو در جامعه پدیدار شد یا این که همان نسل آرمانخواه ،بیشتر افرادش به هرم سنی "پسا جوانی" یا میانسالی ،تغییر یافت به دلیل چنین گذاری از "پیش جوانی به پسا جوانی" و پختگی فکری بیشتر ، این نسل به "واقع گرایی" تمایل خواهد داشت تا "آرمانگرایی". این درست نقطه تضاد و تفاوت نسلی در جامعه ی معاصر ماست که به تبع نوع "دین ورزی "امروزی ما را دچار دگرگونی کرده است. اگر نسل  آرمانگرای دیروز بنابه مختصات نسلی اش در ابعاد مختلف ادینی،جتماعی ،سیاسی و اقتصادی ، مطیع،فرمانبر، و گوش به فرمان نخبگان جامعه بودند در مقابل ،نسل "واقعگرا"ی امروزی در همان ابعاد یادشده،نسلی پرسشگر ، نقاد، و پاسخ خواه ، خواهند بود. همین مساله است که باعث می شود آنان دیگر کمتر به محدوده سازی برای فهم در دین ،سیاست و... خود را مقید کنند بلکه در عین حال جویای آنند تا  در محدوده هایی که خود می خواهند و مشخص کرده اند به دین ، سیاست،اقتصاد، و... بیندیشند و عمل کنند.

باسوادی و علم ورزی

جامعه امروزی ما نسبت به قبل، اجتماعی باسواد تر است. اگر چه این افزایش الزاماً به معنی داشتن نسلی "ایده آل" یا جامعه ای برخوردار از ساختارهای پیشرفته ی اجتماعی نیست اما این باسوادی بر نحوه‌ی "دین ورزی" افراد جامعه تاثیر گذار بوده است. زیرا خواه ناخواه ،تغییر آگاهی های حاصل از باسوادی ، تفاوت های معناداری را در "دین ورزی" با افراد "بی سواد وکم سواد " ایجاد خواهد کرد.بنابراین وقتی اغلب افراد جامعه ای از تحصیلات عالی برخوردار باشند نسبت به وقتی که افراد همان جامعه را بیسوادان تشکیل می دهد، روحیه تنوع طلبی و تنوع خواهی،شک ورزی،اعتراض، حقیقت خواهی و حقیقت بابی و... بیشتری خواهند داشت و طبیعی است که در "دین ورزی"و "جهان نگری" نیز همین جامعه، با نسل گذشته خود متفاوت باشد. زیرا نسل باسواد ،بیش از گذشه با منابع اطلاعاتی،دانش، آگاهی،فلسفه های فکری،اندیشه های دینی نو در تماس است در نتیجه تفکری "چابک تر" خواهد داشت. از منظر "دین ورزی"این نسل را قطعاً نمی توان با توصیه ، موعظه یا خطابه مطابق برداشت خود از دین ، "دین ورز"کرد  زیرا آنان آن با درک عزیزانه از دین ، خواهان آمیختن باورهای دین خود با آزادگی و آزادمنشی، انسان دوستی، دیگر دوستی، و قائل شدن حق حیات برای غیر هم کیشان خود در تمام نقاط جهان نیز هستند.این برداشت "دین ورزانه" همان قبول "تکثر " در زندگی دیندارانه است. انتظار یکدستی دینی در چنین نسلی تقریبا ً غیر قابل تصور است و این چیزی است که برنامه ریزان اجتماعی نباید از آن غفلت بورزند. زیرا وقتی جامعه ای از نظر تحصیل علم و عقلانیت ، باسوادتر شده  و "رشد" می کند ،دیگر نمی توان بر این قامت"رشد یافته" ، لباس دین ورزی دوران کودکی اش را بر تن کرد !! به همان نسبت هم نمی توان لباس "دین ورزانه"سالمندانه را به این "قواره خوش ترکیب"، تحمیل کرد!.

