تاریخ : پنجشنبه، 7 بهمن ماه، 1395
موضوع : اخبار شوش

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

شوش - ایران اُنا: استاد عزیزالله احمدی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اجنماعی اظهار داشت: واقعیت ها حکایت از آن دارد که شورای شهر شوش نه در بُعد مدیریت داخلی و سازمانی اداری، کامیاب ! و نه در بُعد تصویب مصوبات و رضایت  مردم  توفیق !! و  نه در بُعد برنامه ریزی، نظارتی، مشورتی و اجرایی و سایر شاخص های عملکردی دارای صورت و سیرتی اثر بخش داشته است.



استاد عزیزالله احمدی در گفت و گوی ویژه خبری ایران اُنا با موضوع "نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش":
 
عملکرد شورا و شهرداری شوش قابل دفاع و خشنود کننده نیست/ شوش از منظر زیباسازی، پارک سازی و درختکاری دارای سطح نازلی از نمودهاست/ مردم شوش دیگر نه با وعده های خالی و نه با اعترافاتِ خودانتقادی و سزنشگرایانه یا فرافکنی های غیرمنطقی برخی اعضاء، فریب شورایی ناکارامد و دارای کانامه ای احتضارگونه را نخواهد خورد!
 
همزمان با اندیشه های توسعه گرایانه در  اغلب شهر ها و منافعی که آنان از آثار و نتایج رشدیافتگی کسب کرده اند این سوال در ذهن مردم شوش مطرح است که چرا شوش نتوانسته با تنظیم اندیشه ها برای چالش های خود در "شکل"و "محتوا" و نیز سیستم اداره امور عمومی راه حلها و چاره جویی های بدیعی را بوجود آورد؟
 
چرا شهری همانند شوش با توجه به موقعیت جغرافیایی ، اقلیمی،تاریخی ،مذهبی، گردشگری ، مرزی و نیز ویژگی های برجسته ی قومی-فرهنگی،  استعداد های بالقوه اش هنوز به فعلیت نرسیده است؟!
 
در این گفتگو برآنیم تا این ناکامی را از منظر عملکرد شورا و شهرداری مورد بررسی قرار دهیم.
 
میهمان این گفت و گوی ویژه خبری عزیزالله احمدی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اجتماعی است.
 
 
مشروح این گفت و گو در ادامه بصورت پرسش و پاسخ از نظرتان می گذرد:
 
 
و سوال نخست این است که *نقش شورا شهر و شهرداری در این گونه ناکامی ها چه بوده است؟*
 
استاد عزیزاله احمدی: ضمن اذعان به این که شوش نه با یک فرد نه یا نهاد به تنهایی قادر به مدیریت وضع موجود و سوق دادن خود به سمت و سوی شرایط مطلوب نیست و این مهم، همتی همه جانبه به همراه انسجام در مدیریت ها و برنامه ریزی ها می طلبد ولی بطور مجمل مجموعه شورا و شهرداری نتوانسته برای پیشبرد و تسریع در کارها،منابع درامدی تازه ای به اقتصاد این شهر تزریق کند و همین امر سبب شده تا اهداف بزرگ و رویاهای زیبا و ایده های نوگرایانه ی شوش تا کنون بی پشتوانه بمانند و مردم همچنان در آرزوی تحقق باشند! 
 
به بیان بهتر  وجود چند دستگی و عدم اجماع بر منافع مشترک مردم شوش، شورا و شهرداری شوش را عملاً از آمادگي صد درصدی براي عملی کردن ماموريت هاي عمراني ، فرهنگي و تعالي مبلمان شهري و  نیز جهت دهي و هدايت اعتبارات و اقدامات اساسی اش، باز داشته است!بی گمان اگر اختلافات عمیق نبود شوش هم اکنون با مديريت واحد شهري و ظرفيت سازي های قانوني می توانست هم از قانون مندی برخوردار باشد و هم جامعه  را دست کم  در سه وجه: 
 
*۱- سرعت در اجراي پروژه هاي تدوين شده و عدم نگراني از فرسايشي شدن طرح ها و برنامه ها در طول دوره اجرايي* 
 
*۲- صرفه جويي و استفاده بهينه از اعتبارات*
 
*۳- کنترل و نظارت دقيق و جامع تر بر هزينه ها و عملکردهاي عمراني، اقتصادي و فرهنگي*با موفقیت های چشمگیری مواجه کند!
 
