تاریخ : يكشنبه، 7 خرداد ماه، 1396
موضوع : اقتصادی

سونامی قیمت مسکن در سال ۹۶ منتفی است

تهران - ایران اُنا: بر اساس اعلام کارشناسان و مسئولان بخش مسکن، سونامی قیمت مسکن در سال ۹۶ منتفی است.



ایرج رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه بین 35 تا 40 درصد اقتصاد کشور در بخش مسکن است، افزود: بخش مسکن در پی خود اشتغال ،حرکت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که تقریبا 70 هزار تن ظرفیت دارند اما امروزه چه میزان از آنها کار می کنند . باید توجه خاصی به مسکن داشته باشیم.

رهبر گفت: بخش خصوصی نیازمند تعامل و همکاری نزدیک با دولت است. بهترین فضا برای پیاده سازی تصدی گری بخش خصوصی سازی ، بخش مسکن است . چون از گذشته مسکن دست بخش خصوصی بوده است . 

او ادامه داد: مسکن مهر طرحی بود که مورد انتقاد خیلی ها بود . اما به اعتقاد ما طرح خوبی بود که البته اشکالاتی هم داشت . متاسفانه دولت یازدهم کمی دیر به یاد رفع اشکال ها افتاد. 

رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: اگر قصد برنامه ریزی در باره مسکن را داشته باشیم باید شرایط موجود کشور را بررسی کنیم و بدانیم در کجا قرار گرفته ایم در شرایط موجود ما یک میلیون و چهارصد هزار واحد مسکونی کمبود داریم .بعلاوهبر اینکه سالانه 650 هزار خانوار جدید تشکیل می شوند و 250 هزار واحدهم در بافتهای فرسوده نیاز به نوسازی دارند .آیا با تسهیلاتی که ارائه می شود می توان نیازهای کشور را تامین کرد ؟

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورمان ظرفیت تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد. در سال 90 بنا گذاشته بودیم که حداقل سالانه 900 هزار واحد مسکونی بسازیم که طی 10 سال عرضه و تقاضا را یکسان کنیم . ولی در 5 سال گذشته ما فقط 200 هزار واحد تولید کرده ایم، با بررسی های مشکلات کار در می یابیم که مردم متقاضی هستند ، اما تسهیلاتی که در حوزه مسکن ارائه می گردد متناسب با درآمد افراد نیست.

رضایی گفت: برای خروج از رکود مسکن باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در نظر بگیریم . با تسهیلات این روزهای بانک ها هیچ امیدی به خروج از رکود مسکن نمی توان داشت، در بحث مسکن مهر نیز 45 هزار میلیارد تومان پول در اختیار بانک مسکن قرار دادیم که با این مبلغ تسهیلات مسکن مهری پرداخت کند ، بسیاری از آن مبالغ برگشتند به بانک ها ، امروز می توان از بانک مسکن سوال کرد پول هایی که 8 سال قبل تحت عنوان تسهیلات مسکن مهری دریافت کردی امروز کجاست ؟ چرا در حوزه مسکن مورد استفاده قرار نمی گیرد. تسهیلات بانک مسکنی نیازمند تجدید نظر است. 

حسام عقبایی دیگر مهمان تلفنی این برنامه گفت: معضل مسکن از سوی بانک ها نیست بلکه پیکان این معضل به سمت مجلس است . مجلسی ها باید ساختارهای پولی و بانکی را اصلاح کنند. 

چگینی مدیر کل برنامه ریزی وزارت مسکن و شهر سازی گفت: همه منابع مالی مسکن مهر مانند گذشته به این طرح تزریق شده است ، آثار منفی مسکن مهر قابل انکار نیست ولی آنقدر بزرگ شد که اقتصاد کشور ر دچار مشکل اساسی کرد . در حال حاضر 130 هزار واحد از پروژه مسکن مهر مانده تا به اتمام برسد . اما ازین تعداد 100 هزار واحد فاقد متقاضی و باقی در دادگاه ها مشغول رفع مشکلات حقوقی زمین هایشان هستند.