درک تغییرات و تحول

رشد سریع و توسعه‌ی فناوری های اطلاعاتی و نیز سهولت دسترسی به فضای مجازی(اینترنت) نسل امروز را از نظر دسترسی به اطلاعات و آگاهی های متنوع امکان پذیر کرده است. بنابراین از چنین نسلی پیروی از فهم "انحصارگرانه" از دین کمتر انتظار می رود. بنابراین به دلیل امکان به تفاسیر و اندیشه های نو از دین یا نوفهمی دینی، "دین ورزی" کلیشه ای و منتشر شده از بالا به پایین قابلیت اقناع کمتری پیدا کرده است.اجتماع امروزی ، ویترینی از اندیشه و فهم هاست.هرکس بتواند"فهم عزیزانه و انسان دوستانه تری از دین"  ارائه دهد ، کالای او خریداران بیشتری خواهد داشت.

اگر یکی از مهمترین عصاره های "دینداری"را سعادت ،معرفت و هویت سازی بدانیم ، کثرت چیستی تعریف این کلید واژه از منظر دانایان  و نظریه پردازان دینی ،ما را با تکثٌری روبرو کرده است  که نسل امروز را ناچار به انتخاب و دریافت کننده‌ی "کالای سعادتمندی" خود مطابق میل و ذائقه اش نموده است. بنابراین ،نسل امروز ، خود را با یک کالای "تک محصولی" از سعادت مواجه نمی بیند تا تنها از همان کالا خود را ارتزاق بخشد.بنابراین اگر برخی دینداران  باور به عدم همراهی این نسل با خود  دارند . باید بدانند برای این نسل دوران برداشت های انحصاری از دین گذشته است.

مناسک دینی

شرکت در مناسک دینی بخشی از "دین ورزی" است اما همه آن نیست.اگر کسانی  پررونقی برخی مناسک را نشانه ای از "دین ورزی" در عصر حاضر تلقی کنند قطعاً باید نسل امروز را "بی تفاوت "های دینی بدانیم! در حالی که به هیچ وجه چنین برداشتی صحیح نیست.زیرا مساله "دین ورزی" ساحت ها و حوزه های وسیعی را در بر می گیرد و "مناسک" جزیی از آن ساحت هاست نه همه آن .بنابراین شرکت جستن در مناسک ،لزوماً معیار کاملی برای سنجش دینداری نسل امروزی نیست. اغلب افراد این نسل در مطابقت با سبک زندگی شان، معرفت ،فرهنگ  و هویت امروزی شان ، نیازها و مناسک مذهبی را دنبال یا جستجو می کنند. نسل دیندار گذشته(سنتی) ما نباید تصور کند نسل معاصر در دین ورزی یا ایمان دینی ،دچار سستی و مشکل است بلکه باید بپذیرد "نوگرایی "یا تجدد خواهی  نسل معاصر به معنی کنارزدن یا بی اعتباری "سنت" ها نیست . زیرا این نسل اگر هم خواستا و جویای نوگرایی است این" تجدد "را در "سنت"ها می خواهد نه در "پشت کردن به سنت". این به معنی "نقد سنت" برای فهم "سنتی نوگرایانه" است نه "تجددی " برای رد "سنت "های دین ورزانه.

بنابراین اگر در این زمینه جامعه‌ی ما با مشکلی روبرو ست باید به حل مساله را نه در "سنت یا تجدد خواهی در سنت ها"، بلکه در عامل سومی به نام "قرائت رسمی از دین" یا همان  بحث مربوط به "دین دولتی یا دولت دینی" بدانیم.[ بحث دین دولتی یا دولت دینی را قبلا طی چند گفتار در همین خبرگزاری به بحث گذاشته ام]

همین واقعیت برخی را برآن داشته تا تمایل داشته باشند پای  دین را بیشتر به حوزه های فردی تر زندگی  یعنی "حس الهی"در تنهایی و فردیت ،افراد بکشانند که البته چنین باوری با تعریف رسمی از دین  موافقت ، همراهی . مطابقت ندارد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 آیا ازدواج ریسک دارد؟  [ دوشنبه، 16 دي ماه، 1392 ] 970 مشاهده
 فضای تلگرام کاربران را به بردگی کشیده است  [ چهارشنبه، 7 مهر ماه، 1395 ] 828 مشاهده
 درد دل های تربیتی -بخش بیست و دوم - نماد روش  [ جمعه، 16 آبان ماه، 1393 ] 1252 مشاهده
 تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان  [ پنجشنبه، 2 دي ماه، 1395 ] 778 مشاهده
 5 هزار سایت بدون مجوز فعالیت می‌کنند  [ سه شنبه، 8 مهر ماه، 1393 ] 1376 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب