تاریخ : چهارشنبه، 17 خرداد ماه، 1396
موضوع :

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

شوش - ایران اُنا: رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش اظهار داشت: برداشت محصول چغندرقند از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد که اگر برداشت محصول از مزرعه دیرتر انجام شود محصول گندیده شده و کشاورز و کارخانه متضرر خواهند شد .



تکمیل ظرفیت کارخانه های تولید شکر کشور موجب شده تا محصول چغندرقند کشاورزان خوزستانی در فصل برداشت این محصول در مزرعه باقی بماند.

با آغاز برداشت محصول چغندرقند در شمال خوزستان از اریبهشت ماه ، این محصول طبق توافق و قرار داد با کارخانه های چغندرقندی کشور به استان های اصفهان ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین و کارخانه یاسوج ارسال شد اما مدتی است ارسال چغندرقند کشاورزان خوزستانی به این کارخانه ها به دلیل تکمیل ظرفیت متوقف شده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش گفت: کشت چغندرقند پائیزه به عنوان یکی از کشت های استراتژیک مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی بوده و چند سالی است پس از وقفه ای 10 ساله با استقبال مجدد کشاورزان در شمال استان خوزستان آغاز شده است.

عبدالرحیم رحیمی نیا احیای مجدد کشت چغندر قند در استان خوزستان را اقدامی در راستای خودکفایی کشور در تولید شکر دانست و گفت:خوزستان شرایط بسیار خوبی برای کشت چغندرقند پاییزه دارد اما به علت تعطیلی 2 کارخانه قند استان خوزستان این محصول به کارخانه های تولید شکر سایر استان های کشور ارسال می شود.

وی اظهار کرد:طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی ،مدیران شمال خوزستان و انجمن های صنفی کشاورزان از سال 92 با حضور کارخانه های میهمان از استانهای مختلف کشت استراتژیک چغندر قند مجددا در خوزستان احیا شده و با استقبال کشاورزان سطح زیر کشت آن نیز افزایش یافته به طوریکه امسال 10 هزار و 200 هکتار چغندرقند در خوزستان کشت شد.

وی با بیان اینکه بیش از 99 درصد چغندرقند خوزستان عمدتا در شهرهای شوش،دزفول و اندیمشک کشت شده است گفت:به دلیل نوع کشت و مسایل علمی و بهزراعی کشت چغندرقند پائیزه بعلت عملکرد و صرفه جویی در مصرف آب به اثبات رسیده است ضمن اینکه کشت این محصول استراتژیک در بهبود عملکرد ذرت و گندم نیز موثر است به همین دلیل کشت این محصول مورد حمایت دولت قرار گرفته است.

رحیمی نیا اضافه کرد:پارسال یک هزار و 730 هکتار از اراضی کشاورزی شوش به کشت چغندرقند اختصاص یافت که امسال با رشد سه برابری کشت توسط کشاورزان مواجه شدیم ولی تحویل نگرفتن محصول از سوی کارخانه های طرف قرار داد به علت پائین بودن ظرفیت ، کشاورزان منطقه را نگران کرده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش بیان کرد:برداشت محصول چغندرقند از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد که اگر برداشت محصول از مزرعه دیرتر انجام شود محصول گندیده شده و کشاورز و کارخانه متضرر خواهند شد .

وی گفت:افزایش کشت چغندرقند بیش از ظرفیت کارخانه های طرف قرار داد و از سویی آماده نبودن زیرساخت ها از جمله امکانات حمل و نقل در کنار گرمای هوا در اواخر بهار و اوایل تابستان به یک بحران برای کشاورزان چغندرکار خوزستانی تبدیل شده ضمن اینکه مسایل دیگری چون نحوه محاسبه قیمت چغندرقند و عدم پرداخت کمک کرایه حمل از سوی کارخانه ها و دیر پرداخت شدن وجه چغندر تحویلی نگرانی های شدیدی برای تداوم این کشت بوجود آورده است.

وی از مسئولان خواست در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی سال آینده از مدیران انجمن های صنفی به عنوان نمایندگان کشاورزان استفاده کنند و با اصلاح قراردادهای کشت کمک کرایه حمل محصول را نیز اعمال کنند .

وی گفت:مبنای محاسبه قیمت چغندرقند پائیزه باید همچون سالهای پیشین متفاوت از چغندرقند بهاره محاسبه شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش ادامه داد:باید از کارخانه های دیگری که ظرفیت پذیرش چغندرقند را دارند برای تحویل محصول تولیدی استفاده شود تا بحران اجتماعی پیش نیاید که در این خصوص رایزنی هایی صورت گرفته و مسئولان ارشد کشور باید در این خصوص مداخله کنند تا بحرانی ایجاد نشود.

کارخانه قند شوش به عنوان تنها کارخانه چغندرقندی شمال استان خوزستان در حالی آخرین مراحل بازسازی را پس از وقفه ای 10 ساله طی می کند که قرار بود این کارخانه همزمان با آغاز برداشت چغندرقند در شمال استان خوزستان خرداد ماه امسال وارد مدار تولید شکر شود که این امر محقق نشد.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11890/-چغندرقند-کشاورزان-شوشی-مشتری-ندارد-17-3-1396