تاریخ : پنجشنبه، 2 دي ماه، 1395
موضوع : اخبار شوش

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

شوش - ایران اُنا: حدود یک ماه از برداشت ذرت از مزارع شهرستان شوش گذشته است اما تا کنون خبری از پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش نیست و زمانی هم از سوی مسئولان امر برای پرداخت این مطالبات اعلام نشده است.



به گزارش ایران اُنا از شوش، عدم پرداخت بموقع و بعضا چندین ماهه مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش، در سال های گذشته کشاورزان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده بود. 
 
*در همین خصوص خبرنگار ایران انا در شوش گفت و گویی با غلامعباس اسلامی پناه کشاورز پیشرو و کمک مروج مرکز خدمات کشاورزی حر ریاحی انجام داده است.*
 
مشروح این گفت و گو در ادامه از نظرتان میگذرد:
 
خبرنگار ایران انا: چندرور است که برداشت ذرت شروع شده است؟ 
 
 اسلامی پناه: از اول آذر
 
خبرنگار ایران انا: آیا کشاورزان مطالبات خود را گرفته اند؟ 
 
اسلامی پناه: با  گذشت یک ماه هنوز کشاورزان پول خود را دریافت نکرده اند .
 
خبرنگار ایران انا: بنظر شما امسال هم در پرداخت دیر کرد دارند و متولی پرداخت کدام ارگان یا نهاد است؟ 
 
اسلامی پناه: متولی خرید شرکت پشنیبانی امور دام است که موظف به خرید است که باید آن را بعد از خشک کردن به بورس و نقدینگی به کشاورزان پرداخت و مابقی آن وزارت جهاد پرداخت نماید.
 
خبرنگار ایران انا: مشکلی در خرید نداشته اید؟ 
 
اسلامی پناه: خیر از نظر  مراکز خرید مشکلی نداشته ایم ولی مشگل اصلی این است که در هنگام خرید کشاورزاز کیفیت رطوبت و افت مفید یا غیر مفید نداشته گه رسما بعد از 15روز بااطلاع میشود. 
 
خبرنگار ایران انا: آیا امسال هم هکتولیتر و چگالی هم مجسوب شده است. 
 
اسلامی پناه: بله البته طبق محاسبات که جهان چگالی به ذرت خشک محسوب میشود  طبق دستور وزیر  محترم جهادکشاورزی باید چگالی از 690به 650 محاسبه شود که شرکت پشتیبانی از دستور وزیر امتناع و به دستورالعمل داخلی عمل میکنند که این دزدی آشکار  از کشاورز است. 
 
در اینجا باید از دوستان در انجمن کشاورزی شوش کمال تشکر را دارم که پیگیری جدی در این موضوع را دارند. 
 
خبرنگار ایران انا: سوال می شود در مورد  هکتولیر  وچگالی بیشتر توضیح دهید؟ 
 
اسلامی پناه: هکتولیر حجم بر متر مربع است وچگالی  کیفیت ذرت است که طبق استاندارد جهانی و اداره استاندارد جمهوری اسلامی و دستور وزیر محترم جهادکشاورزی به ذرت خشک 14%تعلق دارد که متاسفانه شرکت پشتیبانی بر ذرت خیس با کشاورز اعمال میکند که کشاورزان در هر رنج هکتولی چگالی10 تا 15تومان کمتر حساب میکنند. 
 
خبرنگار ایران انا: آیا شما از طریق انجمن کشاورزان پیگری کرده اید؟ 
 
اسلامی پناه: بله دوستان انجمن بخصوص مهندس رحیمی نیا اقداماتی صورت گرفته و ما کشاورزان در حمایت از انجمن هم اقداماتی انجام داده ایم. 
 
غلامعباس اسلامی پناه در پاسخ به این سوال که؛ "آیا در قیمت با محاسبه  افت وچگالی با قیمت تظمینی با کشاورز محاسه شده است؟"، اظهار داشت: خیر الان چگالی بطور کلی در ذرت خشک محسوبه و به ذرت خیس ربطی ندارد و در نهایت با توجه به قانون گرد کردن اعداد ریاضی هم به زرر کشاورز عمل کرده اند  مثلا     چگالی 668را باید باقیمت 670خریداری شود متاسفانه باقیمت 660که کمتر است حساب کردن که این خودهرکیلو حدود هیجده تومان کمتر است که اگر ظرب وزن خالص کنید رقم بالایست.
 
وی در خاتمه از همه کشاورران خواست پشتیبان انجمن کشاورزان شوش باشند و آن را حمایت کنند.

 




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11184/-عدم-پرداخت-مطالبات-ذرت-کاران-شهرستان-شوش-2-10-1395