تهران - ایران اُنا: ایجاد رشته ها نباید بدون مطالعه و صرفا به دلیل وجود آن در دیگر کشورها،صورت گیرند.گاهی مسئله از این هم بدتر است که بعضی رشته ها را به دلیل درآمد زایی ایجاد می کنند و بعد از چندین سال آن را کنار می گذارند. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 9043
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 29 آذر ماه، 1394 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: دانشگاه دارای رشته های متعددی است .در درون رشته ها نیز گرایش های بی شماری وجود دارند.شاید یکی از علت های ایجاد گرایش ،توسعه ی علم و گسترش غیر قابل کنترل آن باشد.شاید دلیل قانع کننده باشد.
اما سئوالات متعددی در زمینه دلایل ایجاد رشته ها وجود دارد.چرا این همه رشته؟پاسخ ها هم بسیار متفاوت ارائه شده و می شوند.نگرش پاسخ دهنده بسیار مهم است.چه کسانی پاسخ میدهند؟اقتصاددان،سیاست مدار،یا ...لذا مسئله را باید به شکل جدیدی نگریست.اگر سیاستمدار به نکته ای اشاره دارد،اقتصاددان هم آن را می بیند؟
به نطر می آید که معیارها برای رشته های مرتبط با متخصص ،قانع کننده اما برای همه نمی تواند مفید باشد.اگر نگرشی تحصیل را طریق دست یابی به ثروت می داند، در مقابل عدم توفیق ،تعطیلی آن راپیشنهاد می دهد.من فکر می کنم اساس به وجود آمدن هر چیزی را باید در نیاز به وجود آن جستجو کرد.نیاز پایه ی حرکت و مقصد هم دست یابی به آن است. اگر توفیق حاصل نشد،تلاش بیشتر تامین کننده است.حال باید دید که نیاز ها در حوزه ی علم چیست ؟به عبارت دیگر ما برای چه مقصدی آن را ایجاد کرده ایم؟
نیاز به کسب علم و دانش در دو بخش فردی و اجتماعی قابل بررسی است.نیازهای فردی برای دست یابی به مقصد های فردی است.اگر این نیازها منافاتی با نیازهای اجتماعی ندارند،دست یابی به آن ها دارای اشکال نیست.لذا در این بخش می توان رشته هایی را ایجاد کرد که مشکل گشای نیازهای فردی است.او این رشته را می خواهد چون به او در تربیت کودکش کمک می کند.او نمی خواهد از این راه درامد زایی کند.رشته های مختلف روانشناسی تا زمانی که درخواست های فراوانی دارند،افزایش می یابند.تعداد رشته های فردی تابع نیازهای فردی است و به طور مستمر،افزایش یا کاهش می یابند. در بخش اجتماعی مانند صنعت،تکنولوژی،سلامت و امثال آن نیز رشته ها به شکلی طراحی شوند که جوابگوی نیازها باشند.بنابراین وقتی جامعه ای در افریقا به آن نیاز ندارد،نباید در آن کشور ها ایجاد شود.در حالی که آن رشته در آسیا بسیار مورد نیاز است باید تلاش برای ایجاد انجام گیرد. ایجاد رشته ها نباید بدون مطالعه و صرفا به دلیل وجود آن در دیگر کشورها،صورت گیرند.گاهی مسئله از این هم بدتر است که بعضی رشته ها را به دلیل درآمد زایی ایجاد می کنند و بعد از چندین سال آن را کنار می گذارند.نگاه کردن به دست دیگران در ایجاد رشته در دانشگاه اشتباه بزرگی است.هرگاه رشته ای نیازها را برطرف کرد،دلیلی برای ادامه ی آن و ایجاد سردر گمی در فارغ التحصیلان نیست.نیاز دیده شود.رشته ایجاد گردد. ما در کشور خود با این مشکل دست به گریبانیم.عدم برنامه ریزی در ایجاد رشته ها خصوصا در مطالعات نیاز سنجی امری است که دارای خلا است.رشته هایی که می بایست دارای فراوانی بیشتری باشند اندکند در حالی که مواردی که نیاز چندانی ندارند و گاه مملو از فارغ التحصیلانند فراوان یافت می شوند.از این بدتر زمانی است که دانشگاه ها با نام های مختلف مانند قارچ می رویند و درامد زایی حرف اول را می زند،رشته هایی که کمترین مخارج را دارند توسعه می یابند. باید در این رابطه فکری کرد و مانع علم زدگی مردم خصوصا جوانان گردید.ما به شدت به وجود انواع دانشگاه ها معترضیم و آن را برای آینده ی علم و دانش کشور مضر می دانیم.رشته های تحصیلی در دانشگاه ها تنها با توجه به نیارها ایجاد شوند و فارغ التحصیلان آن امکان ورود به بازار کار را داشته باشند.برای ورود به رشته های دانشگاهی، ما هیچ معیاری را به جز توانایی های فردی و هوشی نافذ نمی دانیم.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : اسکان یک خانواده آواره درروستای سیدعباس شوش [ سه شنبه، 16 آذر ماه، 1395 ] 779 مشاهده
جزئیات مراسم گرامیداشت عملیات فتح المبین [ چهارشنبه، 25 اسفند ماه، 1395 ] 884 مشاهده
اعدام در ملا عام پسرک را به کشتن داد [ سه شنبه، 1 مهر ماه، 1393 ] 1545 مشاهده
نقشه شوم پرستار ناکام ماند [ يكشنبه، 19 شهريور ماه، 1396 ] 909 مشاهده
توفیقی سرپرست وزارت علوم شد [ شنبه، 26 مرداد ماه، 1392 ] 1213 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|