امروز:  جمعه، 7 ارديبهشت ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 8071      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 27 مرداد ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: پرداخت بيمه بيكاري نيز مطابق با حداقل دستمزد است به نحوي كه حداقل مقرري بيمه بيكاري در سال گذشته 602 هزار تومان بود كه امسال به ‌رقم ۷۱۲ هزار تومان رسيد.



بیمه بیکاری یا تنبلی اجتماعی

محمد محمدی صاحب - معاون پژوهش های سیاسی ایران اُنا: قانون بیمه بیکاری در کشور با قبول شرکاء اجتماعی کارگر، کارفرما و دولت که سهم کارگر جزیی تر می باشد امروز از طریق نمودار و معادله هایی به پرداخت وصول این مالیات اجتماعی می پردازند. درست است که سازمان بین المللی کار، دولت ها، سازمان ها و موءسسات مرتبط با قانون کار را مکلف به اجرای مفاد خود حتی در خصوص تبعیت از منافع کارگران در صندوق بیمه بیکاری می نماید اما وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و هییت وزیران در داخل می توانند صرف نظر از نوع نگرش مدیریتی db  یا dc بر صندوق های تامین اجتماعی به گونه ای بیندیشند که صورت دوم مسئله را هم واکاوی کنند تا مهم ترین مدل آسیب انسانی یعنی تنبلی اجتماعی در ایران را در قانون اجتماعی بیمه ی بیکاری جست و جو بنمایند.

قانون بیمه ی بیکاری مصوب 26/6/1369 مجلس شورای اسلامی است. مصوبه ای که بیش از دو دهه از عمر آن می گذرد و در طول روند اجرا و بر اساس تجربیاتی که در نوع اجرای آن سازمان تامین اجتماعی و وزارت خانه ی متبوع کسب نموده اند تبصره هایی بدان افزوده و جزییاتی از آن زدوده اند. اما نکته ی قابل تامل آنجاست که صرف نظر از آنکه مشمولین ماده ی مذکور بیمه ی بیکاری مبلغی برابر با یک حقوق کامل که معیشت یک خانواده را پوشش می دهد در طول چندین ماه حتی گاهی بسته به طول مدت بیمه ی مستمر خود فراتر از یک سال دریافت می کنند منهای آن که این مستمری یک نوع سوبسید مالی بلاعوض تلقی می شود و گام قابل توجهی در جهت بهبود روند وضعیت اقتصاد خرد نظام خانواده محسوب می گردد می باید اذعان داشت که تبصره هایی چون احتساب سابقه ی بیمه برای مشمولین مستمری بیمه ی بیکاری در طول بیکاری علاقه و تمایل مستمری بگیران را به این وضعیت کنونی قوام میبخشد و دیگر آنکه مشمولین جزء نیروی انسانی بلاتکلیف محسوب می شوند و هر تخصصی هم که در تار و پود داشته باشند عملا هیچ گونه رمغ و کاربردی در طول دوران دریافت مستمری نخواهند داشت چرا که معیشت آنها از سوی صندوق بیمه بیکاری تامین گردیده است این درست است که در سال پیش و سال جاری تعداد مستمری بگیران بیمه بیکاری کاهش یافته است اما نگاهی مختصر به آمار دریافت کنندگان مقرری بیمه بیکاری در حوزه های شهرستان و استان های کشور در سال پیش و جاری نشان دهنده و بیان گر میزان اطلاف سرمایه ی خروجی صندوق تامین اجتماعی بیمه بیکاری کشور می باشد این اطلاف چیزی شبیه اطلاف انرژی نیست اطلاف سرمایه ی انسانی متخصص در انواع زمینه و تخصص ها، انفصال و اختلال در نقدینگی و سرمایه و نظام پولی کشور می باشد. مشمولین 55درصد میانگین حقوق سه ماه آخر شاغل در کارگاه یا محل کار پیشین خود را دریافت می کنند که درصد بسیار بالایی است از این رو مقرری بگیران فرهنگ مقرری بگیری در کشور را عمومی و نهادینه می کنند بدین صورت که غالب کارگران موردی به دنبال ایجاد فضایی در جهت اشتغالی شش ماهه و پس از آن ایجاد فضایی تعمدی و شبه قانونی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری می شوند و بدتر از آن اینکه طول مدت دریافت مقرری بگیران قسمتی از سوابق بیمه ای مشمولین احتساب می گردد و دیگر اینکه بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند: سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه ۶ ماه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند می توانند از مقرری استفاده کنند که در این صورت باز هم در طول دوره مستمری این افراد کماکان تلاشی برای ایجاد و کسب شغل برای خود نخواهند نمود که این موضوع سبب بالا بردن آمار بیکاری می شود در صورتی که می توان از ابتدا برای این افراد از طریق مراکز کاریابی ها شغلی در محل کسب نموده و مقرری را حذف بنماییم تا مجموع اعتبارات صندوق کاهش نیافته و نیروی انسانی به جمعیت فعال اشتغال یافته مبدل شود. قانون بیمه بیکاری عاملی است که همه ی کارگران را به ایجاد شرایطی خاص برای برخورداری از شرایط بیمه ی بیکاری ترغیب می کند و نکته ی دیگر آنکه هر فرد تابعه ایران اگر مجرد باشد 36 ماه و اگر متاهل باشد تا سقف 50 ماه مکلف به دریافت مقرری است که این مدت بلند نیز از عوامل تحریک کننده ی مقرری بگیران در میل به ایجاد بسطری برای میزبانی مجدد در این قانون مدون از سوی سازمان تامین اجتماعی می باشد. طی مصوبات شورای عالی کار و هیات وزیران، دولت به مصابه کارفرمایان 3 درصد در تامین مبلغ مقرری بیمه بیکاری سهیم می باشد اعتباری که می تواند در بخش های بحرانی دیگر ساماندهی گردد. حذف قانون بیمه ی بیکاری یا تغییر نگرش در ایفاد تبصره های قانون بیمه ی بیکاری سبب دعوت هر چه بیشتر نیروی از کار بیکار شده می گردد. شورای ملی اشتغال ستاد بحرانی در جهت مبارزه با مشمولین بیمه ی بیکاری تشکیل داده و مقرری را حذف مگر در شرایط بحرانی و نادر صندوق ملزوم به پرداخت گردد و در غیر اینصورت جمعیتی را که بنا به هر دلیلی ایم از ارادی یا غیرارادی از کار تعدیل یا بیکار شده است را از طریق کاریابی ها در شغلی دیگر ساماندهی بنمایند تا صندوق بیمه ی بیکاری حتی در طول سال به صندوق تامین اجتماعی اعتبار وام بدهد و استوار تر از پیش گردد و در بخش درمان و حقوق بازنشستگی و دیگر تعهدات با ورشکستی روبرو نبوده و عملکرد مطلوبی داشته باشد.

