تاریخ : چهارشنبه، 8 شهريور ماه، 1396
موضوع : اقتصادی

سود علی الحساب شرعی نیست

تهران - ایران اُنا: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نه در اسلام و نه در هیچ جای دنیا، چیزی به نام سود علی الحساب نداریم و این موضوع باید از اقتصاد ایران حذف شود.



حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم گفت: در قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز چیزی به نام سود سپرده نبود که به نظرم امری حساب شده بود چراکه در نظام بانکی بدون ربا، سود سپرده باید بر اساس سود ناشی از عملیات تولید و تجارت محاسبه و در پایان سال مالی محاسبه شود.

وی افزود: اما در سالهای بعد، سود سپرده علی الحساب خلق شد و وارد ادبیات بانکی ما شد؛ بانک سود ناشی از تولید و تجارت را بعد از کم کردن هزینه‌ها و حق الوکاله های خود بین سپرده گذاران تقسیم می کند اما سود علی الحساب که معمولا به تعبیری، تمام آنچه هست که بانکها می توانند بدهند، باعث بروز مشکل در اقتصاد می شود.

مصباحی مقدم تصریح کرد: در اسلام و بانکداری اسلامی سود پول بی مناسبت و آنچه وجود و اصالت دارد سود تجارت و تولید است.

وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده ها گفت: من از این تصمیم بانک مرکزی اظهار خرسندی می کنم؛ چراکه این حرکت، یک گام به سوی اصلاح نظام بانکی است؛ چراکه سود در بانکهای ما با پولی که سپرده می کنند مقایسه می شود نه با سودی که ناشی از تولید و تجارت ناشی از این منبع است.

وی تصریح کرد: نرخ سود سپرده بانکی نقش کلیدی در اقتصاد ما دارد چراکه در مواردی چون اجاره بهای خانه، لیزینگ خودرو، بازار سرمایه و مهمتر از آن روی نرخ تسهیلات اثرگذار است و باید اصلاح شود.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد : هم اکنون سرمایه گذاری با نرخ سود فعلی، اصلا باصره نیست و تولید نیز متضرر می شود و بانک مرکزی باید این امر را به گونه ای اداره کند که تولید با صرفه شود و هزینه سرمایه‌گذاری تابعی از اصل سرمایه گذاری و به نحوی باشد که تولید در داخل و خارج کشور قابل رقابت باشد.




منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/12165/-سود-علی-الحساب-شرعی-نیست-8-6-1396