امروز:  پنجشنبه، 31 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 9820      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 17 فروردين ماه، 1395 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: آینده ی ورزش شوش با روند امروزی چندان روشن نیست. به نظر می رسد که وضعیت بدتر از این هم شود. فردایی که ما منتظر آن هستیم بر امروز استوار است./ کاغذ بازی و سیاست بازی بر پیکره ی ورزش شوش ضربه زده و خواهد زد. ورزش آینده ی شوش تاریک به نظر می رسد.



بررسی توانمندی های شوش -13- ورزش

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: نگاه به ورزش دارای دو جنبه است.در شکل اول می توان آن را تفریحی سالم همراه با نشاط دانست که به ورزش پهلوانی معروف است و بسیاری از جوانمردان دیروز و امروز از همین کانال شناخته می شوند.از جنبه ی دیگر مانعی در غرق شدن در فساد خصوصا از نوع امروزی است که از آن جمله می توان به اعتیاد اشاره نمود.هر چه باشد مورد توجه ی مردم خصوصا جوانان برای افتخار آفرینی و سالخوردگان برای رسیدن به سلامتی است.تاریخ ورزش شوش بدون شک راهنمای ارزنده ای برای یافتن راه حل هابرای موفقیت های آتی است.

دیروز:ورزش شوش در قبل از تاریخ به مواردی مانند تیراندازی های ابتدایی که معمولا با ساختن انواع سلاح ها آغازگردید ،مربوط می شود.با توجه به اینکه شوش قبل از تاریخ از تمدنی ویژه برخوردار بوده، از ورزش نیز برای مقصودهای خاصی استفاده نموده است.اطلاعات کسب شده از کتب تاریخی موید استفاده ی محدود از این وسیله برای آمادگی های جسمانی است.در آن زمان ورزش جنبه ی تفریحی نداشته است.

در دوران باستان نوعی رقابت میان شوش و سایر مناطق دنیا به دلیل پایتخت بودن وجود داشته است.در آن زمان تربیت بدنی به عنوان دومین نوع از تربیت در این منطقه رواج داشته است.بدیهی است که شوش نیز مانند پایتخت های روم و یونان از این ورزش برای آماده سازی سربازان خود سود می جست.ورزش هایی مانند تیراندازی، کشتی های سنتی، مقاوم سازی،آمادگی های جسمانی از جمله ی این ورزش ها بوده است.در یک اطلاعات کلی می توان ورزش شوش را تابعی از ورزش کل ایران تلقی نمود که الگوی آن تیراندازی بود.

در دوران اسلامی در شوش اثری از ورزش وجود نداشت.اطلاعات کسب شده در این زمین مربوط به باورهای جدید دینی و جانشینی دین اسلام به جای زردشت را داشت و بر این اساس تا خالی شدن شوش از سکنه تفاوتی ایجاد نشد.

در دوران شوش جدید ورزش شوش دارای شکل های مختلفی بود.بازی های محلی خصوصا در درون حرم دانیال پیامبر(ع) که نوعی تفریح محسوب می شد، اولین آن ها بود.ورزش های محلی در شوش دارای ریشه ی تاریخی محکمی هستند که در میان عشایر عرب و لر رواج داشت.یکی از ورزش هایی که بعدا جنبه ی رسمی در شوش یافت، کشتی بود.از این ورزش نه برای رقابت های شهری و یا استانی بلکه نوعی زورآزمایی میان روستاهای مختلف بود.در واقع این ورزش تنها جنبه ی قدرت نمایی داشت.داستان هایی که بزرگان شوش از انواع این رقابت ها بیان داشته اند گویای توجه به این ورزش بود.

اگر تاریخ درست ورزش شوش را بتوان بیان داشت باید آن را به دهه ی سی مربوط دانست.در این میان اولین تیم فوتبال را در تنها دبستان شوش به وسیله ی آموزگاری به نام گرجی تشکیل گردید و لباس های منظم را ایشان ایجاد نمود.تصاویری که از این دوران در دست است تایید کننده ی این مطلب می باشد.

در این دوره تا سال های ابتدایی چهل ورزش شوش منحصرا در فوتبال خلاصه می شد.تصاویر تیم هایی به نام آپادانا در زمین خاکی که امروز دبستان با هنر است تایید کننده است.در همین زمان اولین تیم فوتبال منتخب شوش تشکیل گردید که نام بازیکنان همراه با تصاویر موجود است.در این زمان تلاش ها برای تاسیس ورزش رسمی آغاز گردید.

