تهران - ایران اُنا: در مرحله رشد نیز بر خلاف دوره های پیشین که فرد بدون مانع به حرکت رشدی خود ادامه می دهد، نوجوان با موانع بسیاری روبرو شده و حالت اصطکاک در مقابل او شکل می گیرد. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 7800
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 16 تير ماه، 1394 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: با پایان دوره ی کودکی و شروع انواع رشد در کودک,او وارد مرحله ای می شود که از بسیاری جهات با مراحل قبلی متفاوت است. با توجه به مطالعات و تحقیقات خود, برای این دوره که از سن سیزده سالگی اغاز و تا بیست سالگی ادامه می یابد, نام های مختلفی مانند:دوره ی طوفان,عصیان,بی تعادلی,خانه گریزی,انحراف,شکاف فرهنگی,موضع گیری و پناه جویی را انتخاب می کنم . البته برای هر کدام از این نام گذاری ها دلایل کافی تربیتی در اختیار دارم.در این دوره تفاوت میان دختران و پسران اشکار می گردد. بلوغ جنسی که با تغییرات شکل ظاهری و ترشح هورمون های درونی همراه است,جریان تربیت را با مشکلاتی مواجه می کند. شیوه های تربیتی در این دوره بسیار متفاوت خواهند بود.در این مرحله تعادل فرد دچار مشکل می گردد ونیاز به بازگشت ان ضروری به نظر می رسد.در طی این مدت روشهای تربیتی تابع جنسیت می شوند بنابراین مسئولین تربیتی می با یست بر اساس ان عمل کنند. در مرحله رشد نیز بر خلاف دوره های پیشین که فرد بدون مانع به حرکت رشدی خود ادامه می دهد,نوجوان با موانع بسیاری روبرو شده و حالت اصطکاک در مقابل او شکل می گیرد. از یک طرف احساس بزرگی میکند واز طرف دیگر احساس ضعف به او دست می دهد.این حالات با توجه به جنس فرد دارای نوسانات بسیاری است. به همین دلیل روش های تربیتی متعددی را می طلبد.این دوره خود در سه بخش قابل بررسی است. دوره ی پیش بلوغ,حین بلوغ,پس از بلوغ.به طور خلاصه این نکات در دوره ی نوجوانی قابل ذکر هستند. _روش تربیتی در این دوره تابع جنسیت می گردد.به این معنا که برای دختران صبوری و برای پسران جدیت کار ساز است. _پذیرش هردو جنس از نظر تکریم شخصیت بسیار لازم است. _مسئولیت دادن به انها جهت پاسخ گویی به نیازهای ابراز وجود,باعث رشد روانی انها می گردد. _ایجاد اعتماد به نفس با تمجید از انها روش تربیتی مفیدی است. _استفاده از تشویق به جای تنبیه از احساس تنهایی انها جلوگیری می کند. _توجه به گفته های انها ودرخواست تکرار گفته ها روشی مفید برای حذف گریز از خانه در ذهن ان هاست. _استفاده از روش های مصرف انرژی مانند ورزش و گردش در کنترل انرژی های زایدمفید است. _عدم استفاده از کلمات منفی در محاورات حتی در قالب شوخی باعث کنترل حس بدبینی ان ها می شود. _دوری از فضای غم و اندوه و ورود به فضای شادی و سرور با عث فعالیت فرد در حوزه ی تحصیلی می شود. _جدیت و نه لج بازی با عث کنترل رفتارهای عمدی می شود. _گردش های مختلف خصوصا علمی و در فضای طبیعت از سر در گمی ان ها جلوگیری می کند. البته در مرحله بعد از اتمام بلوغ و به زبان ساده تر مرحله تکمیل ان, روش های تربیتی متفاوت شده وبه جای کنترل تواناییهای منفی ,در جهت رشد تواناییهای مثبت, اقدامات تربیتی صورت گیرد. این مرحله مشکل ترین مرحله تربیت فرد می باشد.از این جهت که در مرحله ی اول یک کودک است و در مرحله ی پایانی یک فرد بالغ شده است.این دوره مانند پلی میان دوره وابستگی افراد به والدین ودوره ی استقلال طلبی عمل می کند.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : درد دل های تربیتی -بخش هفدهم - نماد مدرسه [ شنبه، 26 مهر ماه، 1393 ] 1267 مشاهده
درد دل های تربیتی - بخش دوازدهم - ملی نگری [ جمعه، 11 مهر ماه، 1393 ] 1596 مشاهده
درد بی درمان - قسمت بیست و هفتم - خود باختگی [ جمعه، 15 دي ماه، 1396 ] 509 مشاهده
نظریه پردازی - قسمت دوم - اهمیت یا ضرورت [ دوشنبه، 18 اسفند ماه، 1393 ] 1815 مشاهده
نظریات تربیتی جعفر دیناروند/9- خانواده [ چهارشنبه، 31 تير ماه، 1394 ] 1508 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|