رهبر گفت: مسکن مهر با 2 میلیون واحد حدود 10 ساله است که در حال ساخت است یعنی سالانه 200 هزار واحد. این رقمی نیست که تا این اندازه در بوق و کرنا کنیم . این طرح مشمول سالانه دریافت 4 هزار و هفتصد میلیارد تومان بوده است . پس این طرح آنقدر هم بزرگ نیست گه بزرگش می کنید . اما حقیقت اینست که از بازپرداخت مسکن مهر دی جای دیگری استفاده می شود.

چگینی گفت: برای فرو رفتن واحدهای بدون متقاضی ترتیبی داده ایم که وامها از 30 به 40 میلیون تومان افزایش یابد ، این منابع هم از بازپرداخت های مسکن مهر تامین می شود . 

او ادامه داد :در بازار مسکن امسال علائم پیش رونق و خروج از رکود را می توان دید البته امسال پیش بینی رشد شدید در قیمت نمی شود زیرا باید به اندازه تورم افزایش را شاهد بود. 

رهبر هم گفت :همین حرفها و آمارهاست که ما را گول می زند وگرنه چنین تعبیری صحت ندارد.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که ارزش آن معادل 250 میلیارد دلار است.    

علی چگینی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه دوره های رکورد در بخش مسکن، معمولاً 3 تا 3 و نیم سال در کشورمان طول کشیده است، افزود: رکود کنونی بخش مسکن 4 ساله شده است که البته این رکود منحصر به بخش مسکن نبود بلکه شامل مجموعه اقتصاد کشور بوده است .

وی با اشاره به اینکه در این سال ها تولید مسکن بسیار زیاده بوده است، ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال 1395 ؛  دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و همه می خواهند بفروشند بنابراین اکنون انباشت تقاضا وجود ندارد.

چگینی با بیان اینکه مساحت واحد های خالی کنونی بالاتر از نیاز نیازمندان جامعه است و قدرت خرید برای آن ها وجود ندارد، افزود: باید سیاست های خود را معطوف به تولید برای گروه های خاص کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آن ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه ارزش واحدهای مسکونی خالی حدود 250 میلیارد دلار و تقریباً از ارزش بورس بیشتر است، گفت: اگر گردش مالی این مقدار پول در چرخه اقتصاد قرار گیرد به فعالیت در بخش مسکن و ایجاد اشتغال کمک زیادی می کند.

مدیرکل برنامه ریزی وزارت مسکن و شهرسازی افزود: باید سمت تقاضا را برنامه ریزی شده حمایت کرد تا بتوانند وارد بازار شوند و واحدهای خالی را بخرند.

چگینی اضافه کرد: پائین آوردن نرخ های سود بانکی می تواند به این موضوع کمک کند.

ایرج رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان هم با حضور در این برنامه با اشاره به رکود طولانی بخش مسکن گفت: این موضوع مشکلاتی را به وجود آورده است و هنوز آثار خروج از رکود را در این بخش نمی بینیم و این در حالی است که در دوره های گذشته، این رکود حدود 2 تا دو و نیم  سال طول می کشید.

وی افزود: رکود مسکن هم در ساخت و ساز هم در خرید و فروش نگران کننده است . 

رهبر با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، گفت: اگر نتوانیم خرید و فروش کنیم انباشت تقاضایی به وجود می آید که خطرناک است زیرا پس از هر رکود افزایش قیمت رُخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن بیش از 4 سال در رکود است ، افزود: اگر قرار بود سالانه یک میلیون واحد تولید کنیم اگر به یک سوم این تولید هم رسیده باشیم اکنون کاهش تولید داریم . 

در ادامه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه قانون اساسی کشورمان بر روی تامین مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد تاکید دارد، گفت: مسکن، موتور محرک اقتصاد کشور است در این حوزه باید مجلس ، دولت ، بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته باشند.

محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ما و بخش زیادی از درآمد شهرداری به مسکن وابسته است، افزود: مهندسان و کارگران فصلی و ساختمان هم با مسکن سرو کار دارند بنابراین باید توجه ویژه ای به این بخش شود. 

وی گفت: در کشورمان 24 میلیون و 200 هزار خانوار داریم و  22 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی مورد استفاده است یعنی حدود یک میلیون و 400 هزار واحد مسکونی در کشور کمبود داریم و این در حالیست که 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور داریم بنابراین در افزایش خانه های خالی از سال 1390 تاکنون 55 درصد رشد داشته ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خانه های خالی کنونی ،لوکس است گفت: از سال 1390 تا کنون خانه های مسکونی مورد نیاز 17 درصد رشد داشته است و این نشان می دهد به درستی در زمینه مسکن سیاستگذاری نکردیم.

در ادامه مدیر کل برنامه ریزی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه ساخت مسکن حدود 3 سال طول می کشد بنابراین سیاستگذاری های مسکن هم 3 تا 5 سال طول می کشد تا نتیجه دهد.

چگینی افزود: بخش خصوصی ها در جایی و به شکلی مسکن را تولید کرده که قدرت خرید نبوده است و یکی از علل رشد خانه های خالی، کاهش قدرت خرید مردم است.

وی اضافه کرد: معاملات مسکن در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه حدود 10 درصد رشد داشته است.

در ادامه رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در بخش مسکن به سمت پیش رونق و رونق پیش خواهیم رفت، گفت: با توجه به تعطیلات فروردین و جو ناشی از انتخابات در ماه اردیبهشت ، شروع بازار مسکن از خرداد بوده است. 

حسام عقبایی افزود: معاملات در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در شهر تهران و کشور رشد نداشت و در حد پارسال بود.

وی اضافه کرد: چشم انداز ما این است در 6 ماه نخست امسال دوران پیش رونق مسکن را تجربه کنیم و در نیمه دوم سال به دوره رونق با شیب صعودی تا پایان امسال برسیم.

عقبایی گفت: معمولاً در ماه مبارک رمضان اُفت معاملات مسکن را داریم امّا با توجه به اینکه با ماه خرداد و فصل نقل و انتقالات همزمان شده است پیش بینی می کنیم امسال بهتر از پارسال باشد. 

وی افزود: امسال سونامی و جهش قیمت را پیش بینی نمی کنیم امّا در حدّ تورم افزایش قیمت خواهیم داشت.

در ادامه رهبر عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان گفت: فکری برای خروج از رکود نشده است بنابراین بدون برنامه ریزی نمی توانیم از رکود خارج شویم.

وی با بیان اینکه تسهیلات مناسبی برای تولیدکننده های مسکن در نظر گرفته نشده است افزود: کل تسهیلات دولت در همه بخش های کشور 570 هزار میلیارد تومان بوده که 450 هزار میلیارد تومان آن استمهال بوده است.

رهبر ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی 82 هزار فقره وام 80 میلیون تومانی مسکن اولی داریم و این نشان می دهد که استقبال خوبی نشده است زیرا اقساط آن زیاد است و مدت بازپرداخت آن هم باید بیشتر شود.

وی افزود: این تسهیلات موثر نبوده است.

در ادامه مدیرکل برنامه ریزی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: در دوره های گذشته حمایت از عرضه مسکن بوده و در سال های 86 و 87 و سالهای 91 و 92 شوک قیمتی داشتیم که حدود 100 درصد افزایش یافت و این شوک موجب شد متقاضیان مسکن از بازار خارج شوند.

چگینی با اشاره به اینکه در دهه های گذشته بیش از 2 میلیون نفر از طریق وام مسکن خانه دار شده اند، افزود: اکنون هم بیش از 170 هزار نفر در صندوق های وام مسکن نام نویسی کرده اند که امسال از این تعداد حدود 80 هزار نفر وارد بازار می شوند.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11854/-سونامی-قیمت-مسکن-در-سال-۹۶-منتفی-است-7-3-1396