تاریخ : پنجشنبه، 7 بهمن ماه، 1395
موضوع : فرهنگی,اخبار شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

شوش - ایران اُنا: آنچه مانع از تحقق کار ویژه‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی شهرداری شده است، حلقه مفقوده‌ای تحت عنوان «معاونت فرهنگی و اجتماعی» است که شوربختانه شهرداری شوش تاکنون از داشتن آن بی‌بهره بوده است.



ایران اُنا - محمد خانه زر: شهرداری نهادی است با تنوع وظایف، خدمات و کار ویژه‌های گوناگون که در همه جوامع امروزی با تغییر در شیوه زیست و پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی به وجود آمده است. ازآنجاکه نهاد شهرداری محصول مدرنیته و پیشرفت‌های عظیم تکنولوژی و به‌تبع آن گسترش شهرنشینی در جوامع غربی است، در ایران هم با شروع روند مدرنیزاسیون و تغییر در زندگی سنتی و رشد شهرنشینی، ایجاد این نهاد ضرورت پیدا کرده است.

بر اساس تعریفی که از شهرداری در ایران وجود دارد، شهرداری نهادی عمومی و محلی است که بر اساس عدم تمرکز اداری و به منظور اداره امور محلی، عهده‌دار اداره خدمات شهروندان است. ماده 55 قانون شهرداری‌ها در ایران، اهم وظایف شهرداری را در بخش عمرانی، خدماتی، نظارتی و حفاظتی، رفاهی و مدیریت منابع در نظر گرفته است.

امروزه با تنوع در روابط اجتماعی، نهاد شهرداری دیگر مجموعه‌ای صرفاً خدمت رسان نیست، بلکه به سازمانی پویا و زنده و چند کارکردی و با کار ویژه‌های گوناگون تبدیل شده است؛ و بر این اساس موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز به کارکردهای آن افزوده شده است. برنامه‌ریزی و مدیریت کارهای فرهنگی، انتقال آموزش‌های لازم و ضروری به شهروندان، ترغیب جوانان و نوجوانان برای مشارکت فعال در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه آموزش شهروندی و ارتقاء مهارت‌ها و توانمندسازی شهروندان در راستای بسترسازی و گسترش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری از کارکردهای مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها می‌باشند.

از دیگر وظایف و کارکردهای مهم این معاونت  به ارتقاء فرهنگ شهروندی و مقابله با ترویج و اشاعه ناهنجاری‌ها، ارتباط مستمر با دیگر سازمان‌هایی که در حوزه امور فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند، ارتباط و پشتیبانی از گروه‌های مردم‌نهاد (NGO)، مساجد، گروه‌های مذهبی و علمی، فرهنگی و هنری برای مشارکت در توسعه همه‌جانبه شهر، ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه فرهنگی، تفریحی، ورزشی و گردشگری و...گسترش فرهنگ رعایت حقوق و تکالیف شهروندان و آگاه‌سازی شهروندان با قوانین شهری و کمک به ارتقاء حس تعلق به شهر می‌توان اشاره کرد.

خوشبختانه در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ایران کارکرد فرهنگی و اجتماعی نیز به حلقه وظایف شهرداری‌ها افزوده شده و معاونت فرهنگی و اجتماعی با اتخاذ راهبردهای مناسب در کنار سایر معاونت‌های شهرداری در حال انجام وظایف خود به شهروندان است. از میان شهرهای ایران که موضوع بحث این نوشتار است، شهر شوش می‌باشد که از جایگاه ممتاز تاریخی، مذهبی و موقعیت خاص جغرافیایی برخوردار است و همین جایگاه ویژه، مسئولیت سازمان‌ها و مردم این شهر را برای نگاهداشت و مهم‌تر از آن ارتقاء جایگاه آن سنگین‌تر کرده است. هرچند که شهرداری شوش در بخش‌های عمرانی، خدماتی، فنی در حال انجام وظایف خود می‌باشد اما در بخش فرهنگی و اجتماعی انتظارات عمومی را به طرز شایسته و بایسته‌ای برآورده نکرده است.

آنچه مانع از تحقق کار ویژه‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی شهرداری شده است، حلقه مفقوده‌ای تحت عنوان «معاونت فرهنگی و اجتماعی» است که شوربختانه شهرداری شوش تاکنون از داشتن آن بی‌بهره بوده است. ازآنجاکه معاونت فرهنگی و اجتماعی با وظایف و کار ویژه‌های مهمی که برای آن در سطرهای بالا برشمرده شد در سایر شهرها نتایج مثبت و قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، بی‌شک ایجاد این معاونت در شهرداری شوش نیز خواهد توانست دستاوردهای مثبت و ثمربخشی را به همراه داشته باشد.

تشکیل و راه‌اندازی حلقه مفقوده و مغفول مانده معاونت فرهنگی و اجتماعی علاوه بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در این شهر، با همجوشی و ارتباط مستمر با دیگر سازمان‌های متولی امور فرهنگی و اجتماعی مانند اداره ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، آموزش‌وپرورش و راهنمایی و رانندگی و نیز گروه‌های مردم‌نهاد می‌تواند زمینه ارتقاء رتبه و جایگاه شهر شوش را در سطح استانی و کشوری فراهم بیاورد.

با این اوصاف شایسته است تا اعضای شورای اسلامی شهر با اهتمام و توجه ویژه به این ضرورت، ایجاد معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شوش را در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهند.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11352/-شهرداری-شوش-و-حلقه-مفقوده-آن-7-11-1395