نمایندگان تامین اجتماعی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل، که کمیسیونی را در رسای تعیین صلاحیت پرداخت مقرری بیمه بیکاری برگزار می کنند می بایست به صحت برقراری روابط منطقی میان کارگاه، کارفرما و کارگر اخراج شده بنا به علت هایی که در قوانین جاری تامین اجتماعی ذکر گردیده است دقت و صداقت بی چون چرایی داشته باشند و صرفا با برچسب اخراجی بودن کارگر حکم به استحقاق نامبردگان به برخورداری از مقرری صادر ننمایند.  بیمه شده بیکار ، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد کار و رفاه اجتماعی ذیربط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام نمایند که در این مورد می بایست دقت نمود که علاوه بر استعلام از کارگاه مربوط نمایندگان بیمه و اداره کار محل، به تحقیقات محلی هم مبادرت ورزیده تا از صحت نفس عمل مقرری بگیران آگاهی کامل حصول یابند و در این راه خود نیز می بایست رافع عمل خود باشند. از این رو تعقیب و رعایت دقیق عین اصول واجدین شرایط بیمه بیکاری شرعا و قانونا بسیار می بایست با تامل و کارشناسی صورت پذیرد در غیر این صورت مجموع قضاوت های غیر کارشناسی و غیر حرفه ای در مجموع شهرستان های کشور  سبب افزایس آسیب و خسارت پولی بر نقدینگی صندوق تامین اجتماعی و باالتبع بیت المال و کسری سالانه صندوق خواهد شد که همان گونه که مطرح نمودیم تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده ، برعهده کمیته ای متشکل از نمایندگان این سازمان واداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل اشتغال بیمه شده می باشد.

در حال حاضر، کارفرمایان برای بیمه هر کارگر معادل ۲۰ درصد حقوق ماهیانه و یا حداقل دستمزد و برای بیمه بیکاری نیز معادل ۳ درصد پرداخت می کنند.همچنین سهم هر کارگر نیز در این بخش ۷ درصد است که مجموعا این مبالغ در صندوق ذخیره می گردد اما متاسفانه در تدوین این قانون رابطه ای بر اساس منطق نظارت بر اصول حسابداری کار و کارگر مبنا قرارگرفته نشده است و سبب سوءاستفاده گسترده ای در این بخش توسط کارگر و حتی کارفرما و طبعا با عدم نظارت صحیح دیگر تصمیم گیرندگان این بخش شده است.

پرداخت بيمه بيكاري نيز مطابق با حداقل دستمزد است به نحوي كه حداقل مقرري بيمه بيكاري در سال گذشته 602 هزار تومان بود كه امسال به ‌رقم ۷۱۲ هزار تومان رسيد. مقرری بگیرانی که مخفیانه به شغلی دیگر مشغول می شوند راه یک فرصت شغلی دیگر را برای جمعیت بیکار مسدود می کنند از سویی وزارت کار استدلال و استنباط خود از ممنوعیت اشتغال مشمولین در حین دریافت مستمری بهره مندی جمعیت بیکار از فرصت ها می داند اما با وجود جمعیت کثیر مقرری بگیر در کشور با چه نیروی و چگونه فرصت رسد بر وضعیت مشمولین امکان پذیر و منطقی به نظر می رسد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 حداقل حقوق بازنشستگان 900 هزار تومان شد  [ شنبه، 15 خرداد ماه، 1395 ] 838 مشاهده
 مسمومیت مرگبار در مهمانی خانوادگی  [ سه شنبه، 7 شهريور ماه، 1396 ] 954 مشاهده
 معاون سازمان هواپیمایی کشوری درگذشت  [ پنجشنبه، 23 مهر ماه، 1394 ] 908 مشاهده
 شبکه توزیع کتاب‌های دفاع مقدس فلج است  [ جمعه، 5 مهر ماه، 1392 ] 1085 مشاهده
 آمار جان‌باخته‌های ایرانی بیش از 400 نفر است  [ سه شنبه، 7 مهر ماه، 1394 ] 1028 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب