استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: کار علمی بدون هدف امکان توفیق ندارد.بیشترین کارها مربوط به شناخت شناسی است.گستردگی علم چنان است که کمترین فردی به خود اجازه می دهد تا در رشته های مختلفی مدعی گردد.
هر رشته ای نیز دارای نقاط مسیری خاصی هستند.رشته زیست شناسی به دنبال هدفی است که ممکن است اقتصاد نداشته باشد.تفاوت عمده تنها در مسیر حرکت است اما در نقاط انسانی ، تمامی اهداف علمی مشترکند.
شوش شناسی هم به عنوان یک کار علمی حساب شده،قبل از بیان و مطرح شدن به دنبال ترسیم نقاط قابل دسترسی خویش است.این تلاش می خواهد با ترسیم هدف یا اهداف، انسان های مورد خطاب را به ان سمت هدایت نماید.
اینکه چه کسانی این اهداف را تعیین می نمایند و یا چگونه می توان به درستی یا نادرستی ان ها پی برد، بحثی است که در قالب های دیگری قابل طرح هستند.مهم ترین نکته این است که شوش شناسی حتما دارای اهداف خاصی است.ان می خواهد افراد مورد نظر را به مسیرگاهی بکشاند که مدعی است لازم و ضروری است.
شناخت اهداف شوش شناسی را می توان از مخاطبین و مطالب مورد ارائه بهتر معرفی کرد.ما در این بعد از فعالیت ها این دونکته را مورد نظر قرار می دهیم.در مورد مخاطبین هدف اول این است که مردم بومی شوش محیط خود را بهتر از انچه موجود است بشناسند.اگاهی دادن به بومی ها اولین هدف این کار بزرگ است.
مخاطبین دیگر ما در سطح غیر بومی قرار دارند.کسانی که تنها در کتاب های تاریخی نام شوش را می شناسند و حتی بسیاری از افرادی که شوش را باشوشتر اشتباه می گیرند و یا با میدان شوش تهران یکی می دانند.ان ها باید میزان اگاهی های خود را تکمیل نمایند و ما مسئول این کار هستیم.
در باب مخاطبین هدف دیگری نیز قابل تصور است.این تصور مربوط به غیر ایرانی ها می شود.توریست ها و جهانگردان خارجی تنها از زاویه ی تاریخی و باستانی به شوش سفر می کنند.هدف ما در این مورد اگاه ساختن ان ها به مطالب مهم دیگری مانند فرهنگ و رسوم نیز هست.
در مورد مطالب، ما نکات مهمی را در اهداف خود جای داده ایم.تنوع اهداف در مطالب نهفته اند.نگاه ما به هیچ عنوان محدود به تاریخ کهن ایران و شوش نیست.گرچه این هدف بسیار والا و قابل احترام است اما در میان مطالب تنها یک بحث را به خود اختصاص می دهد.
بیان عظمت مردم شوش در طول زمان اصلی ترین هدف ما در ارائه ی مطالب است.ما قصد داریم به مخاطبین خود در هر سه نوع بومی، غیر بومی و خارجی بگوییم که مردم شوش در گذر زمان چنین و چنان بوده اند.مردمی با دیدگاه های مختلف و خرده فرهنگ های متفاوت که طی سال های طولانی در کنار هم خوش زیسته اند.
ابعاد مختلف زیست محیطی خصوصا نقش رودخانه ها و بیشه زار ها در رونق کشاورزی از اهدافی است که در شوش شناسی مورد توجه است.ما اهداف را برای مباهات کردن ترسیم نمی کنیم.قصد ما رسیدن به ان ها است.با دسترسی به همین اهداف است که اینده ی شوش را امیدوارانه ترسیم می نماییم.
شوش شناسی به دنبال اهداف نهفته نیز هست.یعنی اهدافی که با نمود اهداف دیگر شکل می گیرند.وقتی امکانات شوش مورد ت.جه قرار گیرند و یا ان ها را به عنوان یک بعد از اهداف در نظر گیریم انگاه امیدواری به رفع بیکاری و تولید بیشتر از اهداف نهفته ای محسوب می شوند که در نهایت باعث شور و شعف جوانان می گردند.
اهداف شوش شناسی به اندازه ی عظمت ان متنوع و فراوانند.ما قصد داریم تا ان ها را جداگانه و با توجه به نوع موضوعات مورد نظر قرار دهیم.اهداف کشاورزی را در موضوع و مطالب کشاورزی منعکس می کنیم.ان جایی که از اخلاقیات و بهزیستی صحبت می شود، هدف ما بیان نقاط قوت رفتاری مردمی است که هزاران سال در همین بخش از مملکت زندگی نموده اند.
صلح طلبی مردم شوش در طی زمان،صفا و صمیمیت عشایر در اطراف ان، کنار هم بودن و در نهایت دوری از اختلاف و در گیری از اهدافی است که با پرداختن به زمان تشکیل عشایر و ویژگی های ان ها قابل دسترسی است.شوش از نظرگاه جغرافیای سیاسی مرز نشین محسوب می شود.هدف نهفته ی ما نشان دادن نقش همین مردم در دفاع از تمامیت ارضی کشور است.
هدف والای انسان دوستی را با معرفی کار امدترین، موثرترین، خدمتگزارترینو دلسوزترین مردمان ان پی گیری می کنیم.کسانی که در برهه هایی از زمان وقت و جوانی خود را صرف خدمت به مردم نمودند.کسانی که با نداشتن امکانات درس خواندند و به عنوان بومیان تحصیل کرده برای خود، خانواده و مردم شوش افتخار افریدند.
اهداف شوش شناسی به هیچ عنوان تابع کوتاهی زمان نیست.مقاطع مختلف را در بر می گیرد.توقف در زمان را در نظر نمی گیرد.این تلاش مانند رودخانه ی شاوور متوقف نمی شود.اگر روزی شاوور متئقف شد شاید این تصور هم به عمل تبدیل شود.شوش بزرگ است و اهداف بزرگترند.
در یک بیان کلی می توان اهداف شوش شناسی را در قالب های مختلفی جای داد.
اهداف فرهنگی،سیاسی،اجتماعی،کشاورزی،اقتصادی،زیستی،تاریخی،قومیتی،ملیتی،ورزشی،مذهبی، اخلاقی از جمله ی ان هاست.