خبرنگار ایران اُنا: *چرا باور دارید  شورای شهر شوش ،نزد مردم از حیث عملکرد جایگاه مناسبی ندارد؟*
 
 زیرا شورای شهر به عنوان مینیاتوری از اراده ی عموم مردم شوش تقریباً در مدیریت گرایی و انجام اغلب وظایف خود که یکی از پیش نیازهای مهم توسعه در شوش است... حقیقتاً دست هایش از  دستاورد تهی است! و ما در طی این دوره ی 4ساله شورا  ،برای  پیشبرد سریع مطالبات و برنامه های رفاهی،اجتماعی،فرهنگی و بهداشتی مردم شوش نه طرحی دیده ایم و نه اگر چنین طرحی هایی نیز اصالت وجودی داشته اند! از طریق استقرار نظام مدیریتی قوی، اجرایی شده یا به مقصد و مقصودی رسیده است!
 
متاسفانه مردم شوش هنوز در رنج وسیعی از خواسته های نابرآورده شده ی خود و  شهر خود در مانده اند!!  
 
واقعیت ها حکایت از آن دارد،شورای شهر نه در بُعد مدیریت داخلی و سازمانی اداری، کامیاب ! و نه در بُعد تصویب مصوبات و رضایت  مردم  توفیق !! و  نه در بُعد برنامه ریزی، نظارتی،مشورتی و اجرایی و سایر شاخص های عملکردی دارای صورت و سیرتی اثر بخش داشته است!!
 
بنابراین به نظر می رسد  شورا و شهرداری از نظر مولفه های ذیل ...یعنی:
 
*جنبه های فردی* (دانش ، تجربه ،آگاهی،اندیشه های روزآمد و...)
 
*جنبه های سازمانی* (یعنی هماهنگی اعضاء،:کارآمدی، حل مسالمت آمیز تعارض درونی خود و...)
 
و نیز *مولفه های عملکردی* (چون،کاهش سطح خدمات شهری،تخصیص ناکارامد بودجه
 
عدم تامین خواسته های شهروندان،پاسخ گویی ضعیف!) نتواسته است شرایطی توسعه یافته برای شوش و مردم اش به ارمغان بیاورد!
 
به دلیل وجود اختلاف درونی و بین نهادی شورای شهر با خود و گاه با دیگر نهادهای مسئول شوش ،مدت هاست که انگشت اشاره مردم در خصوص اغلب توسعه نیافتگی های به سمت شورای شهر نشانه رفته است!!و مدام این
سوال اساسی را در ذهن نقاد و اندیشه ورز مرور می کنند که *چرا دست شورای شهر از فرجام تجربه ی چند دوره ی پیش شوراهای شهراین همه تهی است! و آنان نتوانستند از اشتباه و نواقص موجود در جهت رفع مشکلات و مختلف تصمیم گیری ها ، رویکردها ، عملیات ها و برنامه های خود برای توسعه و تعالی شوش بهره بگیرند؟!!*
 
متاسفانه نداشتن اتحاد رویه و انسجام کاری که بعضاً به کارشکنی، زهرچشم گیری، چوب لای چرخ همدیگر گذاشتن خاتمه می یافت موجب شد تا همواره تصمیم های کارشناسی و عقلایی اتخاذ نشوند و اعضا اراده و مشارکت لازم برای حل و فصل علمی و منطقی شوش را نداشته باشند.
 
 
خبرنگار ایران اُنا: *پس بر اساس نظرگاه شما میزان رضایت شهروندان از این شورا باید بسیار پایین باشد؟*
 
استاد عزیزالله احمدی: ببینید، اگر میزان رضایت مندی شهروندان را در چهار بعدِمدیریت شهری، اقتصادی،کالبدی(زیست محیطی و فرهنگی) و اجتماعی تجمیع کنیم خواهیم دید....عملکرد شورا و شهرداری قابل دفاع ،مُقنع و خشنود کننده نیست!
 
برای مثال، اگر مدیریت شهری را با قصد اداره ،هدایت ، کنترل و توسعه ی همه جانبه، یکی از عوامل سازنده و تعیین کننده  توسعه متوازن شهری بدانیم.در شوش شاخص های متعددی وجود دارد که نشان می دهد شورای شهر و شهرداری در برآوردن نیاز ها و حل مسائل شوش چیز مطلوبی برای دفاع از خود ندارد!!بنابراین هم شهرداری و هم شورای شهر در تامین مهمترین هدف خود که همان مدیریت شهری ، ارتقاء شرایط زندگی ، حفاظت از حقوق شهروندان ،تشویق به توسعه اجتماعی موفق عمل نکرده اند و در یک کلام شورا و شهرداری نشان دهنده حاکمیت اندیشه ها ی شهروندسالار نبوده است.!
 
