تاریخ : جمعه، 17 فروردين ماه، 1397
موضوع : اخبار شوش,اخبار اهواز

کلاف سردرگم ساخت زیرگذر در ورودی شوش

شوش - ایران اُنا: اگر امروز جمع کثیری از شهروندان نیاز به ساخت یک زیرگذر در شوش را مطالبه و حق مشروع خود می دانند و اگر واقعا ساخت این زیرگذر موجب آسیب یا از بین رفتن بخشی از میراث فرهنگی می شود نباید تنها نتیجه این اقدام ایجاد اختلاف و چند دستگی بین نخبگان و مردم شوش باشد...


مدتی است که فضای مجازی شهرستان شوش تحت تاثیر مسئله تخریب پل ورودی شوش و عدم مجوز سازمان میراث فرهنگی برای احداث زیرگذر قرار گرفته است. 
 
در این بین نظرات و مطالب زیادی توسط شهروندان در گروه های مجازی رد و بدل شده است که تعدادی از آن ها کاملا بر پایه منطق و کارشناسانه و تعداد دیگری از دایره انصاف خارج بودند. 
 
# اصل ماجرا چیست؟
 
واقعیت این است که پل هوایی ورودی شهر شوش که با توجه به حادثه خیر بودن این محور بر اساس مقتضیات آن زمان ساخته شده بود به زعم تعدادی از مسئولان استانی و محلی فعلی و احیانا تعدادی از شهروندان شهر شوش را زشت و یکی از موانع توسعه این شهرستان شوش شناخته شد! 
 
# تخریب بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی!
 
پس از کش و قوس های فراوان و برگزاری جلسات متعدد در سطح شهرستان، استان و مرکز کشور عملیات تخریب پل هوایی ورودی شهر شوش بدون اخذ مجوز اصولی ساخت زیرگذر در شوش آغاز شد! 
 
# تکرار تجربه های تلخ قبلی و عدم استفاده مسئولان شوش از تجربیات گذشته!
 
چند سال قبل از تخریب پل هوایی ورودی شهر شوش سازمان میراث فرهنگی با احداث یک تقاطع غیر همسطح در مجاورت بیمارستان نظام مافی شوش نیز مخالفت کرده بود و این طرح هم اکنون نیمه کاره باقی مانده است! 
 
نمونه های دیگر از این دست نیز مخالفت با ساخت یک هتل گردشگری در شوش توسط یک سرمایه گذار شوشی به نام مرحوم امیر زرگر و ساخت ترمینال مسافربری بود. 
 
آیا مسئولان ذیربط نباید قبل از تخریب پل هوایی چنین روزی را پیش بینی می کردند که در صورت عدم صدور مجوز برای احداث زیرگذر چه باید کرد؟! 
 
# ایجاد دوگانگی برای مردم، میراث ظرفیت یا چالش شوش!
 
بدون شک میراث فرهنگی هر کشور امانت ارزشمند و گنجینه تاریخی ملت است که باید از نسلی به نسل دیگر منتقل و هر نسل امانت دار خوبی برای نسل دیگر باشد و بدون تردید مردم شوش در هر شرایطی تا کنون بهترین حافظ و نگه دار میراث کهن بوده اند. 
 
شهرستان شوش که متاسفانه طی سه ده اخیر نه در حد نام و آوازه خود بعنوان یک شهر جهانی بلکه در حد شهرستان های همجوار خود نیز از توسعه پایدار در همه ابعاد توسعه بازماند، ظرفیت گردشگری نیز در این شهر مغفول ماند و عملا مردم شوش تا کنون بهره ای از این میراث گران قدر در راستای توسعه شهر خود نبرده اند. 
 
در همین راستا مخالفت سازمان میراث فرهنگی فارغ از بحق یا نا حق بودن با معدود طرح های توسعه شهری در شوش همچون پل نظام مافی، ترمینال مسافربری، هتل گردشگری و اخیرا پل زیرگذر برخی از شهروندان را در این تردید فرو برده است که میراث فرهنگی که خود باید ظرفیتی برای توسعه شهر شوش باشد به یک چالش برای پیشرفت این شهرستان تبدیل شده است!
 
بدون شک ایجاد چنین دوگانگی و تردید در بین مردم شوش بعنوان اصلی ترین مالکان و میراث داران فرهنگ و تمدن جهان زنگ خطری برای حفظ و انتقال این میراث گرانقدر به آیندگان است.
 
# همکاری و تعامل میراث فرهنگی و شورا کمک به توسعه شهری و صیانت از میراث فرهنگی است
 
مبرهن است که همکاری و تعامل سازمان میراث فرهنگی با شورا و مدیریت شهری می تواند به توسعه و آبادانی بیشتر شهر شوش منجر شود که ثمره آن صیانت بیشتر از میراث ارزشمند فرهنگی خواهد بود. 
 
# سخنی با نخبگان شوش
 
تجربه نشان داده است که تغییر نگرش انسان منجر به تبدیل نیازهای احساس نشده به نیازهای احساس شده و به همین روال تغییر نگرش باعث تغییر رفتار و تغییر رفتار نیز باعث تغییر عملکرد خواه شد. همه نخبگان شهرستان فارغ از مسائل سیاسی، قومیتی، فرهنگی و... باید در برهه فعلی از ایجاد اختلاف و چند دستگی در خصوص مسئله میراث فرهنگی خودداری کنند تا خدای نکرده در آینده باعث تغییر در نگرش، رفتار و عمل شهروندان نسبت به میراث فرهنگی نشود. 
 
اگر امروز جمع کثیری از شهروندان نیاز به ساخت یک زیرگذر در شوش را مطالبه و حق مشروع خود می دانند و اگر واقعا ساخت این زیرگذر موجب آسیب یا از بین رفتن بخشی از میراث فرهنگی می شود نباید تنها نتیجه این اقدام ایجاد اختلاف و چند دستگی بین نخبگان و مردم شوش باشد بلکه چالش پیش آمده باید موجب تقویت وحدت و همدلی دلسوزان این منطقه محروم شود. 
 
# چاره چیست و عاقبت زیرگذر چه می شود؟
 
ضرورت امروز شوش تعامل و هم فکری شهروندان، نخبگان و مسئولان شهرستان برای اتخاذ بهترین تصمیم که مورد پذیرش اکثریت مردم قرار بگیرد، می باشد. 
 
اگر سرانجام این کلاف سردرگم به ساخت یک زیرگذر که هدف اصلی تخریب پل ورودی هوایی بود منتهی نشد می توان کمیته ای متشکل از سه ضلع رسانه ها، نخبگان و مسئولان محلی و استانی تشکیل داد تا مشخص شود مقصر اصلی عدم ساخت زیرگذر در شوش سازمان میراث فرهنگی بوده است یا شورای شهر و مدیریت شهری شوش که بدون اخذ مجوز ساخت زیرگذر اقدام به تخریب سازه پل هوایی نموده است!
 
با احترام
 
امید کرد - روزنامه نگار


زیرگذر شوش

منبع این مقاله : :خبرگزاری ایران اُنا | اخبار ویژه ایران و خوزستان
آدرس این مطلب : http://iranona.ir/12845/-کلاف-سردرگم-ساخت-زیرگذر-در-ورودی-شوش-17-1-1397