تاریخ : پنجشنبه، 28 بهمن ماه، 1395
موضوع : اخبار شوش

چالش ها و مشکلات شوراهای اسلامی شهر و روستا

شوش - ایران اُنا: سید حکیم موسوی سخنگوی شورای اسلامی شهر شوش اظهار داشت: نهاد مبارک و نوپای شوراها در ایران اسلامی در حالی وارد پایان دور چهارم فعالیت رسمی خود می‌شود که در از زمان شکل‌گیری آن، با چالش‌ها و مشکلاتهای عدیده‌ای مواجه بوده است.



سخنگوی شورای اسلامی شهر شوش در گفت و گو با ایران اُنا تشریح کرد:

چالش ها و مشکلات شوراهای اسلامی شهر و روستا
 
نهاد شورا برای اداره امور و در چارچوب قوانین نیازمند اختیارات بیشتری است
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر شوش اظهار داشت: نهاد مبارک و نوپای شوراها در ایران اسلامی در حالی وارد پایان دور چهارم فعالیت رسمی خود می‌شود که در از زمان شکل‌گیری آن، با چالش‌ها و مشکلاتهای عدیده‌ای مواجه بوده است.
 
سید حکیم موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایران اُنا در شوش افزود: از یک‌ سو عدم انطباق قوانین مرتبط با نیازهای روز موجب شده است که قانون‌ شوراها نه ‌بار اصلاح یا بازبینی شود. 
 
عضو شورای اسلامی شهر شوش در همین خصوص ادامه داد: گرچه اصلاح ۹ باره این قانون هر کدام جای بحث و نقدفراوانی داشته ولی تا اندازه ای در بازبینی اخیر مجلس توانسته آن  خلا قانون در امرانطباق مصوبات شوراها ترمیم و تا اندازه ای تامین کند. 
 
موسوی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اختلافات بین استانداری‌ها و فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها با شورا، در زمینه تصویب یا عدم ‌تصویب مصوبات شورا‌هاست.
 
وی گفت: با توجه به موارد فوق الذکر با وجود تصریح اصول هفتم و یک‌صدم قانون اساسی بر جایگاه رفیع شورا و تضمین اصل یکصد و سوم از قانون اساسی، بر الزام مقامات وزارت کشور بر اجرا و همکاری با شورا، شاهد این امر هستیم که نهاد شورا برای اداره امور و در چارچوب قوانین نیازمند اختیارات بیشتری است.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر شوش تاکید کرد: در حال حاضر مانور اصلی شورا بر دهیاریها و شهرداریها محصور نگه داشته شده اند که کاهش اختیارات شوراها و تبدیل کردن شوراهای شهر به شوراهای شهرداری خلاف نصوص قانون اساسی بنظر می‌رسد درحالی‌که مدیریت جامع شهری موضوعی فراتر از دهیاری یا شهرداری است. 
 
موسوی ابراز داشت: واقعیت  امر این است که حسب اصول هفتم و یکصدم، قانون اساسی شورا به عنوان پارلمانی محلی برای نظارت بر اداره امور ده، دهستان، بخش، شهر، شهرستان و استان شکل گرفته‌اند. ده یا شهر موجودی زنده فرض می‌شوند که در آن انسان باید به کمال برسد. آرامش و آسایش شهروند در گرو محیطی است که المان‌های شهری آن بر پایه معیارهای مختلف جامعه‌شناسانه و روان‌شناسی شهری باشد. مبلمان شهری و، فضای شهر و محیط آن، سرانه فضای سبز،و هماهنگی در مدیریت شهری، وتوجه به شهروندان و فضای کسب‌وکار شهروندان همه و همه موثر در این امر هستند.
 
وی گفت: واقعیت مساله و امر این است که شورا باید از مکانیسم عملی این امر برخوردار باشد که بتواند بر مشکلاتی که شهر و شهروندان را در مباحث فوق احاطه کرده فایق‌ آید و این امر نیازمند تعامل و واگذاری بیشتر اختیارات  به شوراها از طرف وزارت کشور و سایر نهادهای اجرایی وخدماتی کشور است. 
 
عضو شورای اسلامی شهر شوش ادامه داد: در ده و شهر فقط دهیاری یا شهرداری نیستند بلکه موسسات و دوایر مختلف دیگری در آن سهیم هستند که با انطباق بر رسالت، نقش و جایگاه شورا، ضرورت واگذاری آنها به شوراها وجود دارد. 
 
موسوی افزود: واگذاری قطره‌چکانی قدرت و اداره امور شهر به شورا، این نهاد را از اهداف اصلی تاسیس آن دور و مردم ازانتخابات دلسردتر می نمایند. 
 
موسوی اظهار امیدواری کرد که  با همت و تلاش مسولان دلسوز و خدوم نظام جمهوری اسلامی در دوره پنجم شاهد افزایش اختیارات شوراها بنا به اختیار قانون اساسی که حاصل گرانبهای خون  شهدای عزیز بر کف کشور است، باشیم تا شاهد مشارکتهای مردم در تمام صحنه ها شویم. 
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر شوش در خاتمه از حضور مردم شوش در ۲۲ بهمن قدردانی و شهادت حضرت فاطمه (س) را تسلیت عرض کرد.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11485/-چالش-ها-و-مشکلات-شوراهای-اسلامی-شهر-و-روستا-28-11-1395