تهران - ایران اُنا: در دولتی دینی اگر مردم در مصلحت خود اشتباه کنند پس از فهم این اشتباه امکان بازگشت دوباره به آغوش دین وجوددارد(همانند رجوع به خلافت امام علی(ع)) اما در دین دولتی همیشه احتمال چنین حالتی وجود ندارد. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 7625
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 31 خرداد ماه، 1394 -
03:30
![]()
![]()
عزیزالله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: مخالفان “دین دولتی”بر این باورند که دردین دولتی ،تمام عرصه(سیاست و اجتماع) یا با "زبان عرف" و یا با زبان "پیش فرضها"و"پیش فهم "های دینی تعریف می شوند که این امر باعث می شود تا قرائتی رسمی از دین شکل بگیرد!و نتیجه هرتجویزی فقط در چارچوب همان قرائت، مباح شمرده می شود. از این روست که در "دین دولتی" ، دولت متولی همه چیز حتی برپایی مناسک دینی نیز می شود. در حالی که گوهر دین فقط به معنای تظاهر مردم به شعائر و اعمال دینی نیست بلکه دین داری و دین باوری آگاهانه،ماهیتاً ،قبول مسئولیت و امانت الهی است که نه قرائتی یگاته بردار،نه خشونت و نه خصومت برداراست . لذا این انتظار که"دین باوران دولتی"به دلیل ماهیت قدرت خواهی که دارند ، می توانند باالحاق زور ،دین را در جامعه تثبیت نمایند،انتظاری ناموجه خواهد بود.چنین باور و رویهی غلطی (حتی در طول تاریخ ) نشان داده است حتی اگر علی الظاهر به پذیرش دین از سوی برخی افراد منجر شده باشد ،اما این دین،ناکامل و پر از بد فهمی ها خواهد بود .قرآن نیز به این ناکاملی،چنین اشاره فرموده که:مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَاكَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ(آیه 5/سوره جمعه).... به عبارت بهتروقتی جامعه ای دین باور و دین داورباشد،"دولت ها"تنها می توانند از این باورهای دینی برای آسان سازی اجرای سیاست های خود بر مبنای عدالت و رعایت حقوق افراد جامعه کمک بگیرند اما نمی تواند مرزی یا شرطی برای دخالت خود از آن استخراج کنند . عدم مرز گذاری تضمین کننده ی عدم تباه کردن جوهره ی دین و دینداری مردم است. پس به نظر می رسد اگر دولت های دینی شرایط تشخیص "خیر و شر"را برای مردم فراهم کنند،افراد خود می توانند مصلحت خویش راتشخیص دهند. بنابراین بدون این که دولت دخالتی در دین ورزی آنان داشته باشد، می توانند به دین خود معتقد باقی بمانند. مساله مورد اختلاف دیگری که بین "معتقدان "دین دولتی و دولت دینی" وجود دارد، حول مساله "اجتهاد" و دانستن چرایی مسائل است.در حالی که دین دولتی ،به سادگی اجازه چنین اجتهادی را به دیگران (خواه روشن اندیش دینی خواه عوام ) را نمی دهد، اما در جامعه ای که "دولت دینی" بر سر کار باشد ،هرنظریه یا تئوری پردازی از دین قابل طرح، نقد و بررسی است.
مردم (عوام +روشنفکران دینی)حق دارند هر نظر یا فتوایی را نقد کنند و مطابق با شرایط و ضروریات عصری،نظری غیر تحجرگرایانه از علماء خود طلب نمایند.بنا براین در جامعه ی تحت نظارت "دولت دینی" بر خلاف "دین دولتی"،مردم مشکلی با الزام به رسمیت شناختن یا ساختارهای باز اجتهادی یا حتی سیاسی ندارند. زیرا در دین دولتی این خواص اند که تصمیم گیرنده و تشخیص دهنده مصلحت مردم اند نه خود مردم!.به همین دلیل، در جوامع تحت سلطه دین دولتی،امکان باز گذاشتن عرصه ی نقد به روی مردم بسته نگاه داشته می شود و در نتیجه هرگز روشن نخواهد شد آیا آن تشخیص های مصلحت آمیز،منتج به نفعی واقعی برای مردم شده است یا خیر؟ .
پس وقتی دین، دولتی یا حکومتی شد ،قدرت و معنویت بهم درمی آمیزند! و حاصل این درهم آمیختگی سر بر آوردن متولی برای دین می شود که آن هم "دولت"است! که حاصل این متوالی گرایی، هم به فساد دین و معنویت و هم به فساد دولت ختم خواهد شد.بنابراین می توان گفت ازجامعه دینی ،دولت دینی می تواند برآید اما همیشه این گونه نیست که از دین دولتی ،جامعه ای کاملاً دین دار برون بیاید. این در حالی است که بحث تکلیف مداری باید از از زبان علما و موسسات دینی به مردم قابل عرضه باشد نه از جانب دولت یا دولتمردان .تکلیف گویی دولتیان ، به جای این که دین را الهام بخش و راهنمای سیاست کند ، دولت و سیاست،را الهام بخش دین،علمای دینی و دینداری مردم می کنند. وقتی سیاست (دولت)به دین و دین داری مردم جهت دهد(دین دولتی) اگر بعدها جامعه بامشکلاتی چون فقر،بیکاری،فساد و... مواجه شود ،همه پای دین را در بروز این مشکلات وسط خواهند کشید یعنی هرگونه مصائبی که در جامعه نمود پیدا کند یا احیاناً خلاف قانون واخلاق باشد، مستقیماً به حساب دین واریز خواهد شد و این به معنای لطمه به دینداری مردم و ترویج رای جدایی دین از دولت خواهد شد.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : قلم شکسته - قسمت چهارم - رویای شکسته [ چهارشنبه، 9 خرداد ماه، 1397 ] 1470 مشاهده
قدرشناسی عامل همبستگی اجتماعی [ شنبه، 30 فروردين ماه، 1393 ] 3736 مشاهده
انقلاب اسلامی ایران -24- رفتار شناسی انقلاب [ چهارشنبه، 12 اسفند ماه، 1394 ] 714 مشاهده
شکست تربیتی و رسانه ها [ يكشنبه، 4 خرداد ماه، 1393 ] 1602 مشاهده
جامعه انسانی - 29 - مرگ انسانی [ پنجشنبه، 7 بهمن ماه، 1395 ] 687 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|