امروز:  جمعه، 10 فروردين ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 9284      ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 30 دي ماه، 1394 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: ما هنوز یاد نگرفته‌ایم ضایعات میوه‌ای را در بازار تره‌بار، جمع‌آوری، شست‌وشو، برگه‌برگه و به خشکبار تبدیل و به بازار عرضه کنیم.این کار سرمایه‌ای نمی‌خواهد و فقط اراده و تصمیم شما را نیاز دارد.




ایران اُنا - سید جلال نژادفاضل - کارشناس علوم اجتماعی: یکی از عمده ترین مشکلات و شاید با قاطعیت بتوان گفت مهمترین مشکل ایران و ایرانی بحث بیکاری و نبود شغل به اندازه همه ایرانیهاست دولت فعلی و دولتهای گذشته تمام تلاش خود را در زمینه اشتغال بکار میبرند ولی تقاضا همیشه گوی سبقت را از عرضه گرفته و این مشکل همچنان لاینحل باقی مانده تا اثرات منفی نیز بر سایر بخشهای جامعه بگذارد.

بیکاری بر ازدواج ،طلاق ،اعتیاد ، خودکشی و خیلی مسائل دیگر اثر میگذارد و همین امر اهمیت اشتغال جوانان را بیشتر خاطرنشان میسازد.
در این مقال قصد دارم نقش جامعه و مردم عادی را در خوداشتغالی مورد بررسی قرار دهم.

پتانسیلهای موجود در کشور ایران جهت خود اشتغالی بسیار بالا ولی متاسفانه ناشناخته است و البته بسیاری از ما ترجیح میدهیم شغل دولتی بدون درد سر داشته باشیم تا خودمان شغل ایجاد کنیم.

در ادامه چند مورد از پتانسیلهای موجود را معرفی میکنم به خصوص در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن کشاورزی در کشور ما مغفول باقی مانده است.

ما هنوز نیاموخته‌ایم که سرزمین ما هزاران گونه گیاه خودرو در طبیعت دارد، که خیلی از این‌ها ثروت‌های بسیار زیادی را برای ما تولید می‌کنند.

به عنوان مثال: کتیرا کیلویی دویست و چهل هزار تومان است، گل گاوزبان کیلویی صد و هشتاد هزار تومان، بابونه کیلویی سی هزار تومان است و بیشمار از این گیاهان خودرو که خداوند به ما ارزانی داشته است.

ما باید کارهایی را که تا امروز پول‌محور بوده است به دانش‌محور تبدیل کنیم؛ چون جوانان ما پول ندارند و ما باید به جای پول و سرمایه دانش را جایگزین کنیم تا هر کس در هر سطح از سرمایه وارد مرحله کارآفرینی شود.

به طور مثال، گیاه استدیا چهارصد برابر از شکر شیرین‌تر است و شما اگر این گیاه را در منزل داشته باشید کیلویی پنجاه هزار تومان قیمت برگ آن است؛ ولی هنوز هم‌وطنان من با خون دل و رنج، گندم می کارند و کیلویی سیصد تومان می‌فروشند.

پوست میوه‌هایی که شما دور می‌ریزید یک طعم دهنده بسیار عالی برای محصولات غذایی مثل بستنی، نوشابه، کیک و شیرینی است؛ ولی ما از آن بی‌خبریم و از آن بهره نبرده‌ایم. ما هنوز یاد نگرفته‌ایم ضایعات میوه‌ای را در بازار تره‌بار، جمع‌آوری، شست‌وشو، برگه‌برگه و به خشکبار تبدیل و به بازار عرضه کنیم.این کار سرمایه‌ای نمی‌خواهد و فقط اراده و تصمیم شما را نیاز دارد.

الان بشر موفق شده که با کار علمی درختان را بدون شاخه کند. یعنی ما که درختان را به فاصله ۵۰ متر از هم می‌کاشتیم، حالا به فاصله ۱۰ سانت ۱۰ سانت می‌کاریم. یعنی اگر ما یک هکتار زمین کشاورزی می‌گرفتیم، جوانان ما با پنجاه متر زمین می‌توانند همان کار نسل گذشته را انجام بدهند. کشور ما با مشکل کم‌آبی روبرو است بنابراین باید با این روش‌ها ارزش افزوده را زیاد کنیم.
 
بگذارید مثال دیگری بزنم. اگر ما بذرهای نایابی را که ایرانی‌ها ندیده‌اند بکاریم و بعد از چند ماه بذرگیری کنیم و مشابه خارجی‌ها بسته بندی کنیم از هر مترمربع بین یک تا سه میلیون تومان می‌توانیم درآمد ایجاد کنیم.