شوش از نظر ورزش اداری ،دارای مسئول مستقیمی نبود.در سال های آغازین چهل با تلاش های آموزگار سپاهی به نام حمید سالمی اولین باشگاه ورزشی تاریخ ورزش تاسیس گردید.باشگاه تاج ابتدا در منطقه ی آخراسفالت و سپس در کوچه ی روبروی بانک ملی مرکزی و سپس جنب اداره ی بهداشت در میدان معلم به صورت اجاره ای دایر گردید.با ادامه ی کوشش ها باشگاه دارای زمینی گردید و ساختمان آن بنا شد.در کنار این کوشش ها باشگاه شاهین و سپس با تغییر نام پرسپولیس به وسیله ی مهندس فیلی در منزل شخصی ایشان آغاز به کار کرد.

دستجات ورزشی مانند شمشیر، تاج عمله،هما، کاغذ پارس،نیشکر،جوانان و البته به صورت غیر باشگاهی فعالیت های خود را شروع نمودند.ورزش هایی مانند کشتی، پینگ پنگ، فوتبال و دو و میدانی دارای بیشترین امیتازات در فعالیت ها بودند و قهرمانان بسیاری را در سطح کشور تربیت نمودند.

امروز:ورزش امروز شوش بسیارگسترده تر از دیروز است.بسیاری از باورهای پهلوانی در آن موجود نیست.مردم در آن زمان برای سالم سازی ورزش می کردند و بابت آن از جیب هزینه های بسیاری اندکی را داوطلبانه تقبل می نمودند.ورزش امروز شوش اصلا مانند قبل نیست.

گرچه قهرمانان فراوانی را با توجه به استعدادها پرورش داد اما هزینه های فراوانی را به مردم تحمیل می نماید.دلسوزی های امروز بسیار کمرنگ شده و ورزش شوش تنها به پول و هزینه متکی شده است.بسیاری از جوانان از ورزش کردن محروم هستند و ورزش تنها نامی دارد و همه گیر نیست.ما از امروز ورزش شوش راضی نیستیم.باید خانه تکانی در تفکرات به وجود آید.

در امروز ورزش فاصله ی پیشکسوتانی که دارای تجارب فراوانی هستند از اصل ورزش زیاد شده است.مسئولین ورزش در این راه گام برنمی دارند و بیشتر انتصابات خاص شده اند.ابتکارات ورزشی در شوش فراموش شده و رقابتی سالم با اهداف انسانی بسیار کمرنگ شده است.ورزش امروز شوش به حرکت های پیشرونده نیاز مبرمی دارد.

فردا:آینده ی ورزش شوش با روند امروزی چندان روشن نیست.به نظر می رسد که وضعیت بدتر از این هم شود.فردایی که ما منتظر آن هستیم بر امروز استوار است.آینده ی ورزش شوش باید مملو از نشاط و شادکامی باشد.افراد آزادانه بتوانند ورزش نمایند.مانعی به نام هزینه خصوصا برای افرادی که توانایی مالی ندارند و فرزندان آن ها از این بابت زیان می بینند،رفع شود.

شوش مملو از استعدادهای خاص خصوصا در دومیدانی است که اگر درست توجه شود می تواند قطب این ورزش در ایران باشد.دومیدانی به همراه ورزش هایی مانند بسکتبال که تقریبا خبری از آن نیست ،دارای زمینه های بسیاری است.فردای ورزش شوش باید در دست متخصصین مبتکر باشد.کاغذ بازی و سیاست بازی بر پیکره ی ورزش شوش ضربه زده و خواهد زد.ورزش آینده ی شوش تاریک به نظر می رسد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 فرهنگ شناسی شوش - قسمت سوم  [ جمعه، 4 ارديبهشت ماه، 1394 ] 1117 مشاهده
 طرح کمربندی شهر شوش در دستور کارقرار گیرد  [ يكشنبه، 8 بهمن ماه، 1396 ] 954 مشاهده
 علی سرپرست، معاون فرماندار شوش شد  [ دوشنبه، 16 آذر ماه، 1394 ] 1915 مشاهده
 اهدا اعضای کودک 6 ساله مرگ مغزی در شوش  [ شنبه، 1 اسفند ماه، 1394 ] 1331 مشاهده
 شوش، رضایت و نارضایتی - 18 - تاکسیرانی  [ يكشنبه، 12 دي ماه، 1395 ] 620 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب