تاریخ : شنبه، 20 خرداد ماه، 1396
موضوع : اجتماعی

کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در مراکز درمانی کشور

تهران - ایران اُنا: وزیر بهداشت، از کمبود ۱۰۰ هزار نیرو در اورژانس پیش بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی و بقیه بخش های بیمارستانی کشور خبر داد.



دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه افتتاح بخش های جدید بیمارستان حضرت فاطمه(س) تهران، گفت: در این مجموعه خدمات جراحی پلاستیک و جراحی ترمیمی انجام می شود  و تیم پزشکی  این مرکز در نیمه های شب و یا روزهای تعطیل، دست یا انگشت قطع شده و آسیب های جدی که باعث معلولیت دائمی افراد می شود را با بالاترین سطح استانداردها درمان می کنند.

وی در عین حال به برخی کمبودها در این مرکز اشاره کرد و گفت: در برابر توانمندیها ی علمی و مهارتهای موجود در این مرکز، امکانات آن محدود  است و خوشحالیم که با تلاش دوستان،  مجموعه ای به نام کلینیک های درمانی ویژه  در این مرکز ایجاد شد.

وزیر بهداشت همچنین به راه اندازی بخشهای آی سی یو در این بیمارستان اشاره کرد و گفت: لذتی بالاتر از به بهره برداری رسیدن مجموعه هایی اینچنینی نیست که حاصل آن ارایه خدمات به مردم و  آرامش آنان است.

هاشمی از اینکه شاهد پیوند  انگشتان قطع شده چند کارگر در این بیمارستان و بازگشت آنان به زندگی روزمره بوده است ابراز خوشحالی کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم امکانات مورد نیاز این مرکز را در اختیارشان قرار دهیم تا حداقل قدرشناس خدماتی باشیم که در این مرکز ارایه می شود.

وزیر بهداشت تربیت نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص را کار اصلی این مرکز عنوان کرد و آن را باقیات و صالحاتی دانست که همیشه ماندگار خواهد ماند و گفت: تربیت نیروهای متخصص مانع از اعزام بیماران از شهرستانها به مراکز استان ها می شود.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تدابیری برای جبران کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی به ویژه در اورژانسها اندیشیده شده است گفت: در طرح تحول سلامت یازده میلیون نفر را بیمه کردیم که از این تعداد، ۸۳ درصدشان درآمدی زیر یک میلیون تومان  داشته اند یعنی افرادی بودند که حتی نمی توانستند به مراکز درمانی مراجعه کنند و خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت  این امکانات برای آنها مهیا شد.

وزیر بهداشت همچنین افزود: با اجرای طرح تحول سلامت طبیعی است که کار در اورژانس ها و بخش های درمانی کشور بی نهایت افزایش پیدا کرده است و این درحالی است که در ۲.۵ سال گذشته نتوانستیم مجوز استخدام بگیریم و فشار زیادی بر روی همکارانمان وجود دارد.

هاشمی گفت: کمبود نیروی انسانی باعث شده است که مردم نیز در برخی از مراکز درمانی دچار دردسر شوند زیرا وظیفه همراه بیمار،  حمل و نقل بیمار یا کنار آن نشستن نیست و امیدواریم سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص مجوز استخدام تجدید نظر کرده و حداقل به اندازه تعداد افرادی که از کادر درمانی بازنشسته می شوند به ما مجوز استخدام بدهد.

وی  با بیان اینکه در مجموع ۱۶ هزار و ۷۰۰ مجوز استخدام گرفته ایم، ادامه داد: در قبال این تعداد، ۲۱ هزار تخت بیمارستانی ایجاد کرده ایم که به ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۷ و یا حداقل ۲.۳ نیرو به ما بدهند و این در صورتی است که برای تخت های جدیدی که ایجاد کرده ایم نیز موفق به کسب مجوز نشده ایم و گلایه همکاران و مردم در این مورد کاملا بجاست.

وزیر بهداشت گفت: تلاش ما در دولت و مجلس برای مجوز استخدام و بکار گیری نیرو  به جایی نرسیده است و آنچه که تاکنون اتفاق افتاده است ابتکار روسای دانشگاه هاست که بتوانند از درآمد اختصاصی دانشگاه بخشی از کمبودها را جبران کنند.

هاشمی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی یکی از نقیصه های ماست، افزود: ضمن اینکه وضعیت معیشتی پرستاران نیز باید بهتر از این باشد و توجه بیشتری به آن ها شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نیاز به ۱۰۰ هزار نیرو در اورژانس پیش بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی و بقیه بخش ها داریم، گفت: امیدواریم که بخش سلامت را به عنوان بخش هزینه ای و چاه ویل قلمداد نکنند زیرا این بخش با سلامت مردم سرو کار دارد.

هاشمی در ادامه افزود: در این مرکز درمانی مشاهده کردیم که اگر در نیمه شب پزشک، پرستار و اتاق عمل مهیا نبود این چند بیماری که اینجا هستند همه معلول می ماندند لذا از مسئولان تقاضا دارم که در زمینه تامین نیرونی انسانی کمک کنند.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/11902/-کمبود-۱۰۰-هزار-نیرو-در-مراکز-درمانی-کشور-20-3-1396