خبرنگار ایران اُنا: *در بعد کالبدی شهر شوش چه؟*
 
استاد عزیزالله احمدی: در بعد کالبدی –زیستی و مولفه هایی چون خیابان سازی،توسعه و تسطیح معابر،جدول سازی،پیاده رو سازی،رفت و روب و نظافت شهر،جمع آوری و دفع زباله،خدمات بهداشتی، زیباسازی شهر،پارک سازی ،درختکاری،نگهداری و لایروبی فاضلاب ها،ترافیک شهری،مدیریت سیستم حمل و نقل و مسائلی از این دست نیز نمی توان رتبه ی بالایی از رضایتمندی مردم شوش از شورای شهر و مجموعه  ی شهرداری مشاهده کرد!!
 
خبرنگار ایران اُنا: *در بعد اقتصادی –فرهنگی چه؟*
 
در بعد اقتصادی و مولفه هایی چون عرضه ی کالا و خدمات،نظام مالیاتی و عوارض از شهروندان،امور مربوط  ساخت و سازها،بی نظمی های درونی در سازماندهی دست فروشان و دوره گردان....و در بعد فرهنگی از مولفه هایی چون امور ورزشی ،تربیتی،نگهداری یا ساخت مجتمع های تفریحی و یا بی مهری به بافت تاریخی و باستانی.... باز هم درد های بغرنج همچنان به استواری خود!باقی است!!
 
خبرنگار ایران اُنا: *وضعیت و عملکرد شورا و شهرداری در بحث مربوط به زیباسازی و خوش منظری شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟*
 
استاد عزیزالله احمدی: شوش از منظر زیباسازی،پارک سازی و درختکاری دارای سطح نازلی از نمودهاست! اگر سرانه ی استاندارد های جهانی را برای نوع کاربری به ازای هر نفر 10تا15مترمربع بدانیم به سادگی می توان عملکرد شورا و شهرداری شوش در زمینه های عمرانی و زیرساخت های مربوط به  ایجاد فضای سبز را ناتوان در اقناع و برآورده کردن انتظارات مردم شوش دانست!!
 
از یاد نبریم فضاهای باز و سبز شهری نه تنها به دلیل اهمیت تفریحی بلکه به دلیل نقشی که در حفظ و تعادل محیط زیست شهری و نیز تعدیل آلودگی هوا،پرورش روحی و جسمی ساکنان شهر دارد ....ضرورتی ارزش مند تلقی می شوند .حال باتوجه به این حقیقت، می توان گفت صرفنظر از پارک های موجود متاسفانه در سایر مناطق به ویژه در بافت های متراکم و حتی حاشیه ای شهر و مناطق چون کوی سلمان ، کوی ابوذر و... ،از این مُسکّن های طبیعی برای مردم خبر چندانی نمی توان یافت !! 
 
به بیان بهتر ، برنامه ریزی فضای باز و فضای سبز در شوش چه در سطح محله ها و چه در مقیاس شهری با هیچ استانداردی همخوان و قابل تطبیق نیست  و به نظر نمی رسد شورای شهر و شهرداری اقدامات اساسی در سطح کلان در این زمینه داشته اند باشند .
 
این نشان می دهد شورا و شهردار نسبت به کارکردهای اجتماعی،رفاهی و تکنیکی و نیز توجه به مکان و موقعیت فرهنگی خاص ، نیازها و ارزش آن ، دارای کمترین آگاهی بوده است !از این روست که شوش با هیچ گونه سطح یا حجم استانداردِ واحد سبزی روبه رو نیست!!
 
خبرنگار ایران اُنا: *می توانید برای تقریب به ذهن مثالی بزنید؟*
 
استاد عزیزالله احمدی: برای مثال اگر طبق استاندارهای معمول هر شهروند باید در عرض 15دقیقه پیاده روی در شهر، به فضای سبزی برسد .خواهید دید که این شاخص  در طول دوره ی شورا ،به دلیل پرداختن اعضاء به شاخص های دیگری چون اختلافات! و جنجال های درونی!! جایی در طراحی محیط شهری! یا حتی اتاق فکر! و برنامه ریزی های مربوط به شهرداری و  شورای!!پیدا نکرد و متاسفانه می توان تفاوت فاصله ی  شورا و شهرداری در شوش با چنین استاندارد هایی را به سادگی سنجید!.
 
به فرض این که چنین فضاهایی در شوش وجود داشته باشد باز می بینیم تلاش شهرداری و شورا به عنوان کارگزار  (البته اگر وجود داشته باشد) فقط در جنبه های "زیباسازی" و "ظاهرسازی" آن هم فقط در سیمای برخی نواحی شهری!! متجلی شده است در حالی که امروزه بنابه دلایلی چون افزایش جمعیت، افزایش وسایط نقلیه ی موتوری و ایجاد آلودگی های زیست محیطی ناشی از آن ،بحث ورزش همگانی و سلامت شهروندان... فضای سبز شُش های تنفسی شهر به شمار می روند.
 