ما هنوز نمی‌دانیم کاکتوس‌های میوه‌دار یعنی چه. کاکتوس‌ها را می‌شناسیم اما کاکتوس‌هایی در جهان هست، که میوه‌های گران قیمت می‌دهد. ما هنوز بلوبری، رزبری، کرانبری را نمی‌شناسیم که در آمریکا صد و بیست سال سابقه دارد.

ما هنوز نمی‌دانیم که با یک عدد گندم می‌توانیم ده هکتار را گندم بکاریم. ما هنوز نمی‌دانیم در شش ماه زمستان که گندم می‌کاریم تا در بهار شکوفه بزند می‌توانیم این کار را در فریزر خانه انجام دهیم و زمین‌مان را شش ماه آزاد کنیم. گندم پانزده روز در فریزر می‌ماند مثل اینکه شش ماه زمستان و پاییز را در زمین مانده است. ما برای روز مادر، گل‌های گوشت‌خوار را در یک پشت‌بام تولید کردیم و چند ده میلیون تومان فروختیم.

در کشور ما که در صبح و ظهر و شام نود میلیون سفره باز می‌شود (یعنی خانواده‌ها به اضافه واحدهای تجاری، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و…)، اگر ما قادر باشیم چیزی روی این همه سفره بگذاریم و از هر یک میلیون سفره یک ریال به ما برسد، ۳۴۷ میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت.

در این یادداشت، که بحث ما درباره کشاورزی است می‌توانیم هزاران فرصت کشاورزی را با هر توانی یا هر امکانی در هر استانی به سرانجام برسانیم و درآمد جدید و جالبی را به دست بیاوریم که قابل مقایسه با شیوه‌های گذشته نباشد.

از یازده اقلیمی که در جهان وجود دارد کشور ایران صاحب نه اقلیم است؛ امّا چرا ما میوه‌های جدید را روی سفره‌های‌مان نمی¬بینیم؟ چرا این همه فرصت‌هایی که در زمینه لوازم آرایشی از طبیعت می‌توان به دست آورد، در فرهنگ ایرانی وجود ندارد؟

ما پانزده کشور همسایه داریم که ۲میلیارد از ۶کشور جهان در آن ساکن هستند و همه آن ها نیازمند همه چیز هستند.

آیا به بازارهای گسترده پیرامون خودمان فکر کرده‌ایم؟ آیا هنوز به این نکته پرداخته‌ایم که تک‌تک شما خوانندگان این مقاله می‌توانید چه میزانی از این نیازها را تأمین کنید و در زندگی و کارتان تحول عمده ایجاد کنید؟

آیا ما نمی‌توانیم فرآوری محصولاتی را که دیگران تولید می‌کنند انجام دهیم؟ یعنی اگر ما زمین، امکانات و آگاهی نداریم، می‌توانیم از محصولات دیگران در منزل خودمان کارگاهی ایجاد کنیم و با مجوز قانونی در آن جا مشغول به فرآوری محصولات شویم.

به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهیم یک ماسک صورت تولید کنیم که صد در صد طبیعی و بسیار برای مصرف‌کنندگان مفید و پر جاذبه است. احتیاج به بیست متر اتاق داریم.

اینها مثالهایی بود که شاید در کشور بتوان عملی کرد ولی در شهرستان شوش عملیاتی نباشد ولی آیا به این فکر کرده اید که در فضای 50 متری خانه های روستایی میتوان ماهیانه بالغ بر 5 میلیون درآمد داشت.

بله بسیار ساده از طریق پرورش بلدرچین ، مرغ خانگی ، بوقلمون و چندین شغل خانگی دیگر.

برای رسیدن به این مرحله آگاه سازی لازم است که بر عهده صدا و سیما ، رسانه های مجازی ، آموزش و پرورش ، اداره کار ، جهاد کشاورزی و سایر ارگانهایی که با این مقوله در ارتباطند.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 اعدام 3 متجاوز به عنف در کرج + تصاویر  [ چهارشنبه، 7 مرداد ماه، 1394 ] 2036 مشاهده
 اسامی کامل کاندیداهای خبرگان در کرمانشاه  [ جمعه، 4 دي ماه، 1394 ] 2376 مشاهده
 باران می‌آید  [ دوشنبه، 28 مهر ماه، 1393 ] 2248 مشاهده
 درگذشت بانوی روزنامه‌نگار شوشی  [ يكشنبه، 15 آذر ماه، 1394 ] 1265 مشاهده
 خودکشی؛ هشداری برای جامعه  [ چهارشنبه، 27 فروردين ماه، 1393 ] 2538 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب