تاریخ : دوشنبه، 25 بهمن ماه، 1395
موضوع : اخبار شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

شوش - ایران اُنا: شهرستان شوش اولین شهرستان در سطح خوزستان می باشد که تعاونی مهر آن اولین عملیات ساخت و ساز را در آن شروع نمود اما متاسفانه آخرین شهرستانی است که هنوز تعاونی مسکن مهر آن به اتمام نرسیده است



* به قلم سیدبنان شاه جهان پور

* کارشناس ارشد حقوق

یکی از راه های مشارکت مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی خود تاسیس و فعالیت شرکتهای مختلف علی الخصوص شرکتهای تعاونی می باشد که ارایه ی تعریفی از جایگاه آن در هر شهرستان ، استان یا منطقه نیازی ضروری می باشد.

از آنجاییکه پس از انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیر تعاونی ها در شهرستان شوش می باشیم و امروزه دارای تعاونی های متعددی در شهرستان شوش هستیم از اینرو بیان مشکلات و معضلات پیش روی آنان به عنوان مساله ای مهم باید قلمداد شود.

یکی از مهمترین معضلات تشکیل تعاونی ها در شهرستان شوش که بانی آن اتاق تعاون شهرستان می باشد ناشی از برگزاری انتخابات آن می باشد که به درستی انجام نمی پذیرد که این معضل را در سطح آگاهی افراد یا اعضای همان تعاونی بر مبنای انتخاب فرد اصلح  باید جست. چنین فردی باید دارای سطحی از تجربه در خصوص آشنایی با حقوق در تمامی مسایل اداری از قبیل مسایل مالی و مالیاتی و آشنایی با قوانین و دستورالعملها بالاخص شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی و بانک ها داشته باشد که مسلما بالا بردن سطح آگاهی های اعضا وظیفه ی تعاونی ها می باشد .

متاسفانه چنین امری تا کنون محقق نشده و افراد سودجو از این معضل نادر سو استفاده نموده و با وعده های دروغین و غیرکارشناسانه در تعاونی ها جا خشک می نمایند و با همان سرمایه ی اعضا که با کلی دردسر و مشکلات به دست آورده شروع به کار می نمایند و افراد مورد انتخاب به علت نداشتن مدیریت درست و ناکارآمد با استفاده ی نادرست و نابجا از آورده ای که همان سرمایه ی اولیه تعاونی ها را به سوی ورشکستگی می برند .

شهرستان شوش اولین شهرستان در سطح خوزستان می باشد که تعاونی مهر آن اولین عملیات ساخت و ساز را در آن شروع نمود اما متاسفانه آخرین شهرستانی است که هنوز تعاونی مسکن مهر آن به اتمام نرسیده است ، و این در حالیست که کلیه ی شهرستانها عملیات ساخت و ساز را به اتمام رسانده اند و این خود نشان دهنده ی سو مدیریت تعاونی ها و سطح آگاهی انها نسبت به کلیه ی اساسنامه ها و آیین نامه های ارگان ها ، نهادها و سازمان ها و تطبیق آنها با اساسنامه و آیین نامه ی شرکت خود می باشد .

به نظر اینجانب علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد که این همان اصل موضوعی است که باید به آن اهمیت داد ؛ یعنی قبل از تشکیل تعاونی افراد یا اعضای همان تعاونی را نسبت به اساسنامه و آیین نامه آشنایی دهیم و قطعا اتاق تعاون در صورت آگاهی دادن به افراد در آینده چنین معضلاتی را پیش روی خود نخواهد دید ؛ چرا که افراد به سطحی از آشنایی و ارایه ی تفسیری از تعاونی که خود در آن مشارکت دارند را خواهد داشت و به نحوی می توانند عمل کنند که بهترین و مفیدترین و کم هزینه ترین راه را برای خود می گشایند ، از اینرو فرد مورد انتخاب یا هیات مدیره یا مدیرعامل متوجه سطح آگاهی اعضا می شوند و در  امورات خود کمتر خطا خواهند کرد . و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته .                                   




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11469/-وضعیت-تعاونی-ها-در-شهرستان-شوش-25-11-1395