خبرنگار ایران اُنا:  *چه انتظاری از مردم شوش در انتخابات پیش رو چه می تواند داشت؟* 
 
استاد عزیزالله احمدی: به نظر می رسد کسانی باید به خود اجازه ی کاندیداتوری  بدهند که  علاوه بر داشتن  دانش و آگاهی از فضاهای شهری به جستارهای واقع گرایانه  ی برنامه ای و نیز آشنایی کامل نسبت به مسائل اقتصادی، اجتماعی ، جامعه شناسی ، جمعیتی، طراحی و ضوابط شهری و حتی چگونگی تأثیر آن در کالبد شهر برخوردار باشند! 
 
به نظر می رسد وقت آن رسیده تا شوش هر چه  را که تا کنون در کارنامه‌ ی شورای شهری اش داشته در ایستگاه قبلی رها کند! و به جستجوی حرف های تازه‌  و انتخاب های تازه تر برود .برای شوش «بهترین توصیه»وجود ندارد. مردم شوش  بهترین توصیه را برای خود خلق خواهند کرد.
 
خبرنگار ایران اُنا: *به نظر شما  این "خلق" چگونه رقم خواهد خورد؟*
 
استاد عزیزالله احمدی: وضعیت مطلوب این است که کاری کرد تا شهر و شهرداری در آینده به دست متخصصان بیفتد .
 
یعنی افرادی را برای شورا شهر انتخاب کرد که  استقلال و شجاعت در عمل داشته و بتوانند تصمیمات و پروژه های تعیین شده را با سرعت و کیفیت لازم به سرانجام برسانند.کسانی که هم صلاحیت‌های دینی دارند،هم امانتدار و ایده پرداز و خستگی‌ناپذیرند و هم به تمام معنا، صاحبنظر و کارآزموده اند و در نهایت برای خدمتگزاری به مردم شوش از لیاقت و پاکدامنی برخوردار باشند.
 
بنابراین با چنین ضرورت ها و ملاک های مطمئنی،تنها کسانی از صافی اعتماد مردم شوش عبور میکنند که دارای پیشینه ای آگاه مند و مسلط بر شهر و شهرداری بوده و از نگرش های فنّی،انسانی و مدیریتی قوی برخوردار باشند. امید است مردم شوش در این مقطع زمانی خطیر(انتخابات شوراها) افق و آتیه ای روشن را برای شهر خود رقم زنند.
 
با چنین رویکردی ،دیگر هیچ ناکارامدی نمی تواند در هنگامه نزدیکی به انتخابات،خویش را زیر سایه فضای انتخاباتی پنهان کنند و به نفع خود! و ضرر مردم شوش روزها را نو و روزی ها را نو تر کند!! بلکه تنها کاری که مردم شوش برای چنین افرادی می توانند بکنند فقط غزل خداحافظی از مدیریت شوش و نیز دعای عاقبت به خیری و عدم حضور در شورای شهر آینده است!! 
 
خبرنگار ایران اُنا: *شانس اعضا کنونی برای موفقیت در انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟*
 
استاد عزیزالله احمدی: صادقانه باید گفت رویکردها و تصمیمات شهرداری و شورای شهر  در دوره تصدی گری خود چندان آمیخته با تاکتیک و رویکرد های مناسب و عقلانی نبوده است از این رو اغلب اعضای شورای فعلی شانس چندانی برای ورود یا موفقیت در دوره بعد را ندارند!! و اگر در این مدت باقی مانده تا انتخابات، هر یک موضع مشخصی گرفته اند تا به نوعی خود را از  بحران، سرفراز، بیرون بکشند متاسفانه موفق نخواهند بود!!
 
مردم شوش دیگر نه با وعده های خالی و نه با اعترافاتِ خودانتقادی و سزنشگرایانه یا فرافکنی های غیرمنطقی برخی اعضاء ! فریب شورایی ناکارامد و دارای کانامه ای احتضارگونه ، به کُما رفته و از هم پاشیده نخواهد خورد!!شوش باید بالاخره از  دست عده ی قلیلی که ، با نفوذ و نگرش منحط خود نمی خواهند گره ای از رشد و پیشرفت شوش را بازکنند تبرّی بجوید و قطعاً نمی گذارد این بار گره مشکلاتش با تکرار عملکرد افراد آزمون پس داده اش باز به گره های کور مبدل شود!.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11361/-نگاهی-به-عملکرد-شورا-و-شهرداری-شوش-7-11-1395