تهران - ایران اُنا: اشتغال در دانشگاه ها را باید با دیدی علمی و دانشی نگریست ،در غیر این صورت خطرات بزرگی متوجه ی ملت هاست. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 9122
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 7 دي ماه، 1394 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: اشتغال در دانشگاه دارای چند معناست. ابتدا آن هارا مرور و سپس اصل مطلب بیان می شود. اول اینکه دانشگاه اشتغال زایی می کند. بدین معنا که افراد از طریق کسب مدرک در آن امکانات بیشتری برای یافتن شغل پیدا می کنند. این دیدگاه باعث می شود تا افراد به همین نیت وارد دانشگاه شوند و به هر شکل ممکن مدرک بگیرند.این نوع افراد گذراندن واحد های درسی را یک موفقیت می دانند. زیر فشار دانشجویان قرار می گیرند.سئوالات شکل خاصی دارند و شکایت از استاد منظم و اهل علم رواج می یابد.این نوع نگرش باعث عقب گرد دانشگاه و علم می شود.ادامه تحصیل شاغلین برای افزایش حقوق یکی از این انواع است. دوم اینکه دانشگاه زمینه ی اشتغال را با ایجاد نگرش های جدید،ابتکارات،خلاقیت،اکتشافات و اختراعات،امکان پذیر می کند. در چنین حالتی گذراندن واحدها وکسب نمره ملاک نیست،حرکت در این مسیر و تحول در صنعت و تکنولوژی نیت اصلی استاد و دانشجوست. در چنین حالتی خستگی معنا ندارد.تعیین نوع سئوال از طرف دانشجو صورت نمی گیرد و استاد از بابت خود فعالی دانشجو مسروراست. نتیجه ی این نوع نگرش ارتقا وضع اشتغال در کشور،بکار گیری نیروهای شایسته در سر کار،تقدیر از اساتید منظم و باسواد و کنار گذاشتن دانشجو و استاد کم کار می گردد. ورود به دانشگاه از حالت چشم و هم چشمی خارج و بسیاری از رشته ها از گردونه ی دانشگاه حذف می شوند. سوم اینکه دانشگاه ضمن اشتغال زایی مشخص کند که متخصص کیست. اگر در یک رشته ای در کشور اشتغال به وجود آمد،چه کسانی شایسته ی ورود به آنند؟ چه بسا افرادی باشند که مدعی دانستن هستند و فرمان آن مجموعه را در دست دارند ولی برای اثبات تخصص به هیچ مدرکی اشاره ندارند یایک مدرک خارج از دانشگاه برای خود دست و پا می کنند .آیا ورود چنین افرادی ضربه به شایسنگی ها نیست؟ نظر سوم معتقد است که ورود به دانشگاه هم به نیت داشتن شغل و هم به نیت اشتغال زایی دانشگاه باشد.این نظریه هر دو نظر قبلی را داراست.اگر در این زمینه درست عمل شود و اشکالات حاصل از این نظریات برطرف شوند،مطمئنا کنکور در دانشگاه ها حذف،تعداد متقاضیان کاهش و توانا سالاری بر این مجموعه ی عظیم حاکم خواهد شد.
نظر ما در مورد اشتغال در دانشگاه به هیچ عنوان اساس نیست بلکه وسیله ای برای انگیزش و هدفمندی های بزرگ تر است.
به زبان ساده ما دانشگاه را محلی برای پی بردن به حقایق علمی می دانیم و بدین وسیله می پذیریم که قادر است تا با زمینه سازی ،افراد را به سمت اکتشاف و خلاقیت رهنمود نماید.
تحصیل برای بسیاری از متفکرین نوعی کار و شغل محسوب می شود و درست مطلب هم همین است.
اشتغال افراد به عنوان بنیان تحصیل نوعی نقض در علم آموزی است.اشکالی که به وسیله ی توجیهاتی مانند تغییر وضعیت معیشتی و یا درآمد زایی برای بهزیستی بزرگ و بزرگ تر می شود .
نتیجه ی چنین تصوری برداشت های نادرست بعدی است که اساس وجودی دانشگاه را بر هم می زند.شاید تولید قارچی دانشگاه های مختلف در ایران بدون امکانات و وسایل علم اندوزی نتیجه ی چنین تصوری باشد.هر روز که بگذرد دریغ از پارسال شنیده می شود.
اشتغال در دانشگاه ها را باید با دیدی علمی و دانشی نگریست ،در غیر این صورت خطرات بزرگی متوجه ی ملت هاست.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : برگزاری همایش خیرین مدرسه ساز در گراش [ چهارشنبه، 30 ارديبهشت ماه، 1394 ] 1068 مشاهده
«محمد سرافراز» رئیس سازمان صداوسیما شد [ شنبه، 17 آبان ماه، 1393 ] 927 مشاهده
شهیدی که از تابوت چوبی، مادرش را صدا می زد [ شنبه، 26 بهمن ماه، 1392 ] 1299 مشاهده
عارف: مجلس آینده جای جوانان است [ سه شنبه، 28 مرداد ماه، 1393 ] 994 مشاهده
گفت و گویی متفاوت با غسال شهدا [ چهارشنبه، 30 دي ماه، 1394 ] 